Söndagsbild del 18

Startat av Jona, 16 december 2007, 00:59:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

När jag i lugn och ro får sitta hemma en tidig söndag morgon, alltså strax efter midnatt och skriva min söndags-tråd och visa en arkivbild från hemsidan då har det funkat som bäst. Visst har jag gjort ett tappert försök att visa en söndagsbild tagen samma söndag men den stress och strul det innebar vet jag inte om jag vill uppleva igen. Men den som lever får se.

Nackdelen med att skriva denna tid på dygnet är oftast tröttheten men idag känner jag mig så pass pigg att jag kör som vanligt. Nästa Söndag ser nämligen lite annorlunda ut då jag är på resande fot.




Bild och bonusbild, inget för den som vill se bussnumret själv utan endast 2 miljöbilder är det jag tänkte bjuda på.

Vart är vi då? Jo i Kusmark. Eller egentligen cirka 1 kilometer väster om byns mittpunkt.  Kusmark ligger cirka 20 kilometer ifrån Skellefteå.

På Kusmarks egen hemsida http://www.kusmark.nu/står det och läsa om namnet:
Forskare hävdar att marka betyder skog och obygd. Det var uppåt marka som bönder vid kusten så småningom sökte sig, till en obygd som alltså inte låg så långt från kusten som vi ser det idag. Men om Kusmark fick sitt namn av någon som hette kuse, efter hästen (bondskans kuse), eller för att denna trakt ansågs kuslig på något vis kan vi aldrig säkert veta...

Wikipedia är en guldgruva för att forska i och där kan man blandannat läsa följande:
Kågedalen är ett samlingsnamn för orterna Kåge, Ersmark, Kusmark, Sandfors, Storkågeträsk och Hebbersliden i Skellefteå kommun. (slut citat)

Kågedalen sägs vara en av dom största sammanhängande jordbruksmarkerna i Norr. Det tvivlar man inte på när man åker igenom dessa byar. Långa åkrar och ängar som avbryts av en liten skogsplätt här och där.

Mer om Kusmark, wikipedia berättar vidare:
Kusmark nämns första gången i Jordaboken år 1543. Byn är numera bebodd av ca 500 kusmarkare. (år 2000)(slut citat)

Mitt i byn ligger Kågedalens Kyrka och den är omgiven av en vacker park. Kusmark har även några företag. Alltifrån firmor som jobbar inom el-branchen via tillverkningsindustrier till en fiske och fritidsbutik. Glöm inte häller byns affär. En speciell sida och länka till är dock denna: http://www.kagealven.com/ en bra sida för dom fiske-intresserade.

Om vi återgår till bilderna nu. Förut gick ända vägen till främst Jörn via Kågedalen, alltså för att resa inåt landet var man tvungen och transportera sig längs den väg där bussen kör.  Busstrafiken idag längs denna vägstäcka körs idag av linje 202, 204 och 212 och 217. Vissa turer viker av i centrala Kusmark mot Drängsmark. Andra av turerna vänder i Kusmark men turerna på 202 och 204 som ska till eller från Jörn respektive Fällfors passerar här.  På Vardagar under skoltid (ej lov) så går det 10 turer mot Skellefteå och 7 turer från Skellefteå. Lördag och Söndag så är antalet turer mot stan 2 lördag och 1 SoH. Från staden finnes 1 tur per dag både L och Soh.


Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Förtydligande. Antalet avgångar som räknas upp avser alltså den del av vägen där bussen befinner sig. Själva Kusmark samhälle har något fler turer än dom omnämnda.

/Jona
MVH Filosofen Jona

buss-tobbe