H35 1967 och 1976

Startat av Ted Selander, 29 april 2019, 16:00:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander


Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.


Inte så många år senare är det snart slut på H35-epoken, här i Götgatsbacken i januari 1976.

zjbus

Tack för trevliga foton, någon abonnerad tur sista dagen med vänstertrafik kanske.
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 29 april 2019, 16:00:58 PM

Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.

Inte så många år senare är det snart slut på H35-epoken, här i Götgatsbacken i januari 1976.

Trevliga bilder, Ted!
Själv observerade jag H35 4508 på Västerbron 2 sep 1967 kanske ute på en sista övnings-/provkörning innan Dagen H.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Gissningsvis är H33:an 4281(?).

//Peter

John

Det är jätte svårt att se men 4281 hade positionslampor inte på taket som 4001 utan på H31 och 4281 satt dom lite högre upp mellan första och andra våningen. När försvann 4501 och 4281 dom blev inte långlivade vad jag har förståt? 

Ted Selander

Citat från: John skrivet 30 april 2019, 08:08:51 AM
Det är jätte svårt att se men 4281 hade positionslampor inte på taket som 4001 utan på H31 och 4281 satt dom lite högre upp mellan första och andra våningen. När försvann 4501 och 4281 dom blev inte långlivade vad jag har förståt? 
Citat från: Peter Rost skrivet 30 april 2019, 07:37:14 AM
Gissningsvis är H33:an 4281(?).
//Peter

Just A74281 blev aldrig bara 4281, den skadades svårt i en kollision redan i början av 1967 och kom aldrig mer i trafik.

Hasse L

4501 först noterad på Högdalsskroten 13.12.74 - enligt de gamla handskrifterna. Så slopad nov-dec 1974?  /Hasse

Ulf Berlin

Din bild från Götgatsbacken skulle passa i Bussalmanackan när som helst :)/Ulf

K R

Hej!

H33:an på bilden är inte A74281. Som enda H33 hade denna ett annat högre utförande på luftgallret högst upp i fronten över de övre frontrutorna.
Vidare hade A74281 öppningsbara överrutor på övervåningen utmed hela bussen. På bilden anas att de två bakersta rutorna är hela, vilket var fallet med de övriga 19 vagnarna i serien.

Efter den svåra kollisionen på linje 137 i vänstertrafik ställdes A74281 undan och en tid senare överfördes vagnens oskadade övervåning till H33 4292 efter att
den vagnens övervåning raserats vid försök till passage under tunnelbaneviadukten vid Kristineberg under tomkörning till Hornsbergshallen.

mvh K R

Peter Rost

Citat från: Gunnar D skrivet 29 april 2019, 17:40:12 PM
Trevliga bilder, Ted!
Själv observerade jag H35 4508 på Västerbron 2 sep 1967 kanske ute på en sista övnings-/provkörning innan Dagen H.

Mvh Gunnar

Det var väl den som var "skyltad" 4508 i skyltskåpet?

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 01 maj 2019, 08:28:35 AM
Det var väl den som var "skyltad" 4508 i skyltskåpet?

Den var skyltad "508".

/Gunnar

Gunnar Berglund

Citat från: Ted S skrivet 29 april 2019, 16:00:58 PM

Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.

Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:

https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar Berglund

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 april 2019, 10:41:18 AM
4501 först noterad på Högdalsskroten 13.12.74 - enligt de gamla handskrifterna. Så slopad nov-dec 1974?  /Hasse

4501 kollision den 16 maj 1974 utanför Nordiska Museet under körning på linje 67 tur 2. Körde in i en buss från Gamla Uppsala Buss AB (AZN617). Föreslagen för skrotning 22 maj, och 7 juni fick man tillåtelse att plocka reservdelar från den (avvaktande av skadeståndsfråga). Definitivt skrotbeslut 14 november 1974, så då såg du den på Högdalsskroten strax därefter.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

zjbus

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 15:32:39 PM
Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:

https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/
Mycket troligt, kan inte läsa registreringsskylten men linjeskyltningen med de ojämna nollorna och detaljer i fönstret är ju identiska liksom de avvikande grillarna på främre respektive bakre buss samt det gråa taket på den främre.
Mvh zjbus

Ted Selander

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 15:32:39 PM
Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:

https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/

Det där med Flickr är litet för modernt för mig, men om det är den numera professorn Sten-Åke Stenberg som också har fotograferat, var det en påpasslig 14-åring där på Skanstullsbron.
Visst är det samma vagnar, kul att du hittade bilden!