Transdev Märstas nya VDL [Bilder]

Startat av Buzzlover, 06 maj 2019, 08:39:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Ja, hos VDLs kontor/verkstad i Vallentuna stod dessa kortvagnar för ett par veckor sedan, osäker ifall det är kvar eller om det har flyttats nu men här kommer bilderna! (Ja, dessa är då mobilbilder så kvalitén är som den är :P)



Själv tycker jag att just kortvagnarna påminner starkt om de Scania Berkhof som Arriva hade i början av deras tid i Märsta, gick väl under smeknamnet "Osthyvlarna" eller liknande, även dessa VDL är väl gjorda av Berkhof på ett eller annat sätt så liknelsen jag ser kanske stämmer?
Hoppas bilderna gillas!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Vad konstigt det kommer kännas att se dessa på "våra" linjer. Man är ju rätt van nu efter 6 år att det är våra bussar.

homer

snälla... kalla inte dessa bussar för kortvagnar....

Tommy E

Tack för bilderna! Bussarna ser långa ut, är det jag som misstar mig eller är de längre än 12 meter?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: Tommy E skrivet 06 maj 2019, 21:23:50 PM
Tack för bilderna! Bussarna ser långa ut, är det jag som misstar mig eller är de längre än 12 meter?
tæt på 12.7m.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

buskörare

#5
Citat från: homer skrivet 06 maj 2019, 21:09:10 PM
snälla... kalla inte dessa bussar för kortvagnar....

Vad är det då?

Aha: Du är ute efter att det ska kallas normalvagn?
Jag tror att det är lätt för oss som kört några år att 2-axlat är kortvagn. Lika lite som man benämner boggins eller ledvagnens olika längder, utan kallar det just boggi resp ledvagn.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa bilder! Mycket trevligt!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 07 maj 2019, 05:16:51 AM
Vad är det då?

Aha: Du är ute efter att det ska kallas normalvagn?
Jag tror att det är lätt för oss som kört några år att 2-axlat är kortvagn. Lika lite som man benämner boggins eller ledvagnens olika längder, utan kallar det just boggi resp ledvagn.
"Lång kortvagn" :D/Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: buskörare skrivet 07 maj 2019, 05:16:51 AM
Vad är det då?

Aha: Du är ute efter att det ska kallas normalvagn?
Jag tror att det är lätt för oss som kört några år att 2-axlat är kortvagn. Lika lite som man benämner boggins eller ledvagnens olika längder, utan kallar det just boggi resp ledvagn.

jag har inga problem med att säga att en "normal" 2 axlad 12 meters buss kallas för kortvagn de gör jag själv, men den här bussen är verkligen inte kort och den ser inte kort ut heller, axelavståndet är samma som på en lång boggi, dvs 7 meter.

dock har jag inget bra uttryck för just 13 meters 2 axlade vagnar :P

pnott

När allt större andel av bussarna är av led- och boggityp, vad är då normalt?

buskörare

Citat från: homer skrivet 07 maj 2019, 16:09:14 PM
jag har inga problem med att säga att en "normal" 2 axlad 12 meters buss kallas för kortvagn de gör jag själv, men den här bussen är verkligen inte kort och den ser inte kort ut heller, axelavståndet är samma som på en lång boggi, dvs 7 meter.

dock har jag inget bra uttryck för just 13 meters 2 axlade vagnar :P

Hur benämner du de olika längderna ledvagn? Blir en 18-meters normalledvagn och en 21-meters långledvagn?

homer

Citat från: buskörare skrivet 08 maj 2019, 09:58:02 AM
Hur benämner du de olika längderna ledvagn? Blir en 18-meters normalledvagn och en 21-meters långledvagn?

finns väl inga 21 meters ledbussar i sverige, Swebus Uppsala hade några stycken för 10 år sen och mercedes boggiledbuss har väl inte sålts i Sverige än?

har inget bra svar, vad tycker du själv?

Skånebussen

Jag brukar göra det enkelt för mig:

12-meters: Normalvagn eller normalbuss

15-meters boggi: Boggibuss eller boggivagn

18-meters led: Ledvagn

21-meters led: 21-meters ledvagn

24-meters dubbelled: dubbelledvagn

BRT-fordon benämner jag som just "BRT-fordon" (typexempel Wright StreetCar RTV, Van Hool ExquiCity, Irizar Ie Tram etc).

homer

Citat från: Skånebussen skrivet 08 maj 2019, 19:07:07 PM
Jag brukar göra det enkelt för mig:

12-meters: Normalvagn eller normalbuss

15-meters boggi: Boggibuss eller boggivagn

18-meters led: Ledvagn

21-meters led: 21-meters ledvagn

24-meters dubbelled: dubbelledvagn

BRT-fordon benämner jag som just "BRT-fordon" (typexempel Wright StreetCar RTV, Van Hool ExquiCity, Irizar Ie Tram etc).

fast du glömde den modell som gav upphov till debatt, 13 meters 2 axlad :P