Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping

Startat av Tobias, 09 april 2019, 12:40:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 10 april 2019, 12:57:44 PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussolycka-i-norrtalje-paverkar-trafiken
visst har dubbeldäckarna till Norrtälje kört av vägen, men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...


Tyresö, Nacka, Värmdö, Vaxholm är alla kommuner (förutom Norrtälje) som har en mycket stor mängd motorvägsbussar men endast en gång de senaste 20 åren har någon av de kört av vägen med folk (vad jag kan minnas)

stadsbussar som kör in i för låga tunnlar kan vi ta i en egen tråd...

Vad jag vill komma fram till är min slutsats att dubbeldäckare kanske är bra för ekonomerna då man på en förare kan frakta fler människor på samma gång, men frågade om någon vet något om olycksstatistiken. jag har inget svar bara att min känsla var att dubbeldäckare är överrepresenterade baserat på tidningsartiklar som har dykt upp senaste åren, slutsatsen OM det är så borde ju få trafikhuvudmän / åkare men även kunderna att fundera på om vi vill ha dessa bussar på motorvägslinjer, konsekvenserna när en dubbeldäckare välter i 90 km/h är ju bevisligen högre än när en envåningsbuss gör de.


sen kan vi väl bespara oss kommentarer om stavning och dyl... jag tror du är smart nog att förstå vad jag menade...

Det är ju just det att det mer eller mindre alltid blir skriverier med dubbeldäckare inblandade men ytterst sällan annars om det inte är personskador.
Bara för att det är dubbeldäckare blir det inte större konsekvenser än om en ledbuss går av vägen men precis som med ledbuss kan fordonets konstruktion kräva en annan körteknik.


homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 april 2019, 13:23:10 PM
Det är ju just det att det mer eller mindre alltid blir skriverier med dubbeldäckare inblandade men ytterst sällan annars om det inte är personskador.
Bara för att det är dubbeldäckare blir det inte större konsekvenser än om en ledbuss går av vägen men precis som med ledbuss kan fordonets konstruktion kräva en annan körteknik.

Nu tycker inte jag man borde köra ledbussar på motorväg heller, men de förekommer ju som vi vet väldigt mycket hos framförallt SL.

Men visst blir de tidningsrubriker när skolbussar ute på "vischan" kör av vägen, grejen är ju den att de väldigt sällan( mer sällan än med dubbeldäckare) blir  svåra personskador

Ersa

Ber om ursäkt för den lite retsamma kommentaren om siffran ett. Även om det blir otydligt med dagens nysvenska att inte längre skriva ut en/ett-nio med bokstäver, var den lite onödig.
Ekonomerna är nog bara en del i sammanhanget, tror jag. Det lär säkerligen även vara en statusgrej att som huvudman få skryta med dubbeldäckare. Samtidigt har Lasse en poäng ovan, att "vanliga" bussar (inkl stora turistbussar) i diket knappt uppmärksammas allt i media, om det inte rör sig om många/svåra personskador. Så journalisterna och media har också ett ansvar hur nyheterna fördelas.

Lars-Håkan_E

Men... på vilket sätt blir det allvarligare personskador för att det rör sig om en dubbeldäckare än en vanlig högbyggd turistbuss? eller en ledbuss med stående utan bälten?

På samma sätt som med en ledbuss blir det fler passagerare som utsätts men i övrigt?äller

Vad gäller olyckor med motorvägsbussar i SL området de senaste 20 åren så kan jag påminna mig hyfsat många, sällan personskador av allvarligare art även om det många gånger varit väldigt nära, som på Norrtäljevägen häromåret.



Fredde

Är detta andra dubbeldäckaren från UL-trafiken som förolyckas?
Vill minnas att någon körde in i en viadukt eller liknande...?

Ersa

Jag vill minnas att ett av flera argument för att införa dubbeldäckare utan ståplatser i SL-trafiken, var just för att få bort alla stående resenärer i dåvarande Vegorna och B9S-vagnarna på 676.

Ersa

Citat från: homer skrivet 10 april 2019, 12:57:44 PM
men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...

