Destinationsrulle H45

Startat av Gunnar Berglund, 13 april 2019, 18:35:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Varken spårvägens eller SLs bussar fick ju destinationsrullar efter 50-talet. Destinationer skulle ju skrivas ut på hållplatserna. Undantag gjordes efter 1967 för flygbussarna H21, H43, H53, ledbussarna H44 samt Ikarusvagnarna H45 och H51. Senare kom de ju dock tillbaka på 1990-talet.

Här en rekonstruerad lista på destinationerna från en H45 (Volvo B58/Ikarus) från 1971. Jag gjorde en detaljerad avskrift på FFV Överskott någon gång när de kommit dit för försäljning. Kanske det roar någon. Var det samma destinationer på H43, H44, H53? Eller H21? Tror aldrig jag sett någon avskrift av en dylik.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ulf Berlin

Tack för den rullen :)
Intressant med Norrtälje hamn,ty dit kunde dom inte ha kört så länge/mycket?/Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 april 2019, 19:25:20 PM
Tack för den rullen :)
Intressant med Norrtälje hamn,ty dit kunde dom inte ha kört så länge/mycket?/Ulf

Enig med dig! Mycket trevligt!

Har för mig att det var linje 621 som under en period var förlängd till Norrtälje hamn. Jag bör ha en tidtabell på detta någonstans o mitt arkiv, men hittar den inte just nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

1976 var sista året med färjetrafik i Norrtälje hamn. Terminalbyggnaden stod dock kvar i många år, och användes för något år sedan som kontor för projektgruppen som sedan några år bygger om hamnen till ett bostadsområde.