Författare Ämne: SL E35  (läst 1376 gånger)

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SL E35
« skrivet: 14 maj 2019, 19:00:24 PM »
Det går väldigt mycket rykten på jobbet om att man inför nästa avtal, dvs E35 som borde ligga ute nu, ska dela upp Norrort och att man då skulle upphandla Vallentuna/Okvista för sig, Täby för sig och Åkersberga/Vaxholm för sig.
Jag vet inte var ryktet kommer ifrån och hittar inget som stödjer det i de dokument jag sett. Där verkar man upphandla hela nuvarande Norrorts buss samt "nya" Vallentuna grus som ett område.
Att rykten går är ju vanligt, men nu är det chefer som pratar om det, inte bara förare.
Finns det nån här som sett indikationer på att det skulle vara så nånstans? Jag tycker det låter konstigt, men vad vet jag.

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 46
SV: SL E35
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2019, 19:52:33 PM »
En återgång till hur det var innan 1997 med mindre områden vore på vissa sätt bra, men även lite känsligt, och kanske lite trist? Jag skulle i allafall tycka det kändes trist att bara köra i Täby, Vallentuna, Åkersberga eller Vaxholm.

Anbuden ska väl lämnas i höst om jag inte minns fel.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: SL E35
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2019, 19:55:49 PM »
En återgång till hur det var innan 1997 med mindre områden vore på vissa sätt bra, men även lite känsligt, och kanske lite trist? Jag skulle i allafall tycka det kändes trist att bara köra i Täby, Vallentuna, Åkersberga eller Vaxholm.

Anbuden ska väl lämnas i höst om jag inte minns fel.

Jättetrist. Och dumt. Bättre att åtminstone ha 2 blåbusslinjer än bara en. Men det är ju inte alltid man förstår hur de som bestämmer tänker  8)
Jag hoppas det inte stämmer, men när till och med cheferna pratar om det som om det vore sanning så...

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4560
SV: SL E35
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2019, 23:22:32 PM »
Den främsta anledningen till att SL började slå ihop områden till dagens gigantiska, var väl för att tjäna pengar? Numera har man dock insett att man inte fått billigare trafik, samtidigt som den generella kvaliteten knappast ökat de senaste tio åren. Inte heller fick man några nya medelstora entreprenörer, samtidigt som de lokala kunniga åkarna runtom i länet droppade av en efter en. Så man kanske äntligen har börjat fundera på om stordriftsförsöket kanske inte är den enda vägen att gå?

Jämfört med Ola känner jag helt tvärtom, att det förr var trevligt att som Rimboförare för sisådär femton år sedan, kunna köra både de egna linjerna, en hel del UL-linjer runtom Uppsala, Björklinge, Knutby, samt en massa Täby/Danderydslinjer på somrarna mellan varven på 625 och 639, samt en massa Roslagsbaneersättning, både akut och planerad. Allt som nyupplärd nyinflyttad nybörjare i bussar utan BussPC.
Efter upphandlingarna av storområdena murade man upp murar mellan trafikområdena, och vips satt förarna plötsligt låsta på några fåtal linjer (i Rimbos fall enbart 639, med 75% Rimbo-Stockholm och 25% Rimbo-Hallstavik), vilket gjorde att flera förare tröttnade, och började söka sig till andra bussförarjobb runtom Sollentuna, Knivsta, Knutby och Arlanda, eller lastbilsjobb, vilket de trivs väldigt bra med idag. Så att locka tillbaka dem blir nog svårt.

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 46
SV: SL E35
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2019, 10:20:48 AM »
Ersa, jag tror jag kanske formulerade mig slarvigt, vill ha mer omväxling i trafiken, saknar ju blandning av kort och långt.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4560
SV: SL E35
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2019, 12:32:10 PM »
Ersa, jag tror jag kanske formulerade mig slarvigt, vill ha mer omväxling i trafiken, saknar ju blandning av kort och långt.

