Huvudmeny

Kutterfrågor

Startat av Fredrik Gelin, 09 juni 2007, 23:53:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

När vi ändå är inne på ämnet finska busstillverkare tänkte jag passa på att fråga om Kutter också:


  • Vilka modeller har bolaget tillverkat i modern tid, jag har noterat 8, 9 och Deca, fanns det fler modeller?
  • Mellan vilka år byggdes de olika karossmodellerna?
  • Var byggdes Kutters bussar och mellan vilka år var bolaget verksamt?

Tack återigen för all hjälp ni kan bistå med!
//Fredrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2007, 23:53:17 PM
När vi ändå är inne på ämnet finska busstillverkare tänkte jag passa på att fråga om Kutter också:


  • Vilka modeller har bolaget tillverkat i modern tid, jag har noterat 8, 9 och Deca, fanns det fler modeller?
  • Mellan vilka år byggdes de olika karossmodellerna?
  • Var byggdes Kutters bussar och mellan vilka år var bolaget verksamt?

Tack återigen för all hjälp ni kan bistå med!
//Fredrik



Jag är ingen Kutterexpert men jag tänkte ändå försöka svara lite och hoppas på att någon kanske kan fylla på med bättre information än den jag har

Om jag förstått saken rätt så har det funnits modellerna ända från Kutter 1. Åtminstone Kutter 7 fanns i Sverige och jag tror nästan att även Kutter 6 kan ha funnits i något enstaka exemplar. Kutter infördes i Sverige under 1960-talet och det var i Uppsala som modellen kom från början. Det dåvarande Gamla Upsala Buss var nämligen generalagent för Kutter i Sverige. Chefen lär ha gjort en resa till Finland och besökt fabriken och blivit förtjust i bussarna och då sett till att börja importera

Kutter Deca kan egentligen läsas som Kutter 10. Deca kommer från latinska Decem som betyder just 10

Det kanske inte var så mycket svar på dina frågor men jag hoppas att det gav dig lite i alla fall  :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juni 2007, 00:55:04 AM
Tillverkningen upphörde under 1988, den sista Kuttern, en Deca 340 till kund i Sverige var NFK192 till Emmaboda buss.
SJ Buss planerade enligt rykten att lägga en större beställning för leverans 1989-90 men den kom istället att gå bla till belgiska vanHool, 3 demobussar köptes under 1988 och ritningsförslag på de tänkta bussarna togs fram, tyvärr hann tillverkningen av olika skäl upphöra.

//Lars


NFK 192 ska tydligen ha gått till Lettland och sålts till någon som heter Gulbenes Autobuss. Undrar om den finns kvar i Lettland eler om de kanske har skrotat den där eller sålt den vidare till ytterligare ett annat land
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juni 2007, 00:05:07 AM


Kutter infördes i Sverige under 1960-talet och det var i Uppsala som modellen kom från början. Det dåvarande Gamla Upsala Buss var nämligen generalagent för Kutter i Sverige. Chefen lär ha gjort en resa till Finland och besökt fabriken och blivit förtjust i bussarna och då sett till att börja importera


Ja och nej. Rune Gustafsson var en gång i tiden chef för och ägare till Gamla Uppsala Buss (då stavat Gamla Upsala Buss på fordonen) och tog in någon enstaka Kutter. Men det var först sedan han sålt sitt bussbolag till kommunen som han blev generalagent via sitt företag Busscentrum för Kutter.
Sedan Kutter lade ned 1988 efter något slags mygel där Rabbe Kutter lockades sälja till Carrus, som sedan gjorde sig av med en konkurrent, blev Rune i stället generalagent för norska Vest. Han sålde Vest i ett 10-tal år, dock med ganska liten framgång de senare åren. Sedan tog Vest själva över försäljningen på Sverige med gott stöd från Scania. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

L-G Lassander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2007, 23:53:17 PM
När vi ändå är inne på ämnet finska busstillverkare tänkte jag passa på att fråga om Kutter också:


  • Vilka modeller har bolaget tillverkat i modern tid, jag har noterat 8, 9 och Deca, fanns det fler modeller?
  • Mellan vilka år byggdes de olika karossmodellerna?
  • Var byggdes Kutters bussar och mellan vilka år var bolaget verksamt?

Tack återigen för all hjälp ni kan bistå med!
//Fredrik

Hej.

Bidrar med lite fakta från uppslagsverket "Suomen Autokoriteollisuuden Historia":

Kutter 1 1952 - 1956 148 st
Kutter 2 1956 - 1957 166 st
Kutter 3 1958 - 1959 100 st
Kutter 4 1959 - 1962 310 st
Kutter 5 1962 - 1963 137 st
Kutter 6 1963 - 1967 395 st
Kutter 7 1967 - 1970 500 st
Kutter 8 1970 - 1978 1131 st
Kutter 9 1977 - 1986 - Kutter 9    814 st
                             - Kutter 9S            126 st
                             - Kutter 9SS            92 st
                             - Kutter Clipper         55 st
                             - Kutter Continental 111 st
Kutter Deca 1986 - 1988
                            - Kutter Deca 320 82 st
                            - Kutter Deca 340 129 st
                            - Kutter Deca 360 16 st

Kutter, eller som det till en början hette, Oy Suomen Autokoriteollisuus Ab var verksamt fram till år 1979 i Helsingfors. 1979 flyttades tillvarkningen till en ny fabrik belägen i Stensvik i Esbo, väster om Helsingfors. Kutters verksamhet startade 1933, och tog slut 1988 i ekonomiska svårigheter.

Fredrik Gelin

Tack för all info!
//Fredrik