Framtiden för Keolis

Startat av homer, 10 maj 2019, 19:08:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silent

Någon som vet mer?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7236749

Handlar om att Keolis Gbg fått körförbud på ett gäng bussar på plats efter att Polis dykt upp för en säkerhetskontroll...

Ersa

Citat från: Silent skrivet 10 juni 2019, 13:26:25 PM
Någon som vet mer?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7236749

Handlar om att Keolis Gbg fått körförbud på ett gäng bussar på plats efter att Polis dykt upp för en säkerhetskontroll...

Det där verkar inte ha nåt specifikt med ju Keolis att göra, utan verkar mera vara en vanlig arbetsdag i Göteborg, kan man nästan luras att tro. Att bussarna i Västra Götaland skulle vara i mycket sämre skick än i övriga Sverige låter märkligt. Däremot är polisen med all sannolikhet mycket mer aktiva i Göteborgsregionen än i övriga landet. Och då spelar det knappast någon roll om det är Keolis, Transdev eller GS som äger bussen:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7214901

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7216954

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7213172

Som jämförelse har jag aldrig hört talas om att Stockholmspolisen kollat klämskydd, kontrollampor och nödöppningsreglage på SL-bussar ute i trafik.

Nico

De flesta poliser i yttre tjänst tillhör numera i huvudsak ordningspolisen. Dessa har överlag mycket annat att göra samtidigt som de oftast har en ganska rudimentär kompetens gällande trafikärenden. Det innebär att de visst kan ta någon för rödljus- eller fortkörning medan vanliga trafikkontroller... eller ens trafikdirigering vid behov... ligger då helt korrekt utanför deras primära ämnesområde. Än mindre då att de kan hantera riktade kontroller och flygande besiktningar av tunga fordon där färdskrivare, lastsäkring, fordonsskick etc. kontrolleras.

Som med allting annat så ger övning färdighet och därmed spetskompetens. Här skulle det nationellt behövas en återgång och utveckling till en renodlad trafikpolis, och med det en utökning av de tunga grupperna. Det handlar även om hur ledningen för respektive polisområde prioriterar. I Göteborg har de väl haft mera fokus på just tung trafik och då avdelat resurser för det. Att de gör många kontroller där är allmänt känt sedan länge. I Stockholm är det annorlunda och de små resurser som finns (har för mig att hela trafikpolisstyrkan i Stockholm är ca. 50 personer och alla jobbar inte ute) på den trafikala sidan äts i Stockholm ofta upp av eskort- och kortegetjänst etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Enligt vad som sagts i radion: I det aktuella fallet här i Göteborg var det en ren slump att det blev kontroll överhuvudtaget. En polis råkade passera utanför och noterade att det läckte diesel från en buss. Han körde in och gjorde en kontroll och upptäckte då fler felaktigheter.

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

buskörare

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 17:15:34 PM
Keolis har ingen framtid i Stockholm. Avtalet i Lidingö ska läggas ned och Transdev ska ta över Frihamnsdepån.

Lidingö upphandlas väl med innerstan? Och vad menar du med lägga ner?

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Verkligen, det dummaste jag hört.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

admin

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 17:15:34 PM
Keolis har ingen framtid i Stockholm. Avtalet i Lidingö ska läggas ned och Transdev ska ta över Frihamnsdepån.

Det du skrivit i ditt inlägg är uppenbara felaktigheter och den typen av inlägg hör inte hemma här. Se till regeln nedan och läs gärna igenom även resten av reglerna.

"Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du personligen träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte heller förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på och/eller relatera till obekräftade källor."



Transdev-tan

Citat från: admin skrivet 23 september 2019, 19:06:20 PM
Det du skrivit i ditt inlägg är uppenbara felaktigheter och den typen av inlägg hör inte hemma här. Se till regeln nedan och läs gärna igenom även resten av reglerna.

"Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du personligen träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte heller förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på och/eller relatera till obekräftade källor."
Jag ska aldrig göra det här igen.