UL.s region trafik till GUB???

Startat av kimpan, 16 maj 2019, 11:56:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan


Finns tydligen förslag + en ytredning på gång om att UL:s regiontrafik skall köras i egen regi från 2022.... D.v.s att GUB får uppdraget....

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/s-lat-regionen-kora-bussarna-5303446.aspx


virtual1

#1
Citat från: kimpan skrivet 16 maj 2019, 11:56:00 AM
Finns tydligen förslag + en ytredning på gång om att UL:s regiontrafik skall köras i egen regi från 2022.... D.v.s att GUB får uppdraget....

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/s-lat-regionen-kora-bussarna-5303446.aspx

Förstår ju de logiska aspekterna av dessa förslag, men för mig som "samlare" och bussmupp så blir det fantastiskt ointressant för en själv att ta sig ut i landet och plåta bussar då brist på busstypsvariation och färgskillnader kommer göra det skittrist att försöka få tag på nån "samling" av bussar från ett specifikt bolag. Sen må det vara som det må vara isf, men tycker det är skittrist själv.

Jan

Underlaget till ny upphandling ska komma ut 2020-10. Kort om tid om man vill ändra sig.
I branschen 37 år

homer

Finns ju tyvärr alldeles för få goda exempel på kommunala och regionala verksamheter som blomstrar ekonomiskt och där personalen är nöjda.

Det största problemet verkar vara att ansvariga myndigheter inte klarar av att genomföra vettiga upphandlingar där hög kvalite, god personalomsorg och ekonomisk vinst är möjlig.

Resenären

Pendeln svänger. Tror att det ändå är rätt sunt med olika driftsformer - skadar inte att administratörer och byråkrater i huvudmannaorganisationerna kommer närmare sina kunder. Jag tror att vi skulle må bra av mer makt nära kunderna rent generellt MEN därmed inte ett inlägg i om offentligdriva eller privatdrivna organisationer är bäst. Det handlar om styrning och uppföljning och framförallt om ledarskap - på alla nivåer. Intressant att Luleå Lokaltrafik hamnar högt i kundundersökningar väldigt ofta. Tror inte det beror på att det är offentligägda bussar MEN tror det beror på att de med makten och kommer nära ansvaret. Bra med mångfald.

Stefan Isaksson

Citat från: homer skrivet 16 maj 2019, 22:11:44 PM
Finns ju tyvärr alldeles för få goda exempel på kommunala och regionala verksamheter som blomstrar ekonomiskt och där personalen är nöjda.

Är de privata bolagen så värst mycket bättre?

Citat från: homer skrivet 16 maj 2019, 22:11:44 PMDet största problemet verkar vara att ansvariga myndigheter inte klarar av att genomföra vettiga upphandlingar där hög kvalite, god personalomsorg och ekonomisk vinst är möjlig.

Eftersom marknaden väl gått mot få stora operatörer, och därför oligopol, så begränsar det upphandlingsmöjligheterna. Sedan håller jag med om att goda upphandlingar kräver stor kunskap hos trafikhuvudmannen (och för den delen hos anbudsgivarna).

Min spontana tanke är att upphandlingarna sett sina bästa dagar.

SI

homer

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 23 maj 2019, 22:11:01 PM
Är de privata bolagen så värst mycket bättre?



Absolut inte.

många bussförare verkar dock tro att ett kommunalt eller regionalt bussbolag skulle tillåtas gå med förlust. jag har själv många äldre kollegor som pratar nostalgiskt om gamla SL-tiden när de satt 20 reserver och spelade kort hela dagarna och man körde 2-3 turer / dag.

I dagens politiska och ekonomiska system så tillåts inte ens skolor eller förskolor gå minus utan tvingas till neddragningar i verksamheten, varför skulle då politikerna (som bestämmer över kollektivtrafiken) låta bussverksamheten gå minus.


fördelarna med att "driva trafiken" själv kan dock självklart ha andra fördelar, framför allt att vi slipper leva i 10 års perioder där hjulet ska uppfinnas på nytt var 10:e år och där besparingar i avtalets slutår är lika självklara som tomten på julafton...

Ulf Berlin

Citat från: homer skrivet 24 maj 2019, 17:20:46 PM
Absolut inte.

många bussförare verkar dock tro att ett kommunalt eller regionalt bussbolag skulle tillåtas gå med förlust. jag har själv många äldre kollegor som pratar nostalgiskt om gamla SL-tiden när de satt 20 reserver och spelade kort hela dagarna och man körde 2-3 turer / dag.
..


fördelarna med att "driva trafiken" själv kan dock självklart ha andra fördelar, framför allt att vi slipper leva i 10 års perioder där hjulet ska uppfinnas på nytt var 10:e år och där besparingar i avtalets slutår är lika självklara som tomten på julafton...