Ja, vi vill egentligen ha samma sak. :) Men vi upplever det lite olika om hur de senaste åren utvecklat sig.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2692
SV: SL E35
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2019, 16:59:53 PM »
har anbuden inte kommit ut ännu? trodde dem skulle komma under tidig vår?

för övrigt tycker jag de skulle vara trevligt med fler mindre upphandlingsområden än enbart några få gigantiska. Norrortavtalet förra gången var ju till och med för stort så inte ens Nobina klarade av att lägga bud på det.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4560
SV: SL E35
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2019, 17:50:42 PM »
Det hela blev ju för stort mycket pga att man lade in spårtrafiken ihop med busstrafiken. Detta har man dock inte tjänat en enda krona på, så lyckligtvis är detta blandförsök nu över, och spårtrafiken ska återigen upphandlas separat.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: SL E35
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2019, 18:32:23 PM »
har anbuden inte kommit ut ännu? trodde dem skulle komma under tidig vår?

för övrigt tycker jag de skulle vara trevligt med fler mindre upphandlingsområden än enbart några få gigantiska. Norrortavtalet förra gången var ju till och med för stort så inte ens Nobina klarade av att lägga bud på det.

Svaret beräknas komma i april nästa år, så det är nog öppet för inlämning ja.
Bussdelen ändrades inte alls. Nu tillkommer ju Vallentuna grus, men att Nobina inte kunde vara med berodde nog på Roslagsbanan.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: SL E35
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2019, 18:41:26 PM »
Jag tycker det blir för litet. Kan det bli drygt 100 bussar/område om man delar upp det i 3? Kanske aningen större. Tycker nog att det är en ganska bra storlek som det är nu med tanke på storleken på området vi kör i.

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 877
SV: SL E35
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2019, 22:15:51 PM »
Det går väldigt mycket rykten på jobbet om att man inför nästa avtal, dvs E35 som borde ligga ute nu, ska dela upp Norrort och att man då skulle upphandla Vallentuna/Okvista för sig, Täby för sig och Åkersberga/Vaxholm för sig.
Jag vet inte var ryktet kommer ifrån och hittar inget som stödjer det i de dokument jag sett. Där verkar man upphandla hela nuvarande Norrorts buss samt "nya" Vallentuna grus som ett område.
Att rykten går är ju vanligt, men nu är det chefer som pratar om det, inte bara förare.
Finns det nån här som sett indikationer på att det skulle vara så nånstans? Jag tycker det låter konstigt, men vad vet jag.

Rykten är rykten av den enkla anledningen att förfrågningsunderlag inte lär komma ut från i september. Trafikförvaltningen för ju dock redan dialog med de anbudsgivare som är kvalificerade. I sådana sammanhang är det ganska naturligt att man också för dialog om ifall man vill dela upp avtalet på flera paket. Keolis, Nobina och Arriva vill säkerligen inte ha det, eftersom de vinner på att konkurrensen blir mindre när nästan bara de kan bjuda. Dock är det samtidigt så att Trafikförvaltningen i Stockholm ställer så höga krav på anbudsgivarna i andra avseende att mindre företag har svårt att lägga bud ändå. Men det finns väl i vilket fall 2-3 stycken som nog skulle vara mer intresserade att lägga om det var mindre paket. En sak som talar emot är väl att det är svårt att få depåkapaciteten i Täby att räcka till utan Okvistadepån och man vill ogärna dela den med ett annat bolag.

Men innan förfrågningsunderlaget kommer ut i september går det alltså inte att säga något. Att Trafikförvaltningen skulle gå ut med det på annat sätt till leverantörerna innan anbudstiden har börjat, har jag svårt att tro. Men att man ställer frågan hur bolagen ser på detta, kan ju då leda till följdfrågor längre ner i bussbolagens organisation som i sin tur kan skapa rykten.   


 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: SL E35
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2019, 06:23:42 AM »
Rykten är rykten av den enkla anledningen att förfrågningsunderlag inte lär komma ut från i september. Trafikförvaltningen för ju dock redan dialog med de anbudsgivare som är kvalificerade. I sådana sammanhang är det ganska naturligt att man också för dialog om ifall man vill dela upp avtalet på flera paket. Keolis, Nobina och Arriva vill säkerligen inte ha det, eftersom de vinner på att konkurrensen blir mindre när nästan bara de kan bjuda. Dock är det samtidigt så att Trafikförvaltningen i Stockholm ställer så höga krav på anbudsgivarna i andra avseende att mindre företag har svårt att lägga bud ändå. Men det finns väl i vilket fall 2-3 stycken som nog skulle vara mer intresserade att lägga om det var mindre paket. En sak som talar emot är väl att det är svårt att få depåkapaciteten i Täby att räcka till utan Okvistadepån och man vill ogärna dela den med ett annat bolag.

