Obetydlig gränsövergång

Startat av Jonas Gustafsson, 16 december 2007, 01:04:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Med anledning av diskussioner om obemärkta gränsövergångar mellan Sverige och Norge visar jag några bilder från den tredje sydligaste gränsövergången (efter Vassbotten och Kornsjö), nämligen Håvedalen vid Idefjordens södra ände. Min fru och jag åkte dock inte denna väg för att vi hade kombiutrymmet fullt med otillbörligt gods utan helt enkelt för att vägen är vacker, slingrig och rolig.


Mot Norge.


Riksröse Da.


Mot Sverige.


Här ser man tydligt rågången i skogen som visar var gränsen finns.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Hej!

I somras var jag ute och klev omkring i den gamla "dödsremsan" i Bratislava på gränsen till Österrike, denna gamla riktigt farliga gräns är numera nästan så idyllisk som du visar här, såg inte till någon bevakning av Schenens yttergräns från Österrikisk sida och heller inga Slovaker som ville veta vad som pågick.

Hälsar

Ingemar

Knut

I flg norske regler kan man ikke kjøre her om man har noen varer i bilen. Selv om disse kommer innom "tullfri" kvote. Har man noe ibilen skal man kjøre via Hån/Ørje eller Svineund. Selv om man ikke skal deklarera noe
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2007, 01:04:59 AM


Mot Norge.


Mot Sverige.

//Jonas G


Jag fastnar för de här två bilderna. På den övre bilden får man en lustig känsla av att man både är i Sverige men ändå inte. Naturen känns svensk och den närmaste skylten ser ju svensk ut. Men nästa blå skylt med fylke och annat, och framförallt de röd-vita hastighetsskyltarna som syns längre bort ser väldigt utländska ut :D

Den nedre bilden reagerar jag också lite på. Tydligen har Vägverket i Sverige inte prioriterat skyltningen på små gränsövergångar speciellt högt. Den skyltning som ska sitta är nämligen en blå skylt som ser ut som ett EU-märke med texten Sverige innanför ringen med stjärnor. Skyltar utan EU-märke är utgående i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Knut skrivet 16 december 2007, 03:41:12 AM
I flg norske regler kan man ikke kjøre her om man har noen varer i bilen. Selv om disse kommer innom "tullfri" kvote. Har man noe ibilen skal man kjøre via Hån/Ørje eller Svineund. Selv om man ikke skal deklarera noe

HAHAHAHAHAHA!!!
"Har du varor i bilen får du faktiskt inte åka den här vägen, för då kan vi inte kontrollera dig!"

Det var det roligaste jag har läst på länge.

Ungfär som "Snälla, begå inte brott i glesbygden, för där har vi så ont om poliser"...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 08:05:19 AM
Den nedre bilden reagerar jag också lite på. Tydligen har Vägverket i Sverige inte prioriterat skyltningen på små gränsövergångar speciellt högt. Den skyltning som ska sitta är nämligen en blå skylt som ser ut som ett EU-märke med texten Sverige innanför ringen med stjärnor. Skyltar utan EU-märke är utgående i Sverige

Hittills har jag inte sett denna EU-skylt någonstans på gränsövergångarna mellan Jämtland och Trøndelag. Det var på ett så avlägset ställe som Hortas flygplats på Azorerna mitt i Atlanten som jag såg den omtalade skylten för första gången:




Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 16 december 2007, 13:13:18 PM
Hittills har jag inte sett denna EU-skylt någonstans på gränsövergångarna mellan Jämtland och Trøndelag. Det var på ett så avlägset ställe som Hortas flygplats på Azorerna mitt i Atlanten som jag såg den omtalade skylten för första gången:






Just en sådan skylt ska enligt svensk lag sitta även mellan Jämtland och Tröndelag liksom på övriga av Sveriges gränsövergångar. Varför man inte har bytt vet jag inte. Vissa svenska gränsövergångar har i alla fall skylten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Finns på Öresundsbron iaf, fast det är en ny gränsövergång byggd efter EU-inträdet så det är kanske inte konstigt. I utlandshamnarna som Trelleborg, Ystad m.fl. sitter oftast bara en stor skylt med överskriften "Sverige" och sedan en tavla med hastighetsbestämmelserna som gäller i det här landet men då har man å andra sidan redan passerat gränsen båtledes så det är ganska logiskt. Dock tror jag att alla gränsövergångarna mot Finland är EU-märkta eftersom bägge länderna är EU-länder och det har varit rätt få skyltar att byta ut på de 10-15 st som finns. Antalet gränsövergångar Sverige-Norge måste uppgå till hundratals inkl. småvägarna.

Simon Bertilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 december 2007, 12:59:13 PM
HAHAHAHAHAHA!!!
"Har du varor i bilen får du faktiskt inte åka den här vägen, för då kan vi inte kontrollera dig!"