Skulle inte du själv ha tycket att denna situation skulle ha varit underbar då?/Ulf

buskörare

Jag har förvisso ingen erfarenhet av att köra annat än upphandlad trafik. Och mina kollegor är förvisso lyriska över hur det var på SL-tiden, men det är ju över 20 år sen och mycket kan ha hänt.
Det jag känner skulle vara lockande att ha (vilket kanske inte alls blir bra IRL) är kortare väg till beslut, möjlighet till snabbare förändringar samt kanske en mer jämn kvalitet på trafiken.
1999, när jag började på Näckrosbuss/Busslink, hade vi nått som hette ändringar i rotationen när det var röda dagar mitt i veckan och studiedagar för skolan osv. Detta var innan Hastus, så jag antar att det var svårare att planera in detta när schemat lades. Som mest var vi 32 st (!!) som satt VO (vidare order) en sån dag. Det var trångt i sofforna kan jag säga!

homer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2019, 22:24:32 PM
Skulle inte du själv ha tycket att denna situation skulle ha varit underbar då?/Ulf

troligen skulle jag de, ja, men jag tror absolut inte att de blir så igen bara för att keolis eller nobina ersätts med att SL eller västtrafik eller vad de kan vara skulle äga och driva busarna själva..

egentligen vet vi väl svaret redan? GUB, VL, Skellefteå och GS är ju alla samhällsägda bussbolag, visst kör dom också Hastus som optimerar förare och bussar till max?

Ersa

Vi har svaret redan, ja. I Svealand först och främst med offentligtägda VL (Svealandstrafiken), och därefter får vi se hur det hela kommer att gå i Örebro län. Att flera Uppsalapolitiker har koll på vad som händer i Västmanland och Örebro är väl inte så märkligt egentligen?

Sundås

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 23 maj 2019, 22:11:01 PM
Är de privata bolagen så värst mycket bättre?

Eftersom marknaden väl gått mot få stora operatörer, och därför oligopol, så begränsar det upphandlingsmöjligheterna. Sedan håller jag med om att goda upphandlingar kräver stor kunskap hos trafikhuvudmannen (och för den delen hos anbudsgivarna).

Min spontana tanke är att upphandlingarna sett sina bästa dagar.

SI

Nja, jag håller inte med dig riktigt. Allt handlar ju om hur beställaren väljer att utforma upphandlingen. Jämför Kalmar och Kronoberg samt några av Norrlandslänen, där du upphandlar i mindre paket vilket gör att även små företag kan lägga anbud (och det avspeglar sig också i antalet företag som faktiskt kör trafiken).

Men det är klart att det är en enklare väg för en RKM att upphandla allt (ett helt län) med en entreprenör, som görs i exempelvis Uppsala, Blekinge m.fl - det blir färre inblandade vilket kan spara arbete, men du tar också en större risk.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 13 juni 2019, 09:54:18 AM
Nja, jag håller inte med dig riktigt. Allt handlar ju om hur beställaren väljer att utforma upphandlingen. Jämför Kalmar och Kronoberg samt några av Norrlandslänen, där du upphandlar i mindre paket vilket gör att även små företag kan lägga anbud (och det avspeglar sig också i antalet företag som faktiskt kör trafiken).

Men det är klart att det är en enklare väg för en RKM att upphandla allt (ett helt län) med en entreprenör, som görs i exempelvis Uppsala, Blekinge m.fl - det blir färre inblandade vilket kan spara arbete, men du tar också en större risk.

Men det gäller också att tänka efter innan man delar upp trafiken i en mängd små paket, då kan man riskera att få färre anbud istället, inte många vill riskera att få enstaka bussar långt ut i skogen vilket ju har förekommit i vissa län där man gjort så, att upphandla linjevis kan ge detta resultat.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juni 2019, 17:02:17 PM
Men det gäller också att tänka efter innan man delar upp trafiken i en mängd små paket, då kan man riskera att få färre anbud istället, inte många vill riskera att få enstaka bussar långt ut i skogen vilket ju har förekommit i vissa län där man gjort så, att upphandla linjevis kan ge detta resultat.

Det går ju att ha både några få stora och en hel del mindre paket i samma län. Allt man upphandlar behöver inte vara enbart stort eller enbart smått.
Det känns som att detta tillvägagångssätt var vanligare förr. Att man ville få in storbolagen på de stora tunga paketen, samtidigt som man ville ha in lokala mindre företag "ute i skogen" där storbolagen inte hade lust att ha smådepåer.

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2019, 18:43:49 PM
Det går ju att ha både några få stora och en hel del mindre paket i samma län. Allt man upphandlar behöver inte vara enbart stort eller enbart smått.
Det känns som att detta tillvägagångssätt var vanligare förr. Att man ville få in storbolagen på de stora tunga paketen, samtidigt som man ville ha in lokala mindre företag "ute i skogen" där storbolagen inte hade lust att ha smådepåer.

Håller helt med. Oavsett län så kommer vissa paket att bli större då de flesta exempelvis innefattar någon typ av stadstrafik i en större stad.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se