Men innan förfrågningsunderlaget kommer ut i september går det alltså inte att säga något. Att Trafikförvaltningen skulle gå ut med det på annat sätt till leverantörerna innan anbudstiden har börjat, har jag svårt att tro. Men att man ställer frågan hur bolagen ser på detta, kan ju då leda till följdfrågor längre ner i bussbolagens organisation som i sin tur kan skapa rykten.   

Tack för svar.
Jag trodde man redan släppt ut avtalet för företagen att räkna på, då det på nått ställe stod att det skulle släppas 201902.
Därför trodde jag att just den frågan redan var utredd.
Tyvärr har jag bara en skärmdump på det och ingenstans på nätet att lägga den för visning här.

Edit: Hittade länken
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf&ved=2ahUKEwj34P2Xmp_iAhXhpYsKHdkMA0EQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw2R_WJ0HzhZWI8Pxg88Q4yp

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 877
SV: SL E35
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2019, 07:38:52 AM »
Tack för svar.
Jag trodde man redan släppt ut avtalet för företagen att räkna på, då det på nått ställe stod att det skulle släppas 201902.
Därför trodde jag att just den frågan redan var utredd.
Tyvärr har jag bara en skärmdump på det och ingenstans på nätet att lägga den för visning här.

Edit: Hittade länken
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf&ved=2ahUKEwj34P2Xmp_iAhXhpYsKHdkMA0EQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw2R_WJ0HzhZWI8Pxg88Q4yp

I februari fattade Trafikförvaltningen beslut om allmän trafikplikt - det vill säga det sista formella som måste till för att området ska upphandlas. Då har man ju också lämnat uppgifter om produktionen - och då klargjordes ju också att Roslagsbanan inte kommer att ingå, liksom då kvalificeringen av anbudsgivare påbörjades. Men sedan följer då en dialog och fastställande av förfrågningsunderlag. Anbudstiden sträcker sig sedan först från september (då det är möjligt att lägga anbud och förfrågningsunderlaget är klart) till slutet av året. Tilldelning sker mars nästa år.

Men i och med detta går det förstås att räkna. I och med att dialogen påbörjats så får ju också anbudsgivarna mer faktaunderlag. Om nu frågan har kommit upp i dialogen om olika paket, så är det nog naturligt att man börjar räkna på det också redan nu, eftersom det är så många upphandlingar ute med snarlik trafikstart. Vad som talar emot att man delar upp det i olika paket, är väl att man inte gjort någon hint om detta innan kvalificeringen från Trafikförvaltningens sida. Det är ju risk då att någon tänkbar anbudsgivare av det skälet inte valt att kvalificera sig.



 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: SL E35
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2019, 08:02:38 AM »
I februari fattade Trafikförvaltningen beslut om allmän trafikplikt - det vill säga det sista formella som måste till för att området ska upphandlas. Då har man ju också lämnat uppgifter om produktionen - och då klargjordes ju också att Roslagsbanan inte kommer att ingå, liksom då kvalificeringen av anbudsgivare påbörjades. Men sedan följer då en dialog och fastställande av förfrågningsunderlag. Anbudstiden sträcker sig sedan först från september (då det är möjligt att lägga anbud och förfrågningsunderlaget är klart) till slutet av året. Tilldelning sker mars nästa år.

Men i och med detta går det förstås att räkna. I och med att dialogen påbörjats så får ju också anbudsgivarna mer faktaunderlag. Om nu frågan har kommit upp i dialogen om olika paket, så är det nog naturligt att man börjar räkna på det också redan nu, eftersom det är så många upphandlingar ute med snarlik trafikstart. Vad som talar emot att man delar upp det i olika paket, är väl att man inte gjort någon hint om detta innan kvalificeringen från Trafikförvaltningens sida. Det är ju risk då att någon tänkbar anbudsgivare av det skälet inte valt att kvalificera sig.

Tack! Nej, jag har inte hittat nån antydan till det. Utöver att det stått att områdets storlek inte är fastslaget. Det skulle ju kunna vara ett tecken kanske?
Får vi "på golvet" reda på ev uppdelning i september, eller får vi vänta till resultatet kommer?

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 877
SV: SL E35
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2019, 08:29:21 AM »
Tack! Nej, jag har inte hittat nån antydan till det. Utöver att det stått att områdets storlek inte är fastslaget. Det skulle ju kunna vara ett tecken kanske?
Får vi "på golvet" reda på ev uppdelning i september, eller får vi vänta till resultatet kommer?

I september kan vi ju lägga ut uppgifterna här
Inlägget är signerat Lars Lundqvist