Obetydlig gränsövergång

Startat av Jonas Gustafsson, 16 december 2007, 01:04:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Knut skrivet 16 december 2007, 03:41:12 AM
I flg norske regler kan man ikke kjøre her om man har noen varer i bilen. Selv om disse kommer innom "tullfri" kvote. Har man noe ibilen skal man kjøre via Hån/Ørje eller Svineund. Selv om man ikke skal deklarera noe

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2007, 12:59:13 PM
HAHAHAHAHAHA!!!
"Har du varor i bilen får du faktiskt inte åka den här vägen, för då kan vi inte kontrollera dig!"

Det var det roligaste jag har läst på länge.

Ungfär som "Snälla, begå inte brott i glesbygden, för där har vi så ont om poliser"...

//Jonas G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:27:39 PM
Nu tror jag inte ens den hederligaste norrman bryr sig om detta om han nu behöver åka vägen fram med två lefser, två Solo och en flaska rompunsch som present till sina svenska bekanta som han är på väg att hälsa på. Och det tror nog inte norska tullen heller. Men regeln finns där för att om någon skulle avslöjas med varusmuggling till Sverige inte skall kunna klara sig undan med: - Jag ville förtulla men det fanns inte någon där så att jag kunde förtulla.


Liknande regler gäller i Sverige och antagligen de flesta andra länder. Jag vet dock inte om det även gäller om man har varor man vet är tullfria, men har man något att förtulla ska man kontakta tullen. Låter kanske löjligt på vägnätet, järnvägen eller reguljärflyget, men hur ska man annars kunna kontrollera sjöfart och privatflyg? Inte ens det mest nitiska land kan ha tullare på varenda kobbe, gräsfält eller vägstump. Alltså faller ansvaret på den enskilde att hålla koll och som Staffan säger måste också regeln finnas om utifall att en flygande inspektion sker.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2007, 10:30:45 AM

Ska det vara korrekt och enligt svensk lag så ska det sitta EU-skyltar även vid den norska gränsen trots att inte Norge är med i EU. Det spelar ingen roll om grannlandet är med i EU eller inte. Skylten som visar att det är Sverige ska vara en EU-skylt i alla fall. Jag tror att nya Svinesundsbron har EU-skylt som det står Sverige i. Hur skylten ser ut som visar Norge vet jag inte. Kanske står det bara Norge på skylten? Eller en flagga i den? Eller någon norsk symbol?

För att bringa karhet i frågan så mailade jag Vägverket. Så här svarade de:

Citat från: VägverketHej och tack för din kontakt med Vägverket.
Givetvis vore det önskvärt att skylta upp vid varje gräns, men det
finns inget krav på att det ska göras.


Med vänliga hälsningar, XXXXXXXXXXX

Så, tja, uppenbarligen är det ett problem man inte lär prioritera i första taget om man inte får extraanslag för skyltning...

Nor1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2007, 01:04:59 AM
Med anledning av diskussioner om obemärkta gränsövergångar mellan Sverige och Norge visar jag några bilder från den tredje sydligaste gränsövergången (efter Vassbotten och Kornsjö), nämligen Håvedalen vid Idefjordens södra ände. Min fru och jag åkte dock inte denna väg för att vi hade kombiutrymmet fullt med otillbörligt gods utan helt enkelt för att vägen är vacker, slingrig och rolig.


Mot Norge.


Riksröse Da.


Mot Sverige.


Här ser man tydligt rågången i skogen som visar var gränsen finns.

//Jonas G
Påminner lite om den gränsen jag och min sambo körde över i sommras, i Värmlands mörkaste skogar, kommer tyvärr inte på vad stället hette, men det var en grusväg i typ 5 km som helt plötsligt hamnade i Norge, det var ca 6 mil till Halden så jätte långt från dina bilder kan det ju inte varit iaf.  ;). Grusvägen hade inte haft en skylt på iaf 3 km och helt plötsligt stod en mossig skylt med texten "Riksgräns till Norge" och ett oläsligt nummer under.

michael k

jag har haft med en del i bagaget på min skoda
en ggr kostade det 25.000nok :'(

Ersa


Jonas M. Bobjörk

Är det så himla allvarligt att man inte byter ut massa skyltar?
Är det inte att slösa bort pengar på nåt rätt onödigt?

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 08 februari 2008, 12:14:33 PM
Är det så himla allvarligt att man inte byter ut massa skyltar?
Är det inte att slösa bort pengar på nåt rätt onödigt?


Beror på hur man ser på saken. Själv tycker jag att det bör framgå att det är ett EU-land som man åker in i och tycker inte att det är onödigt. Om de nu vill spara pengar så kunde de kanske komplettera de gamla skyltarna med något EU-märke så att det ändå framgår vad det är för sorts land det rör sig om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas M. Bobjörk

Nästa steg är väl att det inte får stå land...

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 februari 2008, 22:45:56 PM
Nästa steg är väl att det inte får stå land...


Så tror jag aldrig att det kommer att bli

Däremot ser jag en väsentlighet att det framgår på en skylt att det är ett EU-land, där EU:s regler gäller osv. Det har sina funktioner. De här gamla skyltarna ser dessutom ut som ortnamnsskyltar och då kan det misstolkas för utländska bilister som inte vet vad det handlar om. EU-skylten med texten Sverige i mitten är standardiserad inom EU och den förstår nästan alla att den visar att det är en gräns till ett EU-land
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas M. Bobjörk

De som kommer från icke-EU-land vet alltså att EU har en standard och om det inte har den standarden så är det en ort? Vad gör dom när dom åker till ett Icke-EU-land som alltså inte har EU-skylt? Tror de det är en ort också? ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 12 februari 2008, 15:27:54 PM
De som kommer från icke-EU-land vet alltså att EU har en standard och om det inte har den standarden så är det en ort? Vad gör dom när dom åker till ett Icke-EU-land som alltså inte har EU-skylt? Tror de det är en ort också? ;D


Det är en fråga som man får ta upp i det landet. Men det bör framgå att det land man åker in i också är ett EU-land. Sverige är ett sådant
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 december 2007, 10:19:43 AM


Så här ska det se ut! Hoppas Vägverket och andra inblandade snart gör ett ryck och sätter upp rätt skyltar vid alla gränsövergångar

Tror också att skylten är finsk. Bården har hårdare kanter och hörn och det är mer finsk stil. Tycker också att texten ser ut att ha finskt typsnitt. Svenska EU-skyltar har typsnittet Tratex som alla andra svensk vägskyltar har och bården på svensk EU-skylt ser ut som på andra svenska skyltar
Skylten är med största sannolikhet finsk. För det första står den i Finland, finska vägverket skyltar i Finland, och svenska vägverket i Sverige. för det andra sår det "Ruotsi" överst på skylten, hade den varit svensk hade det stått "Sverige" överst.