Nya Arriva bussar till Helsingborg

Startat av Corny, 08 april 2019, 14:44:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Corny

Cyklade från Helsingborg mot Råå. Vid Kemiras anläggningar fick jag syn på många nya bussar. De står på inhägnat område. Med nosarna mot stängslet cirka 25 bussar. Kortvagnar med vagnsnummer från 2001. Ledvagnar med vagnsnummer från 2101.Nästan alla med de nya registreringsskyltarna som har sista siffran utbytt mot en bokstav. Längre in på anläggningen syntes ännu mer bussar, kanske ytterligare 25. Svårt att se. Det är Mercedes bussar, lite ljusare grön färg än dagens Helsingborgsbussar. Kan undra var de är tillverkade. Och hur de kommit hit.
De lär stå här till juni när Arriva tar över trafiken i Helsingborg. Bild kan jag inte bidra med.

/C

Gano

Angående Mercedes-bussarna har några synts omkring Hannover på motorvägarna och de har rullat för egen kraft, men även VDL-bussarna har börjat att anlända.



Tyvärr satt jag i en buss när jag tog bilden, så därav den bristande kvalitén, men det är iallafall en av de 13 VDL elbussar som ska köra på Helsingborgsexpressen (Linje 1)
Den har en lapp med 7979 där fram, vilket skulle kunna vara invertarienummer, men eftersom de andra har nummer i 20xx och 21xx känns det lite märkligt. Någon som vet mer?

Ted Selander

Citat från: Corny skrivet 08 april 2019, 14:44:21 PM
--- Det är Mercedes bussar, lite ljusare grön färg än dagens Helsingborgsbussar. Kan undra var de är tillverkade. Och hur de kommit hit. ---
/C

Mercedes Citaro byggs bl.a. i Mannheim, beträffande färgen är det Skånetrafiken som tycker bussar måste vara grönare på andra sidan.

virtual1

Citat från: Gano skrivet 08 april 2019, 18:12:09 PM
Angående Mercedes-bussarna har några synts omkring Hannover på motorvägarna och de har rullat för egen kraft, men även VDL-bussarna har börjat att anlända.

Tyvärr satt jag i en buss när jag tog bilden, så därav den bristande kvalitén, men det är iallafall en av de 13 VDL elbussar som ska köra på Helsingborgsexpressen (Linje 1)
Den har en lapp med 7979 där fram, vilket skulle kunna vara invertarienummer, men eftersom de andra har nummer i 20xx och 21xx känns det lite märkligt. Någon som vet mer?


Inte omöjligt, 79-serien går just nu bara upp till 7970, så varför inte?

Bussmicke

Man ska väl ändå göra som Transdev, hitta på nya nummerserier stup i kvarten...  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders.o93


virtual1

Citat från: Anders.o93 skrivet 10 april 2019, 23:19:43 PM
På Skånetrafikens Instagram finns det två korta filmer om de nya HEx
https://www.instagram.com/p/Bv01UtOIqma/
https://www.instagram.com/p/BvwQkBFI2r_/

Och på en av bussarna verkar det stå 7975, så jag kan nog helt klart tro att det är fortsättning på 79XX-serien som gäller!

Knut

kan vara bygg nr. menar at VDL levert i Oslo nå også var märkt med 79**
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

virtual1

Citat från: Knut skrivet 11 april 2019, 09:29:40 AM
kan vara bygg nr. menar at VDL levert i Oslo nå også var märkt med 79**

OK, då får vi se då =)

CW66

Citat från: virtual1 skrivet 09 april 2019, 14:01:44 PM

Inte omöjligt, 79-serien går just nu bara upp till 7970, så varför inte?

7979 är sista fyra siffrorna i chassinumret. Alla tillverkare av bussar har ofta en lapp med chassinummer eller karossnummer i fronten så de lätt skall se vilken som är vilken.
I de fall det finns ett invnr på bussen vid leverans från fabriken är det en specifikation i byggnationen som talar om var och vilket nummer skall sitta på bussen - dock på den plats där invnr enligt kunden SKA sitta på bussen - alltså aldrig i framrutan.

Uffe

Buss_Lund