Författare Ämne: Kungsbacka kommun  (läst 1051 gånger)

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2956
Kungsbacka kommun
« skrivet: 30 mars 2019, 19:48:52 PM »
I Kungsbacka  byts det tidtabell. Ny tidtabell för linjerna 730-734 gäller från 31 mars då Nobina tar över trafiken från Nettbuss.

I Kungsbacka kördes dessa linjer av SJ och 1992 i augusti startade pendeltågstrafiken till Göteborg. I samband med detta togs trafifken på linjerna 732 över av KE Elofsson,Olofsson och 4 omlopp av Landvetterbuss i Björröd AB. I tidtabellsbladen stod det Kungsbackatrafiken. Efter detta var företagen med och anslöt till Buss i Väst AB. Vill minnas det var 1999 som Göteborgs Spårvägar tog över trafiken och cirka 2008 tog Nettbuss över trafiken. Det rör sig om busstrafik emellan Onsalahalvön och Kungsbacka och det går att köra flera vägar,därav flera linjenummer.
I historiks tid startade trafiken med buss av familjen Lindgren och SJ tog över cirka 1935. SJ hade garage i Onsala som togs över från familjen Lindgren. Det togs också vid slutet av 30-talet över en linje och en buss från Elof Larsson. I samband med att SJ var tvungna att ta över linjen Kungsbacka-Sätila (+ kyrkoturer till Björlanda och Torrås i P-län) togs tillstånd över från Elof Larsson. Linjen överläts senare,pga olönsamhet, till Fjärås Bilstation(Mattson) och Fjärås Taxi som drevs av Elof Larssons barn och barnbarn. Larsson bodde i byn Tom och Elofssons garage ligger där i dag. I samband med upprustning av stationen i Kungsbacka så togs ett markområde i Inlag över där det tidigare fanns ett lastbilsåkeri. Där ställde SJ bussarna och garaget i Onsala revs. Bussarna i Kungsbacka var tidigare registrerade i Halland. I samband med att Göteborgs billinjegrupp (busslinjegrupp) bildades cirka 1964 (i samband med ändrade distrikt) fick Kungsbackabussarna regbokstav O och blev registrerade i Göteborg. Det är att märka att bussarna i Halland tidigare (exakt år ej känt, troligen ca 1958) var bussarna placerade i två områden. Halmstadbussarna från fd HNJ tillhörde VI distriktet Borås och bussarna som gick norrut tillhörde Gullbrandstorp. 1964 bildades 3 driftdistriket och bussarna i Halmstad,Jönköping och Borås lades under distriktet i Borås.
« Senast ändrad: 31 mars 2019, 21:00:03 PM av S Svensson »

Utloggad dpd

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2
SV: Kungsbacka kommun
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2019, 15:28:47 PM »
Linjerna 731, 733 och 734 trafikerades av Swebus även efter att pendeltågstrafiken startade 1992, dvs. ända fram till GS tog över.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2956
SV: Kungsbacka kommun
« Svar #2 skrivet: 15 april 2019, 21:44:54 PM »
Linjerna 731, 733 och 734 trafikerades av Swebus även efter att pendeltågstrafiken startade 1992, dvs. ända fram till GS tog över.

Jag får beklaga att fingrarna slant. För trafiken på Onsala visste jag ju om. Jag minns mycket väl att Swebus körde dessa. Dessutom kan påpekas att Swebus,Kungsbacka även körde linje 736 även om linjen var avkortad. Jag vill minnas detta men litet fundersam. När Swebus lämnat trafiken och överlåtit trafiken gick denna linje ända till Mölnlycke i stället. Kungsbacka körde eftermiddagsturen. Vill minnas att Göteborg körde morgonturen som då gick Mölndal (anslutning tåg från Kungsbacka)-Va Frölunda-Volvo-slingan- och Arendal. På eftermiddagen tvärtom.
I aug 1992 startade pendeltrafiken med tåg. Tyvärr var ekonomin litet dålig dessutom och på någon linjekarta ses röd express både till Varberg och till Rävlanda. Kungsbacka kommun sade upp trafikavtal med GLAB och med Hallandstrafiken. Därav att busslinjerna 732 och 615 båda vände i Frillesås och vid skolan.
Nettbuss återkom med bussar till Varberg. Hur är det nu ? Kör Nobina ända till sjukhuset ?