Swebus 5010

Startat av Fredrik Gelin, 01 april 2019, 16:19:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

En Upplänning i Gävle, närmare bestämt vid Rådhustorget den 11:e september 2004.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Tack! Mycket trevlig bild! För några år sedan ändrades en del linjenummer från 800-serien till 500-serien i Norduppland.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 april 2019, 11:29:19 AM
Tack! Mycket trevlig bild! För några år sedan ändrades en del linjenummer från 800-serien till 500-serien i Norduppland.

Inte bara 500-serien, man kommunuppdelade väl hela Uppland och bröt upp 800-serien totalt för att justera till de olika områdena - 100 Uppsala utanför tätorten, 200 för Bålsta, 300 för Enköping, 400 Alunda, 500 Tierp/Skutskär, 700 Expresslinjer och 800 behöll man för de som gick i flera kommuner

Fredrik Gelin

Det förklarar varför jag inte hittade linjen på ULs hemsida.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Bakgrunden till 800-serien var väl SJ:s egna trafiknummerserier (som fanns före det att det blev SL och UL)?

-Norrköpings billinjegrupp: 400-serien
-Solna billinjegrupp: 500-serien (sedermera SL:s västra trafikdistrikt)
-Danderyds billinjegrupp: 600-serien (sedermera SL:s norra trafikdistrikt)
-Huddinge billinjegrupp: 700-serien (sedermera SL:s södra trafikdistrikt)
-Uppsala billinjegrupp: 800-serien (sedermera UL)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Sen finns´det undantag från den principen. Linje 101 och linje 102 går i två kommuner, Uppsala och Knivsta.

mvh Stefan P

Ersa

Både Knivsta och Uppsala kommuner ingår i 100-serien. Linjer som bara går inom Knivsta kommun, ligger även de i denna serie, t.ex lilla tätortslinjen 180.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2019, 18:25:33 PM
Både Knivsta och Uppsala kommuner ingår i 100-serien. Linjer som bara går inom Knivsta kommun, ligger även de i denna serie, t.ex lilla tätortslinjen 180.
Linjerna* 180 och 181, samma linje fast olika varv, istället för att ha 180V/H
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 april 2019, 18:15:29 PM
Det förklarar varför jag inte hittade linjen på ULs hemsida.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Linjen heter idag 501:)

Kul med en äldre UL-bild!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Stefan P

Hej

Det är enklare ha två linjer 180 och 181, än att lära folk vänster höger varv.

mvh Stefan P

Fredrik Gelin

Så är det nog, men på vissa orter har man ett begränsat antal linjenunmer att tillgå och då får man använda v/h suffix för att få det att gå ihop.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Stefan P skrivet 13 april 2019, 11:54:10 AM
Hej

Det är enklare ha två linjer 180 och 181, än att lära folk vänster höger varv.

mvh Stefan P

Håller med helt fullt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.