Swebus Västerås

Startat av Tompa871, 19 mars 2019, 12:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tompa871

Hejsan. Är det någon som kommer ihåg när Swebus hade garage i Västerås på både Bäckby och sedan på Retortgatan? Nån som har bilder eller även fordonslista?

LasseN

Jag har för mig att det på 90-talet fanns flera olika Swebus depåer i Västerås. Två st ledbussar för UL-trafik på linje 804, en mängd skolbussar för Västerås stad och f.d Surahammars trafik som Swebus köpte kanske 1991.

Tompa871

Citat från: LasseN skrivet 20 mars 2019, 18:42:52 PM
Jag har för mig att det på 90-talet fanns flera olika Swebus depåer i Västerås. Två st ledbussar för UL-trafik på linje 804, en mängd skolbussar för Västerås stad och f.d Surahammars trafik som Swebus köpte kanske 1991.
Hejsan och tack för ditt svar. Jag vet att det fanns en bussdepå utan inhägnad på 90-talet på Bäckby i Västerås men jag är osäker om det låg en depå på Retortgatan i samma veva eller om dem flyttade dit efter uppköpet. Jag åkte själv med skolbussarna på den tiden. Sen har jag även för mig att flygbussen till Arlanda, linje 501, utgick från garaget på Bäckby också. Om jag inte har fel. Det vore kul att se bilder eller fordonslistor eller nåt sånt.

Stefan P

Hej

Depån Retortgatan var Västerås Lokaltrafik.

Garaget på Bäckby hade Surahammars Trafik tills det vart upphandlingar och de förlorade trafiken.

De ledbussarna som gick i UL trafik tillhörde EB - trafik.

mvh Stefan P

Jocke Selling

Ledbussarna i UL trafik från Västerås tillhörde Swebus och sorterade under Uppsala. Swebus förvärvade senare EB-trafik 1997.

pnott

#5
Citat från: Tompa871 skrivet 23 mars 2019, 08:27:17 AM
Hejsan och tack för ditt svar. Jag vet att det fanns en bussdepå utan inhägnad på 90-talet på Bäckby i Västerås men jag är osäker om det låg en depå på Retortgatan i samma veva eller om dem flyttade dit efter uppköpet. Jag åkte själv med skolbussarna på den tiden. Sen har jag även för mig att flygbussen till Arlanda, linje 501, utgick från garaget på Bäckby också. Om jag inte har fel. Det vore kul att se bilder eller fordonslistor eller nåt sånt.

Fast att Swebus skulle ha köpt Surahammarstrafik blir ju lite fel, eftersom varumärket Swebus tillhörde Surahammarstrafik redan innan köpet. Det var väl SJ buss som köpte GDG, som i sin tur redan ägde Surahammarstrafik, och sedan valde  att fortsätta använda varumärket Swebus för hela den sammanslagna verksamheten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pnott skrivet 23 mars 2019, 16:04:01 PM
Fast att Swebus skulle ha köpt Surahammarstrafik blir ju lite fel, eftersom varumärket Swebus tillhörde Surahammarstrafik redan innan köpet. Det var väl SJ buss som köpte GDG, som i sin tur redan ägde Surahammarstrafik, och sedan valde  att fortsätta använda varumärket Swebus för hela den sammanslagna verksamheten.
Det är riktigt att varumärket Swebus fanns hos Surahammars Trafik AB. GDG köpte företaget 1982. År 1990 fusionerades GDG och SJ:s bussverksamhet och ändrade namn till Swebus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pnott

Tack Staffan för att du reder ut begreppen :)

LasseN

Jag hade fel om vem som köpte vem, Swebus kom ju från f.d. Surahammars trafik.

Tompa871

Någon som har forsonslistor eller bilder från Västerås?