GDG i Skövde

Startat av Ted Selander, 11 maj 2019, 10:31:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander


GDG 1627 på Hertig Johans gata i Skövde våren 1977.

Körde GDG och SJ omväxlande i Skaraborg på 70-talet? Fanns Linjebuss här också (har en bild på skolbuss till Karlsborg)?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 11 maj 2019, 10:31:03 AM
Körde GDG och SJ omväxlande i Skaraborg på 70-talet? Fanns Linjebuss här också (har en bild på skolbuss till Karlsborg)?

Jo, GDG och SJ hade olika linjer runt Skövde. Bland annat körde SJ tätortstrafiken i staden. Dessutom fanns Linjebuss och Billingens Trafik AB. Det senare ägt av Skövde kommun och SJ.

Trots att det fanns tre bussbolag där SJ var ägare eller delägare så var samarbetet mellan dessa tre dåligt. Det sägs att GDG hellre ringde Linjebuss än SJ om de behövde hjälp med något.

Ja, alla vet väl att SJ var 100 procent ägare till GDG. Och när vi ändå är inne på ägarfrågan så ägdes Linjebuss av Johnson-koncernen. Linjebuss fick sedan franska ägare och bytte namn till Connex, Veolia och nu Transdev.

Fin bild förresten. Bussen är karosserad vid GDG:s egen karosserifabrik i Kungälv. Fabriken fick sedan namnet Alpus och sålde även bussar utanför koncernen om än inte så många. Varberg och Örnsköldsvik hade i alla fall ett par vardera.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Det måste ha varit ett resultat av någon omfördelning av linjer. Skövde är ju inte ursprungligt GDG-territorium, som var runt de järnvägar som ingick i Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarna-Gävle. Tittar man i kommunickan 1958 så har GDG inga linjer runt Skövde. Jag vet att GDG övertog Vänersborg-Öxnered från SJ Uddevalla, och det är ju förståeligt, för det måste ha varit opraktiskt för Uddevalla att ha en isolerad linje som trafikerades med en buss.

Ted Selander


Jag går bet på var bilden är tagen, Linjebuss 519. Det står MAY 77 på Kodachromeramen, och bör vara litet tidigare än så på våren.

zjbus

Tack för dina trevliga bilder.

Bengt H

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 maj 2019, 11:53:24 AM
Det måste ha varit ett resultat av någon omfördelning av linjer. Skövde är ju inte ursprungligt GDG-territorium, som var runt de järnvägar som ingick i Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarna-Gävle. Tittar man i kommunickan 1958 så har GDG inga linjer runt Skövde. Jag vet att GDG övertog Vänersborg-Öxnered från SJ Uddevalla, och det är ju förståeligt, för det måste ha varit opraktiskt för Uddevalla att ha en isolerad linje som trafikerades med en buss.

Som jag minns det köpte GDG Linjebuss Västgötalinjer någon gång i slutet av 70-talet.

Sven W

Hej

Linjebuss-linjerna kom till GDG 1976-01-01.

