Flixbus vill börja köra tåg i Sverige

Startat av Ersa, 15 maj 2019, 00:29:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

SR: "Nästa år kan SJ få ytterligare en konkurrent på järnvägen. Tyskägda Flixbus har ansökt om att få köra tåg mellan landets tre största städer"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7210995

Nisse Bökelund

 Detta går att läsa om i Svenska järnvägsklubbens tidning Tåg.

Hälsningar Nisse.

Nico

Tidningen "Tåg" i all ära, men artikeln finns väl inte tillgänglig på nätet?

Ska man ha en pappersupplaga av "Tåg" så förutsätter ju det antingen att man är medlem i SJK (och då får klubbtidningen) alternativt att man hittar bladet i någon av de ganska få kanaler (typ vissa av Pressbyråns specialbutiker eller kanske i hobbyhandeln) där tidningen säljs öppet.

Kollade istället lite snabbt på nätet och så mycket konkret verkar det väl inte finnas där heller. Mest samma information som getts ut kortfattat. Det enda som var lite utöver det var följande blogginlägg.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 15 maj 2019, 15:11:36 PM
Tidningen "Tåg" i all ära, men artikeln finns väl inte tillgänglig på nätet?

Ska man ha en pappersupplaga av "Tåg" så förutsätter ju det antingen att man är medlem i SJK (och då får klubbtidningen) alternativt att man hittar bladet i någon av de ganska få kanaler (typ vissa av Pressbyråns specialbutiker eller kanske i hobbyhandeln) där tidningen säljs öppet.

Det finns ganska många säljställen för Tåg, inte minst i Stockholms-området. Dessutom finns den ofta på något av kommunens bibliotek.

https://www.sjk.se/tidskriften-tag/losnummer/

Bästa sättet för privatpersoner att komma över Tåg är att bli medlem i SJK. Det kostar 495 kronor per då ingår alltså tio nummer av tidningen Tåg. Det är inte särskilt dyrt för en så påkostad tidning.

Apropå SJK (Svenska Järnvägsklubben) kan nämnas att de haft problem med säkerheten på sin hemsida. Det är dock avklarat från och med i dag.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Med risk för att gå för mycket OT så visst finns "Tåg" att tillgå, men just som jag nämnde i mitt inlägg så finns den inte överallt utan man får leta. Pressbyrån anger t.ex. sju, åtta stycken butiker i Storstockholm.

Även biblioteken (speciellt de mindre ute i förorterna) har numera en allt sämre tidningsavdelning så även där gäller det att ta sig till större faciliteter i så fall. T.ex. då Stockholms stadsbiblioteks specialiserade tidnings- och tidskriftsbibliotek. Gäller dock att ha tid till avstickare.

Gick sedan själv ur SJK redan 2006. Tidningen i sig intresserar mig inte heller i stort så att gå med igen bara för att få tillgång till ett visst enstaka exemplar av "Tåg" för en enskild artikel ser jag inte heller som det smidigaste...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


pegee

Som alltid när det gäller transporter (buss, tåg, flyg, gods)  så blir staten (= vi ) förloraren när
privata transportföretag ger sig in på marknaden och tar de lukrativa bitarna. Huvudstråken
mellan Göteborg - Stockholm - Malmö - Norrland är alltid lönsamma. Den eventuella vinsten
på trafiken hamnar i ägarnas fickor. SJ får ta hand om de sträckor ingen vill  ta i för att de är
olönsamma och staten ( = vi ) får skjuta til pengar för att finansiera driften.   

När SJ var exakt vad namnet säger = Statens Järnvägar, var SJ ett lönsamt företag, idag går
man knappt runt ekonomiskt.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

zjbus

Citat från: pegee skrivet 16 maj 2019, 15:09:12 PM
Som alltid när det gäller transporter (buss, tåg, flyg, gods)  så blir staten (= vi ) förloraren när
privata transportföretag ger sig in på marknaden och tar de lukrativa bitarna. Huvudstråken
mellan Göteborg - Stockholm - Malmö - Norrland är alltid lönsamma. Den eventuella vinsten
på trafiken hamnar i ägarnas fickor. SJ får ta hand om de sträckor ingen vill  ta i för att de är
olönsamma och staten ( = vi ) får skjuta til pengar för att finansiera driften.   

