Busstanksplacering

Startat av Cyklisten, 13 mars 2019, 00:19:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Vi har fått upp detta ämne på jobbet idag. En Citaro har ju kört in i en gångbro i Lund 2007 och då har tankarna bara ramlat av taket ner på vägbanan.  En MAN har som bekant tagit ett likadant misstag med lite värre följder. Hur sitter tankarna och ventilerna på MAN respektive MB Citaro? Jag hade för mig att de brukar sitta på tvären på samtliga bussar, eller har jag fel?
Det gamla inlägget om olyckan i Lund: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,2495.msg16567.html#msg16567

S Svensson

Jag kunde inte få fram inlägget från Lund.

Jag kan väl berätta detta att på en svenska personbil så ändrades placering av bensintankar. De skall helst ligga lågt och skyddat så tanken inte skadas vid påkörning bakifrån. Ett specialfall med tankar är lösa reservtankar. Det är lätt att de skadas. Vad gäller olyckor med gas så var det en lastbil som var lastad med flaskor med gas i Helsingborg. Av någon orsak tappades några och de exploderade. En annan farlig gasflaska är en "vanlig" aerosolflaska. Dessa kan få sprängverkan.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2019, 19:50:24 PM
Jag kunde inte få fram inlägget från Lund.
Inte jag heller om du menar länken från sydsvenskan, den är sannolikt bortplockad efter drygt 11 år.

tosiaba

Citat från: zjbus skrivet 13 mars 2019, 20:09:45 PM
Inte jag heller om du menar länken från sydsvenskan, den är sannolikt bortplockad efter drygt 11 år.

Finns att läsa här https://www.sydsvenskan.se/2007-08-04/gasexplosion-pa-buss-i-lund

(ej premium-artikel)

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

tosiaba

Citat från: Knut skrivet 14 mars 2019, 13:14:07 PM
må logge neg inn for å lese
Fungerar för mig utan att logga in.....

zjbus

Citat från: tosiaba skrivet 14 mars 2019, 13:17:19 PM
Fungerar för mig utan att logga in.....
Din länk fungerar bra här också utan att logga in till skillnad mot ursprunglig länk från 2007 i Rickardos mail.
Tack!

Erling.L

Det finns så många parametrar som spelar in

Fart
var på tanken det träffar
vinkel
vad som sitter runt om som kan penetrera tanken eller skapa gnistor
var ventiler sitter
o säkert en bunt saker till
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Fredsduvan

Tankarna på den MAN som exploderade i Stockholm sitter längs med bussen. Vilket man kan se på bilderna i  tråden om olyckan . Scanias Citywide har också haft tankarna längsgående utom på en modell  som speciellt var gjord till Stockholm  (Lägre buss)  som hade tankarna tvärs. (fler tankar mindre diameter på tank)
Normalt sitter ventilerna närmast motorn dvs bakåt på dessa längsgående tankar. I motsatt ända på tanken (framåt) sitter en säkerhetsventil (bleck)som ska lösa ut vid brand   Sedan brukar man även ha ett rör från ventilen i bakkant till ytterliggare en ventil (bleck) som öppnar vid brand mitt på tanken. Oavsett i vilken ända av tank som det brinner ska gasen släppas ut för att undvika explosion.

PