Swebus 4472 - X-buss på X-linje

Startat av Fredrik Gelin, 16 april 2019, 08:03:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Den 15/2 2006 stod denna Volvo uppställd vid Fridhemsplan för att senare avgå som en 746x mot Visättra.
Linjen upphörde tillsammans med många andra sk trängsellinjer vid årsskiftet 2006/2007.
Tyvärr är bilden lite mörk vilket jag har svårt att göra något åt i mobilen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


AO

Trevligt! Denna tillsammans med en till av samma modell, en äldre Säffle-ledvagn och en VanHool-ledvagn har jag för mig försvann till trängsellinjerna i Stockholm. Istället fick Gävle fyra riktigt risiga B7LA från Göteborg via SL. 4600, 5012, 5017 och 5018. 4600 var i för dåligt skick när den kom. Den lackerades om men sattes aldrig i trafik. 5018, som verkade vara i bäst skick, tändes på under färd och brann upp.

Fredrik Gelin

Ja, B7:orna var inte så roliga som sagt.
De kändes lite som ett experiment för att se om det gick att bygga en låggolvsbuss på sena 90-talet.
Med Säffles erkända byggkvalitet och Volvos känsla för förarmiljö kunde det nästan bara gå som det gjorde.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Citat från: AO skrivet 16 april 2019, 15:35:01 PM
Trevligt! Denna tillsammans med en till av samma modell, en äldre Säffle-ledvagn och en VanHool-ledvagn har jag för mig försvann till trängsellinjerna i Stockholm. Istället fick Gävle fyra riktigt risiga B7LA från Göteborg via SL. 4600, 5012, 5017 och 5018. 4600 var i för dåligt skick när den kom. Den lackerades om men sattes aldrig i trafik. 5018, som verkade vara i bäst skick, tändes på under färd och brann upp.

Nån som lyckats fånga 4600 i xtrafiklack isf? :)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 april 2019, 08:03:21 AM
Den 15/2 2006 stod denna Volvo uppställd vid Fridhemsplan för att senare avgå som en 746x mot Visättra.
Linjen upphörde tillsammans med många andra sk trängsellinjer vid årsskiftet 2006/2007.
Tyvärr är bilden lite mörk vilket jag har svårt att göra något åt i mobilen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Bussen flyttades i oktober samma år till Skurup, där den gick som skolbuss fram till 2011.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 april 2019, 19:23:46 PM
Ja, B7:orna var inte så roliga som sagt.
De kändes lite som ett experiment för att se om det gick att bygga en låggolvsbuss på sena 90-talet.
Med Säffles erkända byggkvalitet och Volvos känsla för förarmiljö kunde det nästan bara gå som det gjorde.

Swebus 5252 (SFL454) kommer jag dock alltid att komma ihåg som en oerhört unik B7LA. Den fungerade nämligen precis som den skulle. En verklig raritet således!  ;D


AO

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2019, 22:47:42 PM
Swebus 5252 (SFL454) kommer jag dock alltid att komma ihåg som en oerhört unik B7LA. Den fungerade nämligen precis som den skulle. En verklig raritet således!  ;D

Den levde ju ett rätt stillsamt liv i Hudiksvall sina första år innan den flyttades till Gävle och sedan Umeå och slutligen som ersättningsbuss i Stockholm. Det kan ju kanske ha en viss betydelse. Ur passagerarsynpunkt är just 5252 den enda trevliga B7LA jag åkt :D

virtual1

Citat från: AO skrivet 17 april 2019, 23:51:05 PM
Den levde ju ett rätt stillsamt liv i Hudiksvall sina första år innan den flyttades till Gävle och sedan Umeå och slutligen som ersättningsbuss i Stockholm. Det kan ju kanske ha en viss betydelse. Ur passagerarsynpunkt är just 5252 den enda trevliga B7LA jag åkt :D

Japp, 5252 blev Busslink 3315 ett kort tag, osäker på om jag hann fånga den på bild i SL-foliering...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 18 april 2019, 08:26:51 AM
Japp, 5252 blev Busslink 3315 ett kort tag, osäker på om jag hann fånga den på bild i SL-foliering...

Ett kort tag, var det. De höll väl inte särskilt bra i SL-trafiken, så att säga. Vi som kört dem i Umeå var inte alls förvånade över det. Däremot rejält förvånade över att de ens togs in i SL-trafiken efter de blev klara i Umeå.

Fredrik Gelin

Citat från: virtual1 skrivet 18 april 2019, 08:26:51 AM
Japp, 5252 blev Busslink 3315 ett kort tag, osäker på om jag hann fånga den på bild i SL-foliering...
Då tar jag tillfället i akt att visa en sådan bild i väntan på att du letar reda på din.
Bilden är tagen i Råstagaraget 4/8 2009.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Tack för trevliga bilder Fredrik! Minns 3315 då den var stationerad i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L



Såg 3315 också några veckor innan detta tillfälle, då i ersättningstrafiken för RB linje 29.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 april 2019, 09:46:46 AM


Såg 3315 också några veckor innan detta tillfälle, då i ersättningstrafiken för RB linje 29.

Mycket trevligt! Tack för denna skymningsbild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

3315 fick jag aldrig på bild tyvärr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.