Hälsningar
Sven

S Svensson

Det handlade om att göra linjenätet rationellt. Därav att SJ och LB har delar av sina nät korsade. Sedan fick SJ enligt beslut i riksdag inte på egen hand förvärva busstrafik så dotterbolaget GDG fick ta över i stället. Enligt vad inblandade personer sagt så diskuterades det även att föra över LB linjer i Skåne till SJ.
<ser man på linjenätet som LB lämnade så gjordes detta om när GDG tog över. Linjebuss ja? Kanske någon läser om Karlsborgs Trafik AB och andra bussbolag. Linjebuss hade en del busstrafik i området som dotterbolag. Linje Falköping-Börstig vill jag minnas att detta fördes över till SJ Busslinjegrupp i Borås. Denna linje drevs av LB isolerad. Annars var Falköping tidigare en LB ort. Viss trafik gjordes om i samband med VGJ nedläggning. Det gick bl a en snabblinjen från Falköping till Lidköping över Jung.
Märk att Linjebuss hade kvar linjen Falköping-Jönköping. Huruvida det var någon trafik emellan Mullsjö och Falköping vet jag inte. I vilket fall borde man haft någon minimitur för att tillståndet inte skulle dras in. Men under en period gick det buss Vänersborg-Jönköping som GDG utförde. I tidtabellen för turen anges Linjebuss var med om trafiken.
Sedan så fick GDG ett nät i Alingsås också i samband med att Linjebuss överläts till GDG. Linjebuss hade lagt ned ett antal linjer i området 1960 och 1961. Sedan hade vissa linjer överlåtits till förare som ville bli egna företagare. Ett exempel Thore Samuelsson.
GDG tog över linjetrafik från Berden i Norunga, Karl Samuelsson i Norsesund och Thore Samuelsson i Ljung. Bussar fördes över till GDG. Enstaka bussar  kunde finnas kvar för beställningstrafik. Snabbusslinjen Mariestad-Göteborg med LB i Partille och SJ i Mariestad blev en GDG linje och förare körde hela vägen. Flera turer kördes av Töreboda förare. SJ hade cirka 1952 organiserat om och hade då Älvsborgslinjer. Bussar i Grästorp hörde dit och ingick sedan 1964 i Skaraborgs busslinjegrupp. Dessa linjer övertogs av GDG.
Linjebuss hade en verkstad i Alingsås som ganska snart fick läggas ned pga arbetsmiljöproblem. Kungälv ersatte denna verkstad.
GDG tog över en flera bussar. Några som kan nämnas är en av LB högbyggda Säffle. Volvobussen lär hetat 66,för detta nr fick en nr norrländsk buss. GDG 1850 är en högbyggd Säffle på Scania. Troligen efter en olycka blev denna linjevagn.

Ted Selander

Tack för kompletteringar, utvikningar och beröm, kul!
/Ted

Harald Nordius

Citat från: Ted S skrivet 11 maj 2019, 12:43:14 PM

Jag går bet på var bilden är tagen, Linjebuss 519. Det står MAY 77 på Kodachromeramen, och bör vara litet tidigare än så på våren.
Bussen tycks vara på väg söderut, vilket ju rimmar dåligt med destinationen om den skulle komma från stationen. Förmodligen har den varit vid någon skola och hämtat. Trottoaren med en smal gräsremsa med träd passar med Mariestadsvägen. Jag hittar ingen passande plats på Googles Streetview, men en del hus som ser ut att vara byggda efter 1977.

zjbus

Apropå GDG 1627 så tycks det ha funnits en till med reg. nr. O 312 tidigare: www.svenskbusshistoria.se/go?id=35181

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 11 maj 2019, 17:04:33 PM
Kan nämnas är en av LB högbyggda Säffle. Volvobussen lär hetat 66,för detta nr fick en nr norrländsk buss. GDG 1850 är en högbyggd Säffle på Scania. Troligen efter en olycka blev denna linjevagn.

GDG 2979 BHN 330 1969-05-12 till LB66
GDG 1850 CGY470  1968-07-01 till LB592
GDG 2529 HUP572  1975                          VBK  från Götene Buss AB (övertaget)
GDG 1032 ÁWO999 1970-07-31 från Tore Samuelsson,Ljung,B58 Kutter 7,

Detta är fyra övertagna bussar, två fd Linjebuss och 2 från övertagna företag.
Kan det tänkas att någon har foto på dessa fyra bussar som är ganska udda även om det är standardkomponenter.

1896

Citat från: Ted S skrivet 11 maj 2019, 10:31:03 AM

GDG 1627 på Hertig Johans gata i Skövde våren 1977.


1627 fanns i Borlänge som skolbuss 891101-900401, skrotintyg utfärdat 900620.

bilomnibussen

Citat från: zjbus skrivet 12 maj 2019, 13:24:33 PM
Apropå GDG 1627 så tycks det ha funnits en till med reg. nr. O 312 tidigare: www.svenskbusshistoria.se/go?id=35181

Kan inte bilden vara tagen i Tibro?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Det var meningen att Linjebussbilden skulle citeras vilket inte hände. Det var CF:aren jag menar kunde vara fotad i Tibro.
Mvh Jan G