SJ-Buss 0963 i Skövde - ca 1983

Startat av Mikael T Nilsson, 31 mars 2019, 12:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Lägger ut en reprisbild, SJ 0963. En av SJ Skaraborgs få ledvagnar. Notera märkningen "Td" (= Tidaholm). Senare övergick Skaraborgsmärkningen på SJ-bussarna till "Sk".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 mars 2019, 12:15:04 PM

Lägger ut en reprisbild, SJ 0963. En av SJ Skaraborgs få ledvagnar. Notera märkningen "Td" (= Tidaholm). Senare övergick Skaraborgsmärkningen på SJ-bussarna till "Sk".
Stort tack, trevligt med en Hägglundare.
Sk som i Skövde, vet du varför stationeringsorten ändrades?
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 31 mars 2019, 13:45:13 PM
Stort tack, trevligt med en Hägglundare.
Sk som i Skövde, vet du varför stationeringsorten ändrades?
Mvh zjbus

Jag kan tänka mig att man valde "Sk" då Skövde var huvudort i regionen. Men varför det från början var "Td" har jag inte klart för mig.
Kanske SJ hade Tidaholm som huvudort då man startade busstrafiken i Skaraborg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 mars 2019, 14:15:30 PM
Jag kan tänka mig att man valde "Sk" då Skövde var huvudort i regionen. Men varför det från början var "Td" har jag inte klart för mig.
Kanske SJ hade Tidaholm som huvudort då man startade busstrafiken i Skaraborg.
Tidaholm var säkert huvudort från början, trevliga ledbussar de där i serien 0958-0982.

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 31 mars 2019, 14:31:30 PM
Tidaholm var säkert huvudort från början, trevliga ledbussar de där i serien 0958-0982.

Ja, de var riktigt trevliga.

Om jag minns rätt var dessa ledbussar stationerade i:
-Blekinge (Karlskrona)
-Dåvarande Malmöhus län
-Uppsala
-Gävleborgs län
-Skövde
-Jönköping
-Östergötlands län(?)
-Fler?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 mars 2019, 15:05:03 PM
Ja, de var riktigt trevliga.

Om jag minns rätt var dessa ledbussar stationerade i:
-Blekinge (Karlskrona)
-Dåvarande Malmöhus län
-Uppsala
-Gävleborgs län
-Skövde
-Jönköping
-Östergötlands län(?)
-Fler?
Stationeringsorter är jag dåligt insatt i men det finns många kunniga här på forumet.

Mikko

Citat från: zjbus skrivet 31 mars 2019, 15:13:04 PM
Stationeringsorter är jag dåligt insatt i men det finns många kunniga här på forumet.

0972 var väl stationerad i Uppsala...

S Svensson

Vad gäller stationeringsort så införde SJ en signatur i samband med att regnr gjordes om. Tidigare kunde man se på regnr skylt vilken länsbokstav det fanns.

Vad gäller Skaraborgs busslinjegrupp användes Td. Detta betyder Tidaholm. Bussarna kom till SJ i samband med att ett dotterbolag till en av de smalspåriga järnvägarna övertogs. I Skövde övertogs en byggnad som användes som verkstad. Efter detta användes Sk. Denna signatur användes även efter jan 1983 då det blev en egen region i Göteborg.
Tidvis har det varit olika uppgifter när det gäller område registrering. Tidvis har man inte använt trafikområde utan verkstad. I samband med att GDG inordnades uppstod olika andra placeringar.
Vad gäller Uddevalla (Uv) så ändrades Sollebrunn från Uddevalla till Göteborg men att verkstaden var Borås. Stenungsund ändrades från Uddevalla till Göteborg och bussarna till verkstad i Göteborg. Göteborg hade sedan tidigt 50-tal bussar i Floda. Dessa flyttades till Stenkullen rent fysiskt men verkstadsmässigt placerade i Borås. GDG/ Alingsås kom att få verkstadsplacering i Borås. När de då nya radiotelefonerna kom så hade bussarna i Alingsås nr på 33xxx. Göteborg hade annat system.

När det gäller de 25 ledbussarna så beställdes dessa för trafik i Stockholm. I samband med att SL övertagandediskuterades blev ledbussarna enstyckplacerade på olika orter. Stenungsund hade några. Dessutom blev två exemplar utförda i annat utförande med annan inredning och mindre antal dörrar.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 31 mars 2019, 20:55:47 PM
Vad gäller stationeringsort så införde SJ en signatur i samband med att regnr gjordes om. Tidigare kunde man se på regnr skylt vilken länsbokstav det fanns.

