Författare Ämne: Koncessioner, linjer, trafiktillstånd etc.  (läst 833 gånger)

Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 469
Koncessioner, linjer, trafiktillstånd etc.
« skrivet: 09 maj 2019, 17:16:12 PM »
Ny tråd enligt önskemål.
Det så klart, ingen ville ju ge bort något, hur var det med linjerättigheterna, vem utfärdade dom?
Det gjorde länsstyrelserna eller i Stockholm Överståthållarämbetet.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2958
SV: Koncessioner, linjer, trafiktillstånd etc.
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2019, 17:27:29 PM »
För att förklara närmare så behövs det linjetrafiks tillstånd för att bedriva linjetrafik.

Som några påpekar så är det länsstyrelserna som ger tillstånd. Ibland förekommer nämligen att någon köper tillstånd.Men det går inte att köpa själva tillståndet men väl ett företag.

När SJ Biltrafik tog över busstrafik i Skaraborg från GDG Biltrafik så utfärdades nya tillstånd.
Vid en nedläggning av en järnväg så var det vanligt att kommuner hade önskemål om busstrafiken.  När fd VGJ lades ned så utfärdades det tillstånd för Linjebuss att trafikera Alingsås-och en bit utmed VGJ. När det gäller linjetrafik så förelåg anmälningsplikt att anmäla vilka fordon som användes på en linje som hade linjetrafiktillstånd. Jag har i några fall i efterhand kontrollerat vilka bussar som anmäldes. För linjen Lödöse och mot Nygård så hade GDG anmält bussar från ett privat bolag de anlitade. Vid nedläggningen av VGJ samordnade Linjebuss i Partille och SJ Busstrafik den gamla snabb linjen i Skaraborg som Linjebuss hade .Av detta blev det en linje Mariestad-Göteborg. När GDG tagit över trafik i Skaraborg så blev hela linjen GDG linje.  Länshuvudmännen fick trafikeringsrätt ganska sent. Då upphörde linjetrafiktillstånden inom ett län. Men när det gäller gränsöverskridande trafik var trafiktillstånden kvar.
Byta linjer med varandra förekom även i trafik som länshuvudmannen beställt. 1995 tog flera företag över trafik i Sjuhäradsbygden. Linjebuss tog över trafik Borås- Skene-Horred. SJ fick hand om skolbussar i området emellan Skene och Hällingsjö. 1996 samordnades en del trafik så SJ körde buss åt Linjebuss Skene-Seglora-Borås och Linjebuss körde med sin buss en skoltur till Sätila. På så sätt sparade man ett omlopp. Tidigare kördes buss Dagsås-Varberg men företaget som körde bussen var Sibbarps Trafik. Men som sagt skulle fordonsanmälan göras till Länsstyrelsen. Detta är ett litet svar på alla de som har funderingar på hur det är med tillstånden. Om nu någon träffar på en äldre handling där det står Länstrafik så står det säkert rätt. Tidigare var Länstrafik samma som beställningstrafik.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1118
SV: Koncessioner, linjer, trafiktillstånd etc.
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2019, 17:39:45 PM »
Ny tråd enligt önskemål.Det gjorde länsstyrelserna eller i Stockholm Överståthållarämbetet.
Tack för info, det blev väl rätt omständligt att ändra dom för att en del företag ville byta linjer med varandra?
Frågan är om vi är i rätt forum nu, kanske vore bättre med ordet är fritt?
Mvh zjbus

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1118
SV: Koncessioner, linjer, trafiktillstånd etc.
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2019, 17:53:36 PM »
För att förklara närmare så behövs det linjetrafiks tillstånd för att bedriva linjetrafik.

Som några påpekar så är det länsstyrelserna som ger tillstånd. Ibland förekommer nämligen att någon köper tillstånd.Men det går inte att köpa själva tillståndet men väl ett företag.

När SJ Biltrafik tog över busstrafik i Skaraborg från GDG Biltrafik så utfärdades nya tillstånd.
Vid en nedläggning av en järnväg så var det vanligt att kommuner hade önskemål om busstrafiken.  När fd VGJ lades ned så utfärdades det tillstånd för Linjebuss att trafikera Alingsås-och en bit utmed VGJ. När det gäller linjetrafik så förelåg anmälningsplikt att anmäla vilka fordon som användes på en linje som hade linjetrafiktillstånd. Jag har i några fall i efterhand kontrollerat vilka bussar som anmäldes. För linjen Lödöse och mot Nygård så hade GDG anmält bussar från ett privat bolag de anlitade. Vid nedläggningen av VGJ samordnade Linjebuss i Partille och SJ Busstrafik den gamla snabb linjen i Skaraborg som Linjebuss hade .Av detta blev det en linje Mariestad-Göteborg. När GDG tagit över trafik i Skaraborg så blev hela linjen GDG linje.  Länshuvudmännen fick trafikeringsrätt ganska sent. Då upphörde linjetrafiktillstånden inom ett län. Men när det gäller gränsöverskridande trafik var trafiktillstånden kvar.
Byta linjer med varandra förekom även i trafik som länshuvudmannen beställt. 1995 tog flera företag över trafik i Sjuhäradsbygden. Linjebuss tog över trafik Borås- Skene-Horred. SJ fick hand om skolbussar i området emellan Skene och Hällingsjö. 1996 samordnades en del trafik så SJ körde buss åt Linjebuss Skene-Seglora-Borås och Linjebuss körde med sin buss en skoltur till Sätila. På så sätt sparade man ett omlopp. Tidigare kördes buss Dagsås-Varberg men företaget som körde bussen var Sibbarps Trafik. Men som sagt skulle fordonsanmälan göras till Länsstyrelsen. Detta är ett litet svar på alla de som har funderingar på hur det är med tillstånden. Om nu någon träffar på en äldre handling där det står Länstrafik så står det säkert rätt. Tidigare var Länstrafik samma som beställningstrafik.
Tack för din utförliga info, din tråd flyttades tydligen hit från tråden busslinjer som du hade skapat
medan jag skrev svar.
Mvh zjbus