När SJ var exakt vad namnet säger = Statens Järnvägar, var SJ ett lönsamt företag, idag går
man knappt runt ekonomiskt.
Instämmer, undrar om detta tyska företag har tänkt sig att underhålla spåren också?

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 16 maj 2019, 15:09:12 PM
När SJ var exakt vad namnet säger = Statens Järnvägar, var SJ ett lönsamt företag, idag går
man knappt runt ekonomiskt.

Det är precis tvärtom. I dag är SJ AB ett mycket lönsamt företag. På den tid Statens järnvägar var ett affärsverk (fram till 2001) gick det med stora förluster. SJ AB gick också dåligt de första åren, främst beroende på underfinansiering. Men numer går det alltså bra. Vinsten har varje år de senaste åren varit flera hundra miljoner kronor per år.

SJ AB kör i dag mest egentrafik som ingen tvingat dem till utan som de själva lyckas få lönsam. Dessutom kör de trafik som upphandlats i konkurrens med andra tågbolag. Inte har något de tvingats till.

Dagens namn SJ AB - i dagligt tal SJ - är en bokstavskombination och står inte för Statens järnvägar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 16 maj 2019, 15:31:28 PM
Instämmer, undrar om detta tyska företag har tänkt sig att underhålla spåren också?
Om de underhåller landsvägen som de kör buss på kommer de säkert att underhålla spåren. Men så är det ju inte förstås. Däremot får Flixtåg betala banavgift för de tåg som de kör. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2019, 15:51:25 PM
Om de underhåller landsvägen som de kör buss på kommer de säkert att underhålla spåren. Men så är det ju inte förstås. Däremot får Flixtåg betala banavgift för de tåg som de kör.
En banavgift som alltså delvis ska täcka underhåll av spåren, vem sköter underhållet av spåren, SJ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 16 maj 2019, 16:00:52 PM
En banavgift som alltså delvis ska täcka underhåll av spåren, vem sköter underhållet av spåren, SJ?
Trafikverket ansvarar för underhåll av spåren. De upphandlar i sin tur detta underhåll från olika företag. T ex Infranord.

SJ  ägnar sig enbart åt att köra persontåg. Alltså inte banunderhåll eller godståg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2019, 16:14:06 PM
Trafikverket ansvarar för underhåll av spåren. De upphandlar i sin tur detta underhåll från olika företag. T ex Infranord.

SJ  ägnar sig enbart åt att köra persontåg. Alltså inte banunderhåll eller godståg.
Tack för din info, det är ju bra att inga underhållskostnader drabbar skattebetalare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 16 maj 2019, 16:22:04 PM
Tack för din info, det är ju bra att inga underhållskostnader drabbar skattebetalare.
Det har jag väl inte skrivit. Precis som att vägskatten inte täcker hela kostnaden för bygge och underhåll av landsvägar och motorvägar så täcker inte heller banavgiften hela kostnaden för spåren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2019, 16:27:45 PM
Det har jag väl inte skrivit. Precis som att vägskatten inte täcker hela kostnaden för bygge och underhåll av landsvägar och motorvägar så täcker inte heller banavgiften hela kostnaden för spåren.
Nej det har du inte skrivit, det var min egen tydligen felaktiga slutsats. Här är det ju en stor skillnad, vägskatt betalas av svenskregistrerade fordon och att tillfälligt köra på ett annat lands vägnät det blir ju lika för alla oavsett om man kör i sitt hemland eller någon annanstans men att permanent bedriva trafik i ett annat land blir väl annorlunda.