"Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"

Startat av homer, 22 maj 2019, 18:48:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.bussmagasinet.se/2019/05/dyrare-drivmedel-far-kalmar-att-dra-i-nodbromsen/


CitatKalmar Länstrafik, KLT, drar i nödbromsen och gör nerdragningar i trafiken under pågående trafikår. Anledningen är att drivmedelspriserna har ökat oväntat mycket

Är detta verkligen hela sanningen? KLT hade mycket specialkrav i sin upphandling och fick mycket kritik, har de helt enkelt blivit för dyrt att driva busstrafik? kommer vi få se fler nerdragningar runt om i landet?

Ulf Berlin

Säkerligen.
Östgötatrafiken har ju t ex dragit in ett flertal av"pyttelinjerna"ute på landsorten.../Ulf

Ersa

Kanske inte hela sanningen, men säkert en bra bit av den. Bränslet indexuppräknas väl, och det finns mig veterligen inga skattelättnader att få för trafikutövarna som kör nyttotrafik. Därmed blir avtalen mycket dyrare för huvudmännen om bränslepriserna stiger alltför fort.

Sundås

KLT har ställt detaljkravet att det ska vara HVO och biogas, vilket gör att skifte till t.ex. RME inte är tillåtet enligt avtal. Så lite har de satt sig själva i situationen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se