SL linje 96 för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 26 april 2019, 17:42:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



På avstånd i sen eftermiddagssol vid Fridhemsplan 26 apr 1967.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ett trevligt foto, fortfarande vänster trafik i drygt fyra månader till och den gamla färgglada övergångsställeskylten.
Mvh zjbus

Harald Nordius

Lite märkligt att se sådana bussar på 96:an, men med Essingeleden blev det ju också en ny lokalbro till Stora Essingen. På den gamla bron fick bra H23 gå. De var väl inne på högerombyggnad när bilden togs.

K R

Hej!

Onekligen en scenförändring när man kunde börja köra andra vagntyper än H23 på linje 96, som även trafikerade den relativt kortlivade tidigare linjen 97 till Stora Essingen från Liljeholmen.
Och vid denna tid, sista dryga året i vänstertrafik, vände 96:an f ö runt kvarteret uppe till vänster i bakgrunden med ändhållplats på nuvarande S:t Göransgatan (f d Kungsholmsgatan).

H23:orna fick den sista tiden i vänstertrafik istället gå i trafik på linje 56, när man lät linjen gå Sibyllegatan ner till Nybroplan
för att underlätta anslutning till T-banan när denna öppnats vid Östermalmstorg.
Lite smalare bussar underlättade då möte med spårvagnar på linje 8 som gick Sibyllegatan upp mot Östermalmstorg i den smalare nedre delen.

mvh K R

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 26 april 2019, 17:51:54 PM
Lite märkligt att se sådana bussar på 96:an, men med Essingeleden blev det ju också en ny lokalbro till Stora Essingen. På den gamla bron fick bra H23 gå. De var väl inne på högerombyggnad när bilden togs.

Ja och nej! H23:orna  ombyggdes sist av Capitolerna, januari-september 1967 enligt programmet. Kanske det var så att man ville ha tillgång till dessa bussars speciella egenskaper (bredden) obrutet under övergångstiden. H23 var faktiskt det enda litt av SL:s bussar som man kunde åka i både vänster- och högerutförande runt dagen H! Som K R skriver så var H23 vid den här tidpunkten mest sysselsatta på linje 56. Efter h-omläggningen så blev det linje 43 som gällde.

//Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 01 maj 2019, 10:03:54 AM
Ja och nej! H23:orna  ombyggdes sist av Capitolerna, januari-september 1967 enligt programmet. Kanske det var så att man ville ha tillgång till dessa bussars speciella egenskaper (bredden) obrutet under övergångstiden. H23 var faktiskt det enda litt av SL:s bussar som man kunde åka i både vänster- och högerutförande runt dagen H! Som K R skriver så var H23 vid den här tidpunkten mest sysselsatta på linje 56. Efter h-omläggningen så blev det linje 43 som gällde.

//Mr H

Intressant att få grepp om hur länge H23 gick i vänstertrafik i märkbar omfattning egentligen. Sommaren -67 såg jag aldrig någon H23 i trafik. Såg då bara H21 på 56:an.

/Gunnar

Gunnar Berglund

Citat från: Gunnar D skrivet 01 maj 2019, 10:27:16 AM
Intressant att få grepp om hur länge H23 gick i vänstertrafik i märkbar omfattning egentligen. Sommaren -67 såg jag aldrig någon H23 i trafik. Såg då bara H21 på 56:an.

/Gunnar

Hej! En liten snabb titt om avställningarna/överföring till BRR (för högertrafik) för H23 kan jag se följande (med reservation för avskrivningsfel ur arkivhandlingar). :

31.1.1967:  5422, 5431, 5433, 5435, 5437, 5442
28.2.1967:  5423, 5424, 5429, 5438, 5439
3.3.1967:   5417
31.3.1967: 5426, 5430, 5432, 5434, 5436
28.4.1967: 5413, 5427, 5428, 5440, 5441
31.5.1967: 5415, 5416, 5425
28.6.1967: 5418, 5419, 5420, 5421
29.6.1967: 5414

Har lite notiser om trafikeringen under våren men det är inte dubbelkollat mot det ännu.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 16:13:38 PM
Hej! En liten snabb titt om avställningarna/överföring till BRR (för högertrafik) för H23 kan jag se följande (med reservation för avskrivningsfel ur arkivhandlingar). :

31.1.1967:  5422, 5431, 5433, 5435, 5437, 5442
28.2.1967:  5423, 5424, 5429, 5438, 5439
3.3.1967:   5417
31.3.1967: 5426, 5430, 5432, 5434, 5436
28.4.1967: 5413, 5427, 5428, 5440, 5441
31.5.1967: 5415, 5416, 5425
28.6.1967: 5418, 5419, 5420, 5421
29.6.1967: 5414

Har lite notiser om trafikeringen under våren men det är inte dubbelkollat mot det ännu.

Tack för det snabba svaret! Mycket intressant!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 16:13:38 PM
Hej! En liten snabb titt om avställningarna/överföring till BRR (för högertrafik) för H23 kan jag se följande (med reservation för avskrivningsfel ur arkivhandlingar). :

31.1.1967:  5422, 5431, 5433, 5435, 5437, 5442
28.2.1967:  5423, 5424, 5429, 5438, 5439
3.3.1967:   5417
31.3.1967: 5426, 5430, 5432, 5434, 5436
28.4.1967: 5413, 5427, 5428, 5440, 5441
31.5.1967: 5415, 5416, 5425
28.6.1967: 5418, 5419, 5420, 5421
29.6.1967: 5414

Har lite notiser om trafikeringen under våren men det är inte dubbelkollat mot det ännu.

I september 1967 stod det i alla fall H23:or i vänsterutförande avställda i Hornsberg utmed Lindhagensgatan i väntan på ombyggnas.

//Mr H

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 01 maj 2019, 10:03:54 AM
Efter h-omläggningen så blev det linje 43 som gällde.

//Mr H
Ja, jag bodde i kvarteret Linjalen ett par år 70-talet, så H23 på 43:an minns jag. Var det något särskilt som gjorde att de gick just på den linjen?

Hasse L

Citat från: Harald Nordius skrivet 01 maj 2019, 21:07:46 PM
Ja, jag bodde i kvarteret Linjalen ett par år 70-talet, så H23 på 43:an minns jag. Var det något särskilt som gjorde att de gick just på den linjen?
Vill minnas att det berodde på kravet på H23's lägre bakaxeltryck vid passage över den ena av broarna över Kungsgatan.
/Hasse

Harald Nordius

Men de trafikerades ju med H21/H22 i vänstertrafik. Inte hade väl Leyland och Büssing högre bakaxeltryck än de?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 maj 2019, 16:06:17 PM
Men de trafikerades ju med H21/H22 i vänstertrafik. Inte hade väl Leyland och Büssing högre bakaxeltryck än de?

Kan tänka mig att det hade med bredden att göra på de trånga gatorna Regeringsgatan och Malmskillnadsgatan.
Bussar med normalbredd gick i alla fall mellan Skanstull och Hammarby som linje 43E. Dessutom så förekom det både H24 och H30 ibland på linje 43 i ordinarietrafiken inte minst pga fel i vagnbyten.

//Mr H

Hasse L

H21-22 hade ett bakaxeltryck strax under H23'ans 8000 kg. H32/34 hade 500-600 kg högre tryck enligt vagnförteckningsbladen. Det kan ju också vara så, att endera bron just tappat i bärighet och att reparationer förestod?