Volvo B58 van Hool för 40 år sedan

Startat av Ted Selander, 22 april 2019, 08:19:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Vintern 1979 var snörik även i västra Skåne. SJ 1610 var relativt ny på bilden, hur stor var den serien?
Det ser ut att vara vagn 255 155 från Helsingborgs Trafikverk som står i tur att svänga upp från centralstationen.
Foto 20/3 1979.


zjbus

#1
Citat från: Ted S skrivet 22 april 2019, 08:19:07 AM

Vintern 1979 var snörik även i västra Skåne. SJ 1610 var relativt ny på bilden, hur stor var den serien?
Det ser ut att vara vagn 255 från Helsingborgs Trafikverk som står i tur att svänga upp från centralstationen.
Foto 20/3 1979.
Stort tack för ett snyggt foto på en trevlig buss. SJ hade väl flera serier med B 58 Van Hool mellan 1969-1980
155 kanske bakom www.svenskbusshistoria.se/go?id=20619
Mvh zjbus

S Svensson

Bilden visar en modell som ibland kallas van Hool 200. Det var en modell som Volvobil och Linjebuss tog fram för Sverige.
Göteborg hade 1601-1612. 1601 och 1602 hade Allyson växellåda och om jag minns rätt så provades 1601 på Mölnlycke. Dit var det backigt och delvis kurvigt. 1602 gick på Kungsbacka men lite högre hastighet och plant. Sedan kom 1603-1605 till Göteborg och de hade Wilson låda. Utmärkande för 1603-1605 är att de hade höga säten. Dock inte så bekväma som de från Vogel. Därefter kom 1606-1612 där två exemplar var placerade i Kristianstad. Dock lär det vara så att det var 1610 och 1612 som var där. 1610 var avsedd att placeras i Helsingborg liksom 1606-1609. Vid nyleverans till Skåne så kom van Hool till Göteborg och sist kom de från Kristianstad.
Sedan är det så att enligt uppgift till mig är chassiena, B58-65, monterade i Borås. De allra första där. Detta medförde också problem då inte allt var korrekt monterade. När bussarna var helt nya,anlände till Göteborg från Belgiens med färja, sändes de till Kungälv för ombyggnad. De var då karosserade.Bussar byggdes inte enligt årsmodell. Men hela serien på 12 styck har olika årsmodell.
De fick renovering när de blev äldre. Märk då 1606 som målades vit med dekal GL Express. Den gick på linje 601 och 603 till Mölnlycke.
Bussmodellen som sådan blev nog ganska populär genom att det var ett alternativ till stålkaross. Tidigare fanns ju Hägglunds. Tyvärr var det så att ett antal devalveringar av kronan gjorde modellen för dyr. Även försvaret skaffade karossen och då på chassie BB57.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

En trevlig modell utseendemässigt.
Tack för bilden Ted!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk