Inredningsbyten

Startat av S Svensson, 13 april 2019, 18:57:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Byte av inredning görs i bland. Jag har skildrat det i bitar i Svof tidning.
En buss skulle till Skaraborg. Det var 2236 det gäller. Enligt spec skulle den ha inredning i form av Vogel säten. Kommer inte ihåg om det var fällbara eller fasta.Bussen byggdes på detta sätt i Säffle. Men SJ ville prova ett säte tillverkat i Uddevalla av Nordverk, som kallas Nocostolar. Innan 2236 lämnade Säffle så byttes inredningen så att 2236 levererades med Noco stolar. Nu undrar någon hur de såg ut. Jag undrade också och när bussen hade gått en tid var jag på sommaren i Skövde och tittade. Det gick inte att direkt se skillnad på sätena. Men jag tittade någon gång till och fann att Noco hade plagierat Vogel. Framdelen av sätena var lika. Det var skillnad på bakstycket. Vad jag vet så gick 2236 med Noco stolar sedan.
Vad hände med Vogelstolarna till 2236? Det kom jag på när jag gick utanför Lisebergs parkering(Göteborg). En linjevagn från SJ i Gävle bussregion, 2494, tror jag det var, hade äldre modellen av Vogelstolar. 2494 hade i övrigt linjefärg. Att den skrivits ut på skolresa till Göteborg stämmer säkert med att den fått andra stolar.
Vad hände sedan ?
Borås busslinjegrupp och senare Borås BTO inom Göteborg hade två Hägglundsbussar av modellen H&S lite senare som var levererade med en inredning som kan kallas linjeturist och A-stolar. I stället för att ha en låg stol så byggdes stolen på med ett nackstöd.
Den ena var 1404 som gått Limmared-Göteborg ganska mycket fick inredning från Säfflebussen 1954. Den andra 1388 fick den lediga inredningen av låg typ från 2494.  Ja, 1954 skrotades pga olyckan som hände. Men inredningen togs till vara.
Olyckan med 1954 hade kunnat bli en av svåraste i Sverige. Bussen körde gamla vägen från Partille mot Lerum. Innanför Lerumsgränsen på höjden ovanför järnvägen hade det frusit till med is på vägen. Bussen 1954 gled av vägen och föll ca 15 meter ned på järnvägen. Bussen hamnade på nedspår. På uppspår kom nästan omedelbart ett tåg mot Stockholm. Detta nödbromsades och dess förare sprang snabbt ut och kortslöt spåret så signalen skulle visa stopp. Bussen 1954 knäcktes i chassie och inventarienr 1954 återanvändes.

Så fotografer ! Finns det foton på berlrda bussar ?

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 13 april 2019, 18:57:33 PM
Byte av inredning görs i bland. Jag har skildrat det i bitar i Svof tidning.
En buss skulle till Skaraborg. Det var 2236 det gäller. Enligt spec skulle den ha inredning i form av Vogel säten. Kommer inte ihåg om det var fällbara eller fasta.Bussen byggdes på detta sätt i Säffle. Men SJ ville prova ett säte tillverkat i Uddevalla av Nordverk, som kallas Nocostolar. Innan 2236 lämnade Säffle så byttes inredningen så att 2236 levererades med Noco stolar. Nu undrar någon hur de såg ut. Jag undrade också och när bussen hade gått en tid var jag på sommaren i Skövde och tittade. Det gick inte att direkt se skillnad på sätena. Men jag tittade någon gång till och fann att Noco hade plagierat Vogel. Framdelen av sätena var lika. Det var skillnad på bakstycket. Vad jag vet så gick 2236 med Noco stolar sedan.
Vad hände med Vogelstolarna till 2236? Det kom jag på när jag gick utanför Lisebergs parkering(Göteborg). En linjevagn från SJ i Gävle bussregion, 2494, tror jag det var, hade äldre modellen av Vogelstolar. 2494 hade i övrigt linjefärg. Att den skrivits ut på skolresa till Göteborg stämmer säkert med att den fått andra stolar.
Vad hände sedan ?
Borås busslinjegrupp och senare Borås BTO inom Göteborg hade två Hägglundsbussar av modellen H&S lite senare som var levererade med en inredning som kan kallas linjeturist och A-stolar. I stället för att ha en låg stol så byggdes stolen på med ett nackstöd.
Den ena var 1404 som gått Limmared-Göteborg ganska mycket fick inredning från Säfflebussen 1954. Den andra 1388 fick den lediga inredningen av låg typ från 2494.  Ja, 1954 skrotades pga olyckan som hände. Men inredningen togs till vara.
Olyckan med 1954 hade kunnat bli en av svåraste i Sverige. Bussen körde gamla vägen från Partille mot Lerum. Innanför Lerumsgränsen på höjden ovanför järnvägen hade det frusit till med is på vägen. Bussen 1954 gled av vägen och föll ca 15 meter ned på järnvägen. Bussen hamnade på nedspår. På uppspår kom nästan omedelbart ett tåg mot Stockholm. Detta nödbromsades och dess förare sprang snabbt ut och kortslöt spåret så signalen skulle visa stopp. Bussen 1954 knäcktes i chassie och inventarienr 1954 återanvändes.

Så fotografer ! Finns det foton på berlrda bussar ?


2494 var tillägnad Ånge, men där ville man enligt utsago ej ha den, då den hade låga linjestolar, vilket gjorde att den
begagnade 1550 placerades där i stället. 2494 erhöll dock senare de stolar som du nämner.

Med vänlig hälsning

Christian