Framtiden för Keolis

Startat av homer, 10 maj 2019, 19:08:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Tänkte starta en spekulationstråd om Framtiden för Keolis..

som vi alla vet har företaget inte vunnit några upphandlingar på väldigt många år, nu senaste dagarna var de tilldelningsbeslut för Eskilstuna och Halland där Transdev och Nobina tog ett var.

Keolis har idag 3 avtal med SL, ett med Karlstad stad och 4 (?) för Västtrafik och ett för jönköping samt Falun/Borlänge.

Nobina verkar knipa både stora och små avtal i stort sett hela tiden. lägger inte keolis några anbud? vill dom bara ha de absolut största avtalen som SL har? i mina ögon låter de inte som någon bra affärsmodell. vad tror ni andra? har Keolis nån chans att försvara kontrakten man har med SL som blir klara om ett år? om inte känns de inte som företaget har framtiden framför sig så att säga...

buskörare

Man kommer säkerligen lägga bud på norrort, men det är ju som du säger ett stort avtal.

Fredrik Gelin

Vad gäller SL och Göteborgsområdena lär det nog bli huggsexa och sannolikt vill Keolis vara med och slåss om de kontrakten.
Det är en viss skillnad på Nobinas muskler när det gäller att lägga anbud jämfört med många av konkurrenterna då Nobina har fördel av sin storlek. Ett anbud kräver mycket förarbete varav en del måste göras redan innan upphandlingarna kommer ut för att man skall hinna göra allt.
Detta kräver ganska stora resurser om det inte skall påverka den ordinarie planeringen av de områden man redan har.
Med den störtflod av upphandlingar som kommer ut under 2019 och 2020 får man därför i många fall prioritera bort vissa upphandlingar som man kanske skulle lagt anbud på om det varit lite lugnare i flödet.
Jag tror därför inte att vi skall räkna ut Keolis ännu, de jobbar förmodligen för högtryck precis som alla andra som vill vara med och slåss om kakorna under de närmaste åren.
Ett tecken på belastningen är att det tidigare under det senaste halvåret varit högkonjunktur för trafikplanerare då det varit annonsering och headhunting för fullt för att förstärka planeringsavdelningarna på de stora företagen inklusive Bergkvara.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Ersa

#3
Keolis har ju goda kunskaper om de bägge SL-trafikområdena i nordost, och är säkerligen (precis som alla större företag) intresserade av att lägga bud på bägge etapperna.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2019, 15:10:54 PM
Keolis har ju goda kunskaper om de bägge SL-trafikområdena i nordost, och är säkerligen (precis som alla större företag) intresserade av att lägga bud på bägge etapperna.

Frågan är dock hur många som finns kvar i organisationen idag som var med då...
Jag skulle säga, utan att säkert veta, att det blir lite som att börja om från noll.

S Svensson

Jag vet väldigt lite om Keolis. Därför har jag lite svårt att hänga med.

http://www.keolis.se/kontakt-/press/nyheter/nyhetsarkiv/2019-03-21-keolis-sverige---genomfor-en-strategisk-organisationsforandring.html

Vad har Keolis för krav på avkastning (ROI) ? I vilken valuta då ? Svenska valuta har ju minskat i värde och detta medför att omräknad till Euro
så sjunker vinsten. Kan det vara detta som orsakar att Keolis inte "tar" några nya anbud ?

igel

Citat från: homer skrivet 10 maj 2019, 19:08:57 PM
Keolis har idag 3 avtal med SL, ett med Karlstad stad och 4 (?) för Västtrafik och ett för jönköping samt Falun/Borlänge.
Jämför med Arriva som har 4 buss avtal med SL, ett med Halmstad. Det är desutom ett bolag som står under försäljning. 

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 12 maj 2019, 16:43:44 PM
Jämför med Arriva som har 4 buss avtal med SL, ett med Halmstad. Det är desutom ett bolag som står under försäljning.

Skillnaden är att Arriva även har ett annat ben att stå på nämligen spårtrafiken

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2019, 16:47:49 PM
Skillnaden är att Arriva även har ett annat ben att stå på nämligen spårtrafiken

Kommer spårtrafiken säljas med då? Är det inte vara bussdelen man säljer?

Erling.L

Vill minnas Keolis var med o la anbud på Skåne tågen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Lars_L

Efter avräkning för koncernbidraget verkar man ju inte göra någon vinst i Sverige. Har inte sett årsredovisning för 2018, men sett till att det internationella pressmeddelandet inte nämner Sverige, tyder det väl på att man inte heller 2018 kunde visa på ett positivt resultat efter koncernbidrag. Om det ligger för högt eller inte är ju svårt att säga om man inte jobbar i firman, men går man back är det ju svårt också att lägga anbud och moderbolaget mindre villig att satsa för att kunna expandera.

