Jönköpings nya stombussar (Mercedes Citaro Hybrid) (Bilder)

Startat av VincentJkpg, 17 maj 2019, 22:37:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Mycket ihopablandning här i tråden...

Dessa 32 Mercedes får ses som en standardhöjning och kommer att följa med till nästa avtal.

JLT har i media berättat att stomlinjerna 1-3 (och en fjärde) i nästa avtal (2021) ska köras med elbussar. Då torde de 32 Mercorna få trafikera övriga linjer.
Elbussar kan vara batteribussar som laddas i garage, eller bussar som laddas vid ändhållplats (laddstolpar). Det finns ju också elbussar som laddas via tråd i ett trådbussnät, men som kan köra längre än vad tråden räcker.

Linje 17 (Strandängen-A6) blir först ut som ett kraftigt försenat "elbussprov" med stolpladdning. Två kortvagnar (Volvo) planeras sättas in i december i år.

VincentJkpg

Citat från: Ted S skrivet 20 maj 2019, 06:43:58 AM
Mycket ihopablandning här i tråden...

Dessa 32 Mercedes får ses som en standardhöjning och kommer att följa med till nästa avtal.

JLT har i media berättat att stomlinjerna 1-3 (och en fjärde) i nästa avtal (2021) ska köras med elbussar. Då torde de 32 Mercorna få trafikera övriga linjer.
Elbussar kan vara batteribussar som laddas i garage, eller bussar som laddas vid ändhållplats (laddstolpar). Det finns ju också elbussar som laddas via tråd i ett trådbussnät, men som kan köra längre än vad tråden räcker.

Linje 17 (Strandängen-A6) blir först ut som ett kraftigt försenat "elbussprov" med stolpladdning. Två kortvagnar (Volvo) planeras sättas in i december i år.

Du får ju erkänna att det varit ganska otydligt för allmänheten, speciellt med tanke på att det inte varit några nyheter överhuvudtaget om dessa 32 bussar förrens nu i maj. Plus att dragspelssbussar i huvudsak syns på stomlinjerna så är det lätt att anta att de nya är specifikt för stomlinjerna och inget annat.

Ted Selander

Citat från: vinolik skrivet 20 maj 2019, 21:26:02 PM
Du får ju erkänna att det varit ganska otydligt för allmänheten, speciellt med tanke på att det inte varit några nyheter överhuvudtaget om dessa 32 bussar förrens nu i maj. Plus att dragspelssbussar i huvudsak syns på stomlinjerna så är det lätt att anta att de nya är specifikt för stomlinjerna och inget annat.

Jo, Länstrafiken har också blandat äpplen och päron.
De 32 Mercorna är ju lika många som MAN-lederna, och kommer att gå på stomlinjerna i första hand. Samtidigt försvinner förmodligen inte alla MAN-lederna, eftersom det finns andra bussar som är sämre rent tekniskt, hur det slutligen blir lär vi få veta inom kort.

VincentJkpg

Citat från: Ted S skrivet 21 maj 2019, 05:01:44 AM
Jo, Länstrafiken har också blandat äpplen och päron.
De 32 Mercorna är ju lika många som MAN-lederna, och kommer att gå på stomlinjerna i första hand. Samtidigt försvinner förmodligen inte alla MAN-lederna, eftersom det finns andra bussar som är sämre rent tekniskt, hur det slutligen blir lär vi få veta inom kort.

Tackar så mycket för all information :) Hur är det med de små MAN bussarna (både med och utan facelift), finns det planer på att de ska bytas? De är de enda jag råkat ut för problem med, mittendörrarna funkar ju bara hälften av turerna på linje 12 känns det som.  ;D

CW66

Hybrid eller inte, NGT har inget med den saken att göra.
NGT är benämning på ett nyare och annorlunda elsystem på Mercedes bussar än det vanliga man har, troligen med färre kablar, typ MUX-system eller liknande.

ML-buss

Linje 4 i Jönköping vilken sträcka e det tänkt att den skall gå ?

Fredrik Gelin

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 maj 2019, 08:16:30 AM
Hybrid eller inte, NGT har inget med den saken att göra.
NGT är benämning på ett nyare och annorlunda elsystem på Mercedes bussar än det vanliga man har, troligen med färre kablar, typ MUX-system eller liknande.
Inte för att det med nödvändighet har något med bussarna att göra, men Mercedes personbilar har ju ibland också suffixet NGT, men då avser det att motorn går att köra på gas vilket jag kan tänka mig bidrar till förvirringen här.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussemil

Citat från: ML-buss skrivet 22 maj 2019, 17:13:26 PM
Linje 4 i Jönköping vilken sträcka e det tänkt att den skall gå ?

Vad som senast har sagts så ska den gå Huskvarna Esplanaden - Huskvarna station - Kungsängen - Ekhagen Centrum - Asecs Entré D - Ryhov - Solåsen - Kämpevägen - Centrum - Vätterslund.

VincentJkpg

Om man är i Jönköpingstrakten går det redan idag att se en av de nya bussarna (även invändigt) vid Hoppets Torg. Den ska stå kvar till 21 ikväll så passa på att kolla om ni har vägarna förbi!


Ulf Berlin

Märkligt att sätta inv numret uppe i dest skylten(också) ???/Ulf
(Ted S kanske har ett bra svar?)

Busssimon03

Igår var 1565 på hoppets torg i jönköping för att visa upp sig för nyfikna jönköpingsbor

pn81

Som jag har förstått det så står NGT för Naturgasteknologi så det är nog vad Mercedes-Benz numera kallar sina gasbussar. Jag har bland annat läst det här:
https://www.bussmagasinet.se/2015/09/mercedes-benz-lanserar-ny-gasbuss/

Det som Mercedes-Benz kallar Hybrid är en slags lätthybrid med 48 volts elsystem som inte går att köra på enbart el som hos fullskaliga hybrider men en liten elmotor hjälper till att minska belastningen på förbränningsmotorn vid exempelvis acceleration. Som förare ska man tydligen inte märka någon större skillnad och motorvarvtalet är inte lägre men bränsleförbrukningen blir upp till 8,5 procent lägre jämfört med en buss med enbart förbränningsmotor. Jag har inte kört en sådan buss själv utan bara läst om det. Återigen använder jag Bussmagasinet som källa:
https://www.bussmagasinet.se/2017/09/mercedes-benz-lanserar-kompakthybrid-for-kollektivtrafik/

Buzzlover

Citat från: Busssimon03 skrivet 25 maj 2019, 09:18:11 AM
Igår var 1565 på hoppets torg i jönköping för att visa upp sig för nyfikna jönköpingsbor
Ja det visades även bild och information på det precis ovanför ditt inlägg?..
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ted Selander

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2019, 22:21:32 PM
Märkligt att sätta inv numret uppe i dest skylten(också) ???/Ulf
(Ted S kanske har ett bra svar?)

Det är troligen/förhoppningsvis ett misstag, utan att veta säkert. Idiotisk placering hursomhelst.

Mats W

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2019, 22:21:32 PM
Märkligt att sätta inv numret uppe i dest skylten(också) ???/Ulf
(Ted S kanske har ett bra svar?)
Citat från: Ted S skrivet 25 maj 2019, 16:01:16 PM
Det är troligen/förhoppningsvis ett misstag, utan att veta säkert. Idiotisk placering hursomhelst.
och den gamla loggan!