Huvudmeny

Lek med prickar

Startat av Ted Selander, 26 maj 2019, 09:47:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Ja, det är ingen förare som varit i farten, så här ser det ut där det stod Ej i trafik nyss. Någon (vikarie?) har haft för litet att göra.
Bilden visar en utgående vagn, det kanske står något annat fiffigt när det är slut för dagen.

Ersa

Väldigt trevligt initiativ! Helt i min smak, även om jag är oskyldig i just detta fall. :D

Nico

Trevligt javisst, men själv är jag nog mera tveksam om man ser praktiskt på det. Hellre att man gör det så enkelt, enhetligt, lättläst och begripligt som möjligt. För de med diverse nedsättningar vad gäller t.ex. syn, läsning etc. så fungerar inte alltid en del avvikande lösningar även om de sedan för all del kan vara trevliga.

Sedan kan det få motsatt effekt oxå. Står man utomhus vid en snöig terminal en iskall vinterkväll och väntar på en buss som känns som den aldrig kommer, ja då blir texten "Är snart i tjänst" på uppställda bussar nog mera något som nästan blir ett hån. Tror i alla fall att jag själv skulle tänka lite fula tankar...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag tänkte mest på att "Ej i trafik" känns lite ålderdomlig och på gränsen till felaktig. Bussen går ju i vägtrafiken. Jämfört med motsvarande "Inte i linje", "Inte i linjetrafik" samt "Ursäkta, tyvärr inte i tjänst", som budskapet är i alla nordiska grannländerna samt i Storbritannien.
Dock finns det ju ingen gemensam standard på någon nyare formulering, så just för tillfället är det lite olika texter i olika län.