Sedan har ju Keolis stora kontrakt i Stockholm. Även om det inte är så många till antalet, så står det ju för ungefär hälften av bussresandet i länet. Avtalet i södra Stockholm och Nacka/Värmdö har väl gett bra avkastning, men innerstaden och Lidingö troligtvis sämre. Där är ju hälften VBP och problemet i innerstaden är ju att lägre turtäthet inte leder till ökad vinstmarginal  (eftersom det nästan helt leder till att resenärerna istället tar tunnelbanan eller går). Här har det ju också varit stora störningar med vägarbeten etc. I innerstaden innebar ju kontraktsvinsten också en nästan i princip helt ny vagnpark, vilket väl fortfarande ger en förhållandevis låg ålder på fordonsflottan för hela Stockholmstrafiken (vinsten i Stockholm har ju varit att kunna ha en relativt hög ålder på fordonen).

En sak som jag saknar hos Keolis, som Nobina är bra på, är ju att den senare hela tiden lyckas göra projekt för Trafikförvaltningen (och tillsammans med andra) som man tjänar pengar på. Såsom elbussprojektet i Norrtälje och samarbete med Järfälla kommun om BRT i Barkarbystaden.

Men risken är väl framförallt att moderbolaget inte vill satsa på Sverige när man inte genererar någon större vinst och att man därför inte får resurser för att just ha tiden att lägga bra genomarbetade anbud, samtidigt som man då är mer mån om att få in avtal som ger bra avkastning.


En orsak till att man (förutom känndeom om potentialen/förutsättningarna i ett visst område) är ju annars att man har äldre vagnar som kan användas och därmed ge bättre avkastning utan att höja priset på anbudet. Detta har man ju inte haft nu för Ekerö eller Sigtuna, men får ett betydligt bättre läge vid de nya kontrakten i Stockholm 2021 - i alla fall för att behålla nuvarande volym.

Det finns väl också en anledning att inte lägga på för små kontrakt ute i landet, eller prioritera dessa upphandlingar. Är man inte etablerad på orten, blir ju vinsten ganska marginell, även om vinstmarginalen kan bli skaplig för en mindre aktör. De internationella  koncernerna, skulle jag tro, har nog helt enkelt för hög overhead för den typen av affärer (där alla system och stödfunktioner snarare är en kostnad än ger effektiviseringsvinster i kontraktet).   


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

spektakel

Tydligen pågår en stor omorganisation inom Keolis. Anbudschefen har fått sparken och anbudskontoret i Malmö har lagts ner. De tycks inte heller lagt anbud på Öresundståg. Räkna med att omorganisationen är klar till anbuden i Stockholm ska lämnas in och att Keolis går ner rejält i pris. Det handlar om deras existens. Företaget halveras om de förlorar SSV och Nacka Värmdö. Man kan däremot notera att omorganisationen inte var klar till anbuden i Göteborg så där har de troligen inte hunnit gå ner i pris. Partille och Mölndal för förmodligen nya operatörer...

buskörare

Citat från: spektakel skrivet 27 maj 2019, 08:50:00 AM
Tydligen pågår en stor omorganisation inom Keolis. Anbudschefen har fått sparken och anbudskontoret i Malmö har lagts ner. De tycks inte heller lagt anbud på Öresundståg. Räkna med att omorganisationen är klar till anbuden i Stockholm ska lämnas in och att Keolis går ner rejält i pris. Det handlar om deras existens. Företaget halveras om de förlorar SSV och Nacka Värmdö. Man kan däremot notera att omorganisationen inte var klar till anbuden i Göteborg så där har de troligen inte hunnit gå ner i pris. Partille och Mölndal för förmodligen nya operatörer...

Var kör Keolis tåg i Sverige?

homer

#13
Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2019, 09:25:43 AM
Var kör Keolis tåg i Sverige?

ingenstans, dom hade dock ambition att vinna några tågkontrakt för några år sen men dom planerna verkar vara skrotade nu.

Fredde

Citat från: homer skrivet 27 maj 2019, 15:21:49 PM
ingenstans, dom hade dock ambition att vinna några tågkontrakt för några år sen men dem planerna verkar vara skrotade nu.

Ja man la en hel del pengar på att försöka vinna SLs pendeltåg och Pågatågen i Skåne.

Är mig evigt tacksam att jag sökte mig vidare på egen hand undet andra halvan av 2018...