Vad gäller Skaraborgs busslinjegrupp användes Td. Detta betyder Tidaholm. Bussarna kom till SJ i samband med att ett dotterbolag till en av de smalspåriga järnvägarna övertogs. I Skövde övertogs en byggnad som användes som verkstad. Efter detta användes Sk. Denna signatur användes även efter jan 1983 då det blev en egen region i Göteborg.
Tidvis har det varit olika uppgifter när det gäller område registrering. Tidvis har man inte använt trafikområde utan verkstad. I samband med att GDG inordnades uppstod olika andra placeringar.
Vad gäller Uddevalla (Uv) så ändrades Sollebrunn från Uddevalla till Göteborg men att verkstaden var Borås. Stenungsund ändrades från Uddevalla till Göteborg och bussarna till verkstad i Göteborg. Göteborg hade sedan tidigt 50-tal bussar i Floda. Dessa flyttades till Stenkullen rent fysiskt men verkstadsmässigt placerade i Borås. GDG/ Alingsås kom att få verkstadsplacering i Borås. När de då nya radiotelefonerna kom så hade bussarna i Alingsås nr på 33xxx. Göteborg hade annat system.

När det gäller de 25 ledbussarna så beställdes dessa för trafik i Stockholm. I samband med att SL övertagandediskuterades blev ledbussarna enstyckplacerade på olika orter. Stenungsund hade några. Dessutom blev två exemplar utförda i annat utförande med annan inredning och mindre antal dörrar.
Tack för utförlig info men alla ledbussarna var väl inte avsedda för Stockholm, de var ju utspridda lite överallt i landet.

Måns Johannesson

Citat från: S Svensson skrivet 31 mars 2019, 20:55:47 PM
Dessutom blev två exemplar utförda i annat utförande med annan inredning och mindre antal dörrar.

Var det inte tre vagnar (0980-0982) som blev det?

/Måns

zjbus

Citat från: Måns Johannesson skrivet 31 mars 2019, 21:27:02 PM
Var det inte tre vagnar (0980-0982) som blev det?

/Måns
Stämmer bra det, dom tre bussarna hade bara avstigningsdörrar längst bak bakom bälgen.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 31 mars 2019, 15:05:03 PM
Ja, de var riktigt trevliga.

Om jag minns rätt var dessa ledbussar stationerade i:
-Blekinge (Karlskrona)
-Dåvarande Malmöhus län
-Uppsala
-Gävleborgs län
-Skövde
-Jönköping
-Östergötlands län(?)
-Fler?

När jag körde för SJ i Linköping i början av 70-talet så hade vi 0975. En trevlig och smidig vagn.




M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Jag missade att ta med bilden på förarplatsen i 0975 men här är den.





yngrot

Ingvar vad är det för knappar och lampor på den nedre panelen???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 31 mars 2019, 21:27:02 PM
Var det inte tre vagnar (0980-0982) som blev det?

/Måns
I mina papper står det 0958-0979,0981 som lokalvagnar inredning standard med skolbarnsdyna röd/grå vävburen plastDörr 1+1+0-1 ;71+47 platser.
0980 inredning fasta ryggar med nackstäd,skolbarnsdynor klädsel i röd moquett/vävburen plast.dörr 1+0+0-1; 62 sittpl och 39 stå
0982 inredning fåtöljer med fällbar rygg, klädsel med röd moquett/vävburen plast , dörr 1+0+0-1  57 sittplatser 46 ståpl.
Ärr jag korrekt underrättad så gick 0982 på den linje som gick Norrköping-Kalmar och som i bland kallas 335, men i tidtabellen 435.
435 turen utgick från Stockholm medan 335 utgick från Norrköping.
Alltså 0981 var lokalvagn. Men det kan stå fel också.

Enligt flera uppgifter så beställdes ledbussarna för SL men det ändrades före leveransen. Därav att de är spriddapå hela SJ nätet.

Obs också att verkstaden i Skövde tillkom i slutet av 70 talet. Anläggningen i Tidahom vill jag minnas tillkom på 40 talet och av Västergötlands Biltrafik AB. Det var ganska smala garagedörrar. Möjligen fanns det någon fler uppställningsplats. Gränserna gjordes om 1952 och 1976.