En stadsbuss i Nässjö

Startat av Bengt H, 04 maj 2019, 18:26:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En ovanlig chassityp, Volvo B57-55. Karossen är från norska VBK och tillverkningsåret 1967.

104_26

zjbus

Tack för ett trevligt foto, högst nio månader kvar med gamla skyltarna som ju skulle bytas ut senast 731231. Bussen finns kvar i registret, lastbilsregistrerad, avställd 120405, senast godkända besiktning 851223.
Mvh zjbus

roggek

Visst är det ett härligt tidsdokument, men VBK kunde aldrig bygga snygga bussar... :o

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Tack för denna bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

pegee

Fanns det någon funktionell tanke med denna utbyggnad under vindrutorna,
som skrymmande kylarpaket, eller var det bara en "finess" i designen?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

S Svensson

Citat från: pegee skrivet 07 maj 2019, 17:52:55 PM
Fanns det någon funktionell tanke med denna utbyggnad under vindrutorna,
som skrymmande kylarpaket, eller var det bara en "finess" i designen?

Jag ser en liten lucka. Kan det tänkas att torkarmotorerna finns under. Sedan finns det annat som måste få plats. . Jag har sett flera VBK i och omkring Varberg. VBK är alltså från Vestfold och fanns i Horten. Sedan innan någon protesterar. Det fanns också VBK byggda i Danmark. Flera sådana danska VBK fanns i Halland.
Norska myndigheter betalade en del pengar för att arbetslösa skulle få arbete. Så Volvo fick pengar för att öppna en filial i Horten.
Hur pass vanliga var B57 i Sverige? Det fanns en variant BB57. När B57 lades ned gav Volvo ut en variant av B10M som kallades B9M. Jag tror inte att den svenska B9M och den norska B9M var identiska. BB57 med van Hool kaross fanns hos försvaret (FMV). Det fanns även andra van Hool. Här hemma gick det en van Hool som lastbil med skåp. Om jag fattade det rätt hade denna varit en buss som byggts om till lastbil.
Hur pass billigare var en B57 jämfört med en B58/10M ? Det fanns B10M som inte hade luftfjädring också, även om jag tror att de var sällsynta i Sverige. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 maj 2019, 23:12:39 PM

Norska myndigheter betalade en del pengar för att arbetslösa skulle få arbete. Så Volvo fick pengar för att öppna en filial i Horten.

Det var alltså Säffle Karosseri (köptes av Volvo 1981) som öppnade tillverkning i den gamla VBK- fabriken i Horten år 1983. Det blev bara några år innan den lades ned. Bussarna var i stort sett identiska med dem som byggdes i Säffle. Horten-tillverkade bussar till Sverige fick Säffles märkning. Motsvarande skulle gällt att bussar tillverkade i Säffle skulle få Hortens märkning, men vad jag vet byggdes aldrig några sådana bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

almeli

Citat från: pegee skrivet 07 maj 2019, 17:52:55 PM
Fanns det någon funktionell tanke med denna utbyggnad under vindrutorna,
som skrymmande kylarpaket, eller var det bara en "finess" i designen?

Den funksjonelle tanken med utbyggingen var å skjule tekniske installasjoner, bak luken så finnes påfylling for vann til radiator,
legg og merke til at stussen for oljepåfylling også er skjult bak dekselet i ca støtfangerhøyde. Velldig praktisk da disse funsksjonene ble beskyttet fra støv og skitt og dermed renslig daglig ettersyn.