Författare Ämne: Bussolyckan i Härjedalen  (läst 2939 gånger)

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1123

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3143
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #1 skrivet: 17 april 2019, 11:37:22 AM »
Bra.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8058
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #2 skrivet: 17 april 2019, 13:17:50 PM »
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4186
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #3 skrivet: 17 april 2019, 14:02:34 PM »
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..

Det är ju så att om det inte finns regler så kan ju ingen lagföras om man håller sig inom regelverket, just detta med växlande arbetstider är ju något som förekommer på flertal arbetsplatser, jag har haft tjänstgöringslistor som innebar 4 dagar tidig morgon typ 4-12 följt av en ledig dag och 4 dagar sen kväll-natt 21-06 osv. s.k Hel Oslo, det fanns även en mildare variant som kallades halv Oslo där man vände på dygnet under 12 arbetsdagar.



Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 469
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #4 skrivet: 17 april 2019, 17:50:44 PM »
Betydelsen av Oslotjänster har tydligen glidit, något som händer med ord ibland. Oslotjänster var ursprungligen ledigt var sjätte dag och de fem arbetsdagarna bestod av två sena, en mellantjänst och två tidiga. Hos SS fanns det några sådana grupper i tunnelbanan. Det vanligaste var annars att man hade samma tjänst i fem dagar, sen varannan femdagarsperiod och tidig varannan. I Uppsala på sextiotalet var oslotjänster även kallade norska tjänster det vanligaste.

Utloggad Alpus260SR

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #5 skrivet: 17 april 2019, 21:31:59 PM »
Skönt att han friades.

Bergkvara buss har ju följt reglerna och vi är ju många som har kört tjänster där man vänder på dygnet på bara några dagar. Förekommer mest vid linjetrafik enligt min uppfattning.

Sen hade jag gärna sett att man införde iallafall nationellt andra körtidsregler under nattfönstret 22-05 så att man bara max fick köra 2 gånger 3 timmar. Alltså totalt 6 timmars körtid. Annars måste man ha dubbelbemanning eller avlösning.

Men Bergkvarabuss kan ju inte införa det ensidigt för då får ju något annat bolag körningen då man måste ta ut merkostnaden av kunden.

Sen har det pratats väldigt lite om beställarens ansvar, det var ju de som beställde en buss över natten förmodligen för att spara en övernattning på orten. Hade de valt att åka dagtid istället hade ju inte körningen varit så ansträngande men då hade ju gruppen fått boka ytterligare nätter på boendet - förmodligen i båda ändar av turen.

Men man valde att "spara" genom att sova i bussen på vägen upp och ner.

Utloggad Fikman

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 594
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #6 skrivet: 24 april 2019, 19:20:44 PM »
Skönt att han friades.

Bergkvara buss har ju följt reglerna och vi är ju många som har kört tjänster där man vänder på dygnet på bara några dagar. Förekommer mest vid linjetrafik enligt min uppfattning.

Sen hade jag gärna sett att man införde iallafall nationellt andra körtidsregler under nattfönstret 22-05 så att man bara max fick köra 2 gånger 3 timmar. Alltså totalt 6 timmars körtid. Annars måste man ha dubbelbemanning eller avlösning.

Men Bergkvarabuss kan ju inte införa det ensidigt för då får ju något annat bolag körningen då man måste ta ut merkostnaden av kunden.

Sen har det pratats väldigt lite om beställarens ansvar, det var ju de som beställde en buss över natten förmodligen för att spara en övernattning på orten. Hade de valt att åka dagtid istället hade ju inte körningen varit så ansträngande men då hade ju gruppen fått boka ytterligare nätter på boendet - förmodligen i båda ändar av turen.

Men man valde att "spara" genom att sova i bussen på vägen upp och ner.

På ett vis tycker jag inte om att han friades, hade han fällts så hade det fortare blivit skärpning av nattmangling, att få en beställare att ta kostnaden för 2 chaufförer kommer bara att ske genom lagstiftning tyvärr, för enighet mellan bussbolagen lär inte inträffa, även om prisskillnaden mellan 2 chaufförer eller 2 extra nätter för 50-70 personer väger tungt för 2 chaufförer.

