Huvudmeny

Östra stn

Startat av Stefan P, 03 april 2019, 18:28:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2019, 13:48:37 PM
Jag har inte pratat om alla Vaxholms linjer heller, utan bara 670.

Nej det såg jag, men du svarade isåfall på en fråga som inte var ställd =)

buskörare

Frågade man inte varför 670 skulle gå till Tyresö och 676 till Hemmesta? För så tolkar jag det nämligen. Och det svarade jag då på.

Fredrik Gelin

#17
Stomnätsstrategin är definitivt inte död, SL har bakat in delar av den i kommande upphandlingar söder om stan.
För Vaxholm innebär det iofs inte att alla linjer fortsätter in till och vidare söder om stan, men de linjer som inte går med blåbuss har ju mest som uppgift att mata resenärer till denna. 680 utgör undantaget som bekräftar regeln kan man kanske säga.
Att förlänga Roslagsbanan söder om stan tror jag blir opraktiskt pga spårvidden och en del annat som gör att det blir svårt att kombinera med andra tåg och därför kräver en helt egen infrastruktur.
Norrtäljebussarna har SL tänkt sig att dra via Slussen vidare ut mot Värmdö vilket skulle möjliggöras genom något slags BRT-lösning i City som jag förstått det.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2019, 15:26:45 PM
Frågade man inte varför 670 skulle gå till Tyresö och 676 till Hemmesta? För så tolkar jag det nämligen. Och det svarade jag då på.

Nej, jag frågade om det fanns nån sanningshalt i att Nortällje- och Vaxholmsbussarna skulle ha ändstationer på södra sidan stan, inte om en enstaka linje skulle dras över till andra sidan stan. :-)

Ersa

Upplägget med 670 är ju lagt så att de spetsvänder vid Tekniska, medan 639 och 676 har ett upplägg med en massa parkerade bussar i allén, som i teorin skulle kunna merutnyttjas bättre. Dessutom får vi se vilket upplägg SL tänkt sig efter nästa trafikstart, då Arninge Resecentrum öppnar, med anslutning till de tre tunga Roslagsbusslinjerna. En hel del förändringar jämfört med idag lär det nog bli.

homer

Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.

igel

Citat från: homer skrivet 05 april 2019, 17:14:59 PM
Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.
De tankar som funnits är ju att Värmdöbussarna går Södralänken till Gullmarsplan. Därifrån fortsätter Värmdö- och Tyresöbussarna till City, vidare till (Karolinska-Hagastaden-Arenastaden). Sedan E4an-Bergshamraleden till Danderyds sjukhus. Sedan Vidare till Täbypark-Arninge rescentrum. Där de delas upp och fortsätter mot Norrtälje och Vaxholm.     

larslengberg

Citat från: homer skrivet 03 april 2019, 21:12:18 PM
Konstigt att inga politiker har föreslagit "Östermalms resecentrum" :P
Nej, "Stockholm East Travel Centre" ska det förstås heta.. :)

Lars_L

Citat från: homer skrivet 05 april 2019, 17:14:59 PM
Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.

Handlar ju snarare om att trafikplanerare (utan någon nämndvärd erfarenhet från praktisk trafikplanering) vill ha långa linjer eftersom dessa leder till att resenärer slipper göra byten. Tanken som nämnts är ju att en sådan här linje skulle gå förbi nya Karolinska och flera målpunkter genom stan. Gör man en teoretisk modell som fokuserar på restidsvinster så kommer en sådan linje blinka likt en Las Vegas-maskin i modellerna när man får till en lång linje som gör att resenärer från Norrtälje som arbetar vid Slussen kan åka dit utan byte, likt resenärer från Värmdö kan komma till Nya Karolinska utan byte. Men man kan ju också peka på att den här typen av linjer finns i exempelvis Göteborg med deras expresslinjer och fungerar ju i alla fall skapligt bra. Göteborgs innerstad är ju dock helt annan karaktär och har ju en helt annan prioritet för kollektivtrafik tack vare spårvagnarna.

Hur man skulle kunna lösa situationen kring Centralen så att det också blir några restidsvinster för resenärerna (undvika dålig punktlighet och förseningar) är väl dock ett större problem. Stockholm har ju också en tunnelbana som är snabb och effektiv i jämförelse med Göteborgs spårvägsnät. Skulle man ha någon linje - så skulle det väl snarare vara en högtrafiklinje som gick i annan sträckning där man har bättre punktlighet. Exempelvis koppla ihop norrort via Fridhemsplan och söderut. Norrtäljebussarna får ju nog stor tidsvariation vid ankomst till Danderyd ändå, med tanke på den långa sträckan, och vagnarnas dåliga kapacitet att lasta fort. 

Det blir ju också problem med en så pass lång linje rent planeringsmässigt - vilket i princip skulle kräva ständiga avlösningar någonstans i stan för att få till några lämpliga tjänster (då körtiden skulle bli uppemot 2,5 timme och ett varv då uppemot 5t 20m).


Sedan kan ju påpekas att man ju ändå tänkt att ha högtrafiklinjer som skulle gå till Tekniska/Slussen. Det skulle troligen alltså inte bli nämnvärt färre avgångar i högtrafik till/från Tekniska i morgonrusningen, utan troligtvis skulle man väl av alla dessa nämnda skäl (samt ekonomiska) försöka ha en liknande turtäthet dagtid för stomlinjen/linjerna och komplettera med andra linjer i högtrafik.

Bara tomköring från Värmdö till Norrtälje blir ju en ganska dryg och dyr historia - vilket ju gör att en sådan linje troligtvis måste ha depåplatser både i Värmdö och Norrtälje, vilket ju dock skapar andra problem.






Inlägget är signerat Lars Lundqvist