Det var det roligaste jag har läst på länge.

Ungfär som "Snälla, begå inte brott i glesbygden, för där har vi så ont om poliser"...

//Jonas G

Norrmän är norrmän.  8)

Mr G



Svensk-finska gränsen har mycket riktigt den s k EU-skylten som talar om att man byter land. Den här bilden visar den finska skylten. Men en motsvarande svensk skylt finns bakom ryggen på mig. Foto från 2003.

Vid mitt senaste besök i Haparanda i oktober passerade jag över gränsen på nya vägar och vill minnas att jag inte såg någon gränsskylt alls. Dels på E4:an som har en omlagd väg pga gatuarbete vid gamla tullstationen. Och dels på en nybyggd gata cirka 100 meter norr om den platsen. Jag vill minnas att den gatan, som går på torrlagd mark i den västra älvfåran, helt saknar skyltar om att man byter land eller stad med för den delen.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 december 2007, 19:10:50 PM
Norrmän är norrmän.  8)

Nu tror jag inte ens den hederligaste norrman bryr sig om detta om han nu behöver åka vägen fram med två lefser, två Solo och en flaska rompunsch som present till sina svenska bekanta som han är på väg att hälsa på. Och det tror nog inte norska tullen heller. Men regeln finns där för att om någon skulle avslöjas med varusmuggling till Sverige inte skall kunna klara sig undan med: - Jag ville förtulla men det fanns inte någon där så att jag kunde förtulla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 17 december 2007, 17:22:49 PM
Finns på Öresundsbron iaf, fast det är en ny gränsövergång byggd efter EU-inträdet så det är kanske inte konstigt. I utlandshamnarna som Trelleborg, Ystad m.fl. sitter oftast bara en stor skylt med överskriften "Sverige" och sedan en tavla med hastighetsbestämmelserna som gäller i det här landet men då har man å andra sidan redan passerat gränsen båtledes så det är ganska logiskt. Dock tror jag att alla gränsövergångarna mot Finland är EU-märkta eftersom bägge länderna är EU-länder och det har varit rätt få skyltar att byta ut på de 10-15 st som finns. Antalet gränsövergångar Sverige-Norge måste uppgå till hundratals inkl. småvägarna.


Ska det vara korrekt och enligt svensk lag så ska det sitta EU-skyltar även vid den norska gränsen trots att inte Norge är med i EU. Det spelar ingen roll om grannlandet är med i EU eller inte. Skylten som visar att det är Sverige ska vara en EU-skylt i alla fall. Jag tror att nya Svinesundsbron har EU-skylt som det står Sverige i. Hur skylten ser ut som visar Norge vet jag inte. Kanske står det bara Norge på skylten? Eller en flagga i den? Eller någon norsk symbol?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G



Mittåt! Jag som trodde, och någon annan likaså, att gränsövergångarna från Finland var skyltade med EU-skylten. Hittade den här bilden tagen den 11 oktober i år, men som synes utan EU-skylt. Kan förstås inte svära på att inte EU-skylten fanns före eller efter den här skylten, men det skulle jag inte tro. Ett litet problem just här var att vägen (E4:an) var omledd pga vägarbeten och trafiken inte just då passerade förbi på vägstumpen invid skylten.
吉先生

Mr G



Här var det mer ordning. T o m en slags förvarningsskylt som säger att gränsen snart kommer att passeras. För den här skylten ansvarar säkert det finska Vägverket, men jag tycker mig skönja (och mitt minne säger mig detsamma) att det finns en svensk s k EU-skylt på andra sidan bron. Där själva riksgränsen går, ungefär mitt på bron finns det dock ingen sån skylt, utan endast en blaffa i järn som markerar själva gränsen. Pello 2007-10-13
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 19 december 2007, 19:27:07 PM


Här var det mer ordning. T o m en slags förvarningsskylt som säger att gränsen snart kommer att passeras. För den här skylten ansvarar säkert det finska Vägverket, men jag tycker mig skönja (och mitt minne säger mig detsamma) att det finns en svensk s k EU-skylt på andra sidan bron. Där själva riksgränsen går, ungefär mitt på bron finns det dock ingen sån skylt, utan endast en blaffa i järn som markerar själva gränsen. Pello 2007-10-13



Så här ska det se ut! Hoppas Vägverket och andra inblandade snart gör ett ryck och sätter upp rätt skyltar vid alla gränsövergångar

Tror också att skylten är finsk. Bården har hårdare kanter och hörn och det är mer finsk stil. Tycker också att texten ser ut att ha finskt typsnitt. Svenska EU-skyltar har typsnittet Tratex som alla andra svensk vägskyltar har och bården på svensk EU-skylt ser ut som på andra svenska skyltar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.