Författare Ämne: Bussolyckan i Härjedalen  (läst 472 gånger)

Inloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 787

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2885
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #1 skrivet: 17 april 2019, 11:37:22 AM »
Bra.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8017
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #2 skrivet: 17 april 2019, 13:17:50 PM »
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4140
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #3 skrivet: 17 april 2019, 14:02:34 PM »
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..

Det är ju så att om det inte finns regler så kan ju ingen lagföras om man håller sig inom regelverket, just detta med växlande arbetstider är ju något som förekommer på flertal arbetsplatser, jag har haft tjänstgöringslistor som innebar 4 dagar tidig morgon typ 4-12 följt av en ledig dag och 4 dagar sen kväll-natt 21-06 osv. s.k Hel Oslo, det fanns även en mildare variant som kallades halv Oslo där man vände på dygnet under 12 arbetsdagar.



Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #4 skrivet: 17 april 2019, 17:50:44 PM »
Betydelsen av Oslotjänster har tydligen glidit, något som händer med ord ibland. Oslotjänster var ursprungligen ledigt var sjätte dag och de fem arbetsdagarna bestod av två sena, en mellantjänst och två tidiga. Hos SS fanns det några sådana grupper i tunnelbanan. Det vanligaste var annars att man hade samma tjänst i fem dagar, sen varannan femdagarsperiod och tidig varannan. I Uppsala på sextiotalet var oslotjänster även kallade norska tjänster det vanligaste.

Utloggad Alpus260SR

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #5 skrivet: 17 april 2019, 21:31:59 PM »
Skönt att han friades.

Bergkvara buss har ju följt reglerna och vi är ju många som har kört tjänster där man vänder på dygnet på bara några dagar. Förekommer mest vid linjetrafik enligt min uppfattning.

Sen hade jag gärna sett att man införde iallafall nationellt andra körtidsregler under nattfönstret 22-05 så att man bara max fick köra 2 gånger 3 timmar. Alltså totalt 6 timmars körtid. Annars måste man ha dubbelbemanning eller avlösning.

Men Bergkvarabuss kan ju inte införa det ensidigt för då får ju något annat bolag körningen då man måste ta ut merkostnaden av kunden.

Sen har det pratats väldigt lite om beställarens ansvar, det var ju de som beställde en buss över natten förmodligen för att spara en övernattning på orten. Hade de valt att åka dagtid istället hade ju inte körningen varit så ansträngande men då hade ju gruppen fått boka ytterligare nätter på boendet - förmodligen i båda ändar av turen.

Men man valde att "spara" genom att sova i bussen på vägen upp och ner.