Utloggad mittlinje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 249
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #7 skrivet: 25 april 2019, 08:29:18 AM »
På ett vis tycker jag inte om att han friades, hade han fällts så hade det fortare blivit skärpning av nattmangling, att få en beställare att ta kostnaden för 2 chaufförer kommer bara att ske genom lagstiftning tyvärr, för enighet mellan bussbolagen lär inte inträffa, även om prisskillnaden mellan 2 chaufförer eller 2 extra nätter för 50-70 personer väger tungt för 2 chaufförer.

Nja, är väl inte rimligt att en individ skall få skulden för ett systemfel! Däremot håller jag med om att det kan behövas ses över.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4186
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #8 skrivet: 25 april 2019, 20:27:01 PM »
Betänk också att stora merparten av godstransporterna över längre avstånd i vårt land körs nattetid, en förändring av regelverket vad gäller nattarbete skulle med automatik även gälla dessa, att dubbelbemanna stora mängder fjärrbilar är knappast genomförbart, vad som händer då är att transporterna kommer att skötas av utländska ekipage.

Detta problem måste nog lösas på annat sätt, jag har i några fall offererat resor med både en och två chaufförer men i de flesta fall väljer ju kunden det billigare alternativet, inte alltid dock då det finns andra fördelar med två chaufförer vid en direkt resa.
Men restiden ska ju ligga ganska nära vad som klaras med en för att det överhuvudtaget ska gå att sälja in.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3143
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #9 skrivet: 29 april 2019, 18:48:27 PM »
Jag tycker inte man kan kräva att beställaren tar ansvar. Det är bussbolagen som ska erbjuda resor som är lagliga OCH säkra. Man ska inte kunna pruta på säkerheten. Beställarna kommer aldrig förstå riskerna, det är bolagens uppgift.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4186
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #10 skrivet: 29 april 2019, 22:09:00 PM »
Jag tycker inte man kan kräva att beställaren tar ansvar. Det är bussbolagen som ska erbjuda resor som är lagliga OCH säkra. Man ska inte kunna pruta på säkerheten. Beställarna kommer aldrig förstå riskerna, det är bolagens uppgift.

Problemet är ju just att resorna i de flesta fall håller sig inom lagens bokstav, då är det svårt att påverka, när anses resan som mindre säker?

En resa som utförs med två eller flera chaufförer är ju inte automatiskt säkrare.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3143
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #11 skrivet: 30 april 2019, 10:43:17 AM »
Problemet är ju just att resorna i de flesta fall håller sig inom lagens bokstav, då är det svårt att påverka, när anses resan som mindre säker?

En resa som utförs med två eller flera chaufförer är ju inte automatiskt säkrare.

Tja, att inte sätta en förare som alltid kör dagtid på en nattkörning t.ex. Att använda sig av förare som är vana att köra i det läget resan kräver är väl en början. Att det är lagligt, betyder inte att det är bra. Det är lagligt att sätta mig på en sen kvällskörning också, men det är absolut inte säkert eftersom jag är sovklar vid 20-21.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1123
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #12 skrivet: 30 april 2019, 11:41:48 AM »
Det får man verkligen hoppas att ett företag är ansvarsfulla nog att sätta en lämplig förare på en längre beställningskörning, det handlar inte enbart om vad som är lagligt.

Utloggad mittlinje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 249
SV: Bussolyckan i Härjedalen
« Svar #13 skrivet: 30 april 2019, 13:20:49 PM »
Tja, att inte sätta en förare som alltid kör dagtid på en nattkörning t.ex. Att använda sig av förare som är vana att köra i det läget resan kräver är väl en början. Att det är lagligt, betyder inte att det är bra. Det är lagligt att sätta mig på en sen kvällskörning också, men det är absolut inte säkert eftersom jag är sovklar vid 20-21.

Det handlar om att ha rätt arbetsuppgifter och jag tror inte att du hade bilvit aktuell för beställningsuppdrag ifall du har behov av att vara sovklar vid 20-21, inom den kategorin av förare får man vara beredd att variera sina uppdrag. Det gäller bland annat ha rätt inställning till sin sysselsättning och därmed vara mentalt förberedd. Och vana skaffat man sig endast genom att träna, prova sig fram och tacka nej i nästa steg och till exempel övergå till annan form av trafik.

Säkerheten utgörs inte enbart av en förare, utvilad eller ej, utan av så oändligt många andra parametrar. Visst, en utvilad chaufför är ett måste men jag tycker säkerhetsdiskussion här börjar övergå till att lägga allt ansvar på säkerhet på en chaufför, precis som att alla olyckor beror på hen!

Utloggad tosiaba

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 37