Författare Ämne: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"  (läst 949 gånger)

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2727
"Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
« skrivet: 22 maj 2019, 18:48:00 PM »
https://www.bussmagasinet.se/2019/05/dyrare-drivmedel-far-kalmar-att-dra-i-nodbromsen/


Citera
Kalmar Länstrafik, KLT, drar i nödbromsen och gör nerdragningar i trafiken under pågående trafikår. Anledningen är att drivmedelspriserna har ökat oväntat mycket

Är detta verkligen hela sanningen? KLT hade mycket specialkrav i sin upphandling och fick mycket kritik, har de helt enkelt blivit för dyrt att driva busstrafik? kommer vi få se fler nerdragningar runt om i landet?

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3373
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2019, 20:28:18 PM »
Säkerligen.
Östgötatrafiken har ju t ex dragit in ett flertal av"pyttelinjerna"ute på landsorten.../Ulf

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4621
SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2019, 22:48:46 PM »
Kanske inte hela sanningen, men säkert en bra bit av den. Bränslet indexuppräknas väl, och det finns mig veterligen inga skattelättnader att få för trafikutövarna som kör nyttotrafik. Därmed blir avtalen mycket dyrare för huvudmännen om bränslepriserna stiger alltför fort.

Utloggad Sundås

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2596
    • www.sundas.se
SV: "Dyrare drivmedel får Kalmar att dra i nödbromsen"
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2019, 09:45:13 AM »
KLT har ställt detaljkravet att det ska vara HVO och biogas, vilket gör att skifte till t.ex. RME inte är tillåtet enligt avtal. Så lite har de satt sig själva i situationen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se