Den främsta anledningen till att jag tog upp Norrtälje trafikområde var just för att 676 och dubbeldäckarna är en väldigt stor del av det totala trafikutbudet. Vissa påstår att det, som sagt, rör sig uppåt 50% 676 och 50% övrig trafik i trafikområdet. En liknande fördelning finns knappast i UL-trafiken eller något annat län/område där man kör dubbeldäckare i upphandlad landstingstrafik.
Därför kan man lättare jämföra incidenter med Norrtäljes dubbeldäckare (två-tre st?) med trafikområdets övriga linjer (garanterat fler än tre) mellan sommaren 2011 och idag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2019, 17:11:40 PM
Jag vill minnas att ett av flera argument för att införa dubbeldäckare utan ståplatser i SL-trafiken, var just för att få bort alla stående resenärer i dåvarande Vegorna och B9S-vagnarna på 676.

Jo, bältad sittplats åt alla.

Tänk på -70 o -80 talet när man körde ledbuss med 120 pax i 100 + på Norrtäljevägen..., bussar som i många fall behövde 1½ fil :-)

pnott

Citat från: Fredde skrivet 10 april 2019, 15:41:55 PM
Är detta andra dubbeldäckaren från UL-trafiken som förolyckas?
Vill minnas att någon körde in i en viadukt eller liknande...?

Tolv personer skadades vid en olycka då en av dessa bussar körde in i en viadukt på Pilgatan i Västerås 1 juni 2017.
Jag tror att denna artikel är fri.
https://www.vlt.se/artikel/olyckor/tolv-skadades-da-buss-korde-in-i-viadukt-polisen-utreder-vardsloshet-i-trafik

Walter

Är väl till och med så att den buss som nu var inblandad i olyckan var ersättaren för den som blev skrot efter första olyckan. Med reservation för dåligt minne.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Var det inte även en UL-dubbeldäckare (när fordonstypen var ny) som körde fel/otillåten tomkörningsväg och smällde i en järnvägsviadukt i centrala Uppsala för en del år sedan? Har i alla fall ett svagt minne som skaver...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Citat från: Nico skrivet 11 april 2019, 00:00:30 AM
Var det inte även en UL-dubbeldäckare (när fordonstypen var ny) som körde fel/otillåten tomkörningsväg och smällde i en järnvägsviadukt i centrala Uppsala för en del år sedan? Har i alla fall ett svagt minne som skaver...

Den gick in i en skyddsbarriär till Lennakattens järnvägsbro över Strandbokilen nära Uppsala C. Det var den tomkörningsväg som användes innan dubbeldäckarna kom, om jag har förstått det rätt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 11 april 2019, 14:10:44 PM
Den gick in i en skyddsbarriär till Lennakattens järnvägsbro över Strandbokilen nära Uppsala C. Det var den tomkörningsväg som användes innan dubbeldäckarna kom, om jag har förstått det rätt!

Så var det ja, tänkt väl att minnet inte var sååå rostigt. Tack för klargörandet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

caa

Citat från: Walter skrivet 10 april 2019, 21:08:51 PM
Är väl till och med så att den buss som nu var inblandad i olyckan var ersättaren för den som blev skrot efter första olyckan. Med reservation för dåligt minne.

Den buss som nu förolyckas kom tidigt 2018 som en utökning. De första 12 dubbeldäckarna är samtliga i trafik fortfarande(förutom 7642 som just nu repareras efter en olycka i vintras)
Ingen av de tidigare olyksdrabbade bussarna har blivit skrot även om det ibland varit långa och dyra reparationer. Även 7648 som körde in i viadukten i Västerås är reparerad och åter i trafik.

Walter

Citat från: caa skrivet 12 april 2019, 16:31:41 PM
Den buss som nu förolyckas kom tidigt 2018 som en utökning. De första 12 dubbeldäckarna är samtliga i trafik fortfarande(förutom 7642 som just nu repareras efter en olycka i vintras)
Ingen av de tidigare olyksdrabbade bussarna har blivit skrot även om det ibland varit långa och dyra reparationer. Även 7648 som körde in i viadukten i Västerås är reparerad och åter i trafik.

Ok då är det utrett. Tack för klargörande fakta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!