Färgfilmer från 50/60-talen (5 filmer)

Startat av C. Peyron, 12 maj 2019, 20:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

C. Peyron

Min farfar har lämnat efter sig en hel del analog film från när han var guide hos Brodin Touring under 50/60-talen. Min pappa har nu låtit digitalisera dessa, och här under finner ni de urklipp som innehåller bussar. Färgfilm från denna epok med bussar ser man inte ofta!


www.familjenpeyron.se/F373A.mp4
www.familjenpeyron.se/F373B.mp4
www.familjenpeyron.se/F373C.mp4
Bussen i dessa filmer: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=59296

www.familjenpeyron.se/E370A.mp4
Bussen i denna film: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=4877

www.familjenpeyron.se/K267A.mp4. Här är man bland annat i Spanien, denna blev tyvärr ganska lågupplöst. Den här bussen, K267, har jag inte lyckats hitta. Vet någon mer om denna buss?

zjbus

Citat från: C. Peyron skrivet 12 maj 2019, 20:15:50 PM
Min farfar har lämnat efter sig en hel del analog film från när han var guide hos Brodin Touring under 50/60-talen. Min pappa har nu låtit digitalisera dessa, och här under finner ni de urklipp som innehåller bussar. Färgfilm från denna epok med bussar ser man inte ofta!


www.familjenpeyron.se/F373A.mp4
www.familjenpeyron.se/F373B.mp4
www.familjenpeyron.se/F373C.mp4
Bussen i dessa filmer: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=59296

www.familjenpeyron.se/E370A.mp4
Bussen i denna film: http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=4877

www.familjenpeyron.se/K267A.mp4. Här är man bland annat i Spanien, denna blev tyvärr ganska lågupplöst. Den här bussen, K267, har jag inte lyckats hitta. Vet någon mer om denna buss?
Tack för mycket intressanta filmer, noterade att F 373 är vänsterstyrd i samtliga filmer men kör bara högertrafik i film F373B.
Filmen K267A lyckades jag inte att starta men hittade denna länk: www.svenskbusshistoria.se/go?id=2017

Mvh zjbus

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 12 maj 2019, 20:52:26 PM
Tack för mycket intressanta filmer, noterade att F 373 är vänsterstyrd i samtliga filmer men kör bara högertrafik i film F373B.
Filmen K267A lyckades jag inte att starta men hittade denna länk: www.svenskbusshistoria.se/go?id=2017

Mvh zjbus
Fast det är en äldre buss med samma registreringsnummer. Om man laddar ner filmen kan man se den. Den är suddig men man ser att det är en Thor-kaross. Jag hittade en gammal tråd där det finns en bild på bussen väl surrad på en färja. Där finns lite uppgifter om den också.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58698.0

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 maj 2019, 22:06:41 PM
Fast det är en äldre buss med samma registreringsnummer. Om man laddar ner filmen kan man se den. Den är suddig men man ser att det är en Thor-kaross. Jag hittade en gammal tråd där det finns en bild på bussen väl surrad på en färja. Där finns lite uppgifter om den också.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58698.0
Pratar vi om F 373?
Trevlig bild du länkade till på K 267, tack.

zjbus

Hittade två länkar till F 373, tydligen samma buss
www.svenskbusshistoria.se/go?id=59296
www.svenskbusshistoria.se/go?id=61580
är det inte den som är med i alla tre filmerna?

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 12 maj 2019, 22:14:14 PM
Pratar vi om F 373?
Trevlig bild du länkade till på K 267, tack.
Nej, givetvis om K267. Det var ju den du hade en länk till, men det är alltså inte samma K267 som är med i filmen.

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 maj 2019, 22:39:21 PM
Nej, givetvis om K267. Det var ju den du hade en länk till, men det är alltså inte samma K267 som är med i filmen.
Det blev ett missförstånd, tolkade det som att du citerade mitt uttalande noterade att F 373 är vänsterstyrd i samtliga filmer men kör bara högertrafik i film F373B.

Harald Nordius

Den var vänsterstyrd för att den var avsedd för resor till länder med högertrafik. Den kör i högertrafik i alla tre filmerna, men inte när den är i Sverige förstås. I slutet på film A kör den på Storströmsbron i Danmark. I slutet på film C kör den på en okänd motorväg, troligen i Tyskland.

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 maj 2019, 23:24:46 PM
Den var vänsterstyrd för att den var avsedd för resor till länder med högertrafik. Den kör i högertrafik i alla tre filmerna, men inte när den är i Sverige förstås. I slutet på film A kör den på Storströmsbron i Danmark. I slutet på film C kör den på en okänd motorväg, troligen i Tyskland.
Det hade jag inte en aning om att det levererades vänsterstyrda bussar till Sverige för att dom förväntades gå på utlandet också.
Tack för din information, du vet inte var bussen kör på film B?

Lasse i Bdn

Det måste vara 2st K267 i början är bussen ljusfärgad(beige) med blå topp mot slutet har den blivit bl.a röd och blå topp, front och andra färger.
Destinationsskylten på första bussen  är i svart ,andra bussens vit, bakpartierna är olika största skillnaden är när man ser bussarna från sidan andra bussen har panoramafönster.
Det finns andra skillnader.Hägglundaren har sitt Hi fronten.
Så jag säger att första bussen är en Hägglundare, den andra mycket riktigt en THOR
THOR-bussens reg,nummer börjar på M

Harald Nordius

Du kan nog ha rätt i att den första bussen är en Hägglundare. Dessutom undrar jag om det inte står Scania-Vabis på stötfångaren. Registreringsnumret går inte att se på någon av bussarna, men på bilden i den här tråden ser man ju tydligt K267 med Thorkaross.

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 13 maj 2019, 10:38:02 AM
Det hade jag inte en aning om att det levererades vänsterstyrda bussar till Sverige för att dom förväntades gå på utlandet också.
Tack för din information, du vet inte var bussen kör på film B?
Inte exakt, men stadsscenerna är ju från Hamburg, så någonstans i norra Tyskland.

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 maj 2019, 22:29:52 PM
Inte exakt, men stadsscenerna är ju från Hamburg, så någonstans i norra Tyskland.
Tack, det behöver inte vara mer exakt än så.

Niklas H

#13
Hej!! Tackar mer än mycket för dessa filmer!
Framför allt på F373.
Denna buss håller jag på att renovera.
Tyvärr så vet jag inte hur jag får in bilder här.
Bussen har blivit lite tilltygad under sin vistelse på skroten
så det krävs en del jobb men det tar sig sakta men säkert framåt.
Det saknas ett och annat tyvärr så som en del småsaker invändigt
och turbomotorn har fått fötter men det går nog att återställa det mesta så småningom.
Helt fantastiskt att få se den i sin forna glans! Detsutom i färg!!
Jag har en del bilder från när den byggdes på SKV men har saknat detta från tiiden
i tjänst.
Åter ett stort Tack. /Niklas.