Huvudmeny

4x4 ledbuss

Startat av homer, 04 april 2019, 19:55:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

ja ZF har äntligen introducerat 4-hjulsdrivna drivlinor till svansmotorledbussar

https://www.bussmagasinet.se/2019/04/pa-hal-is-med-elektrisk-ledbuss-javisst/

vi får hoppas att andra tillverkare också får tillgång till denna nyhet som låter mycket bra i mina öron

igel

#1
Citat från: homer skrivet 04 april 2019, 19:55:37 PM
ja ZF har äntligen introducerat 4-hjulsdrivna drivlinor till svansmotorledbussar

https://www.bussmagasinet.se/2019/04/pa-hal-is-med-elektrisk-ledbuss-javisst/

vi får hoppas att andra tillverkare också får tillgång till denna nyhet som låter mycket bra i mina öron
Småvarning på publiceringsdatumet.  ;)
Men rent tekniskt så är ju fler drivand axlar inte en sådan stor utmaning om man har eldrift. Sedan är det nog egentligen inte fyrhjulsdrift bussen behöver utom endast drivning på mittaxeln så att det blir en puller-buss, då har de flesta av problemen associerade med ledbussar i vintertrafik lösts. Och en busstilverkare som redan erbjuder en elkortbuss med LF har rimligtvis en drivaxel med lågt golv, då är ju utmaningen att bygga på den med ett släp mycket låg. Det är väl inte så at Hybricon har trott att en ledbuss måste ha drivningen på sista axeln?

Andra tillverkare skulle kunna införa en diesel-elektrisk lösning, motsvarande den som finns i diesellok, för att få drivning på mittaxeln. Nu är detta ett ineffektivt sätt att överföra energi på, så det är väl skälet att det inte finns på bussar. Däremot finns den lösningen på lastbilar (DAF?) för att ge en billig framhjulsdrift när det verkligen behövs.   

homer

27/3 hade Norska bussmagasinet.no nyheten så det är inget aprilskämt

http://bussmagasinet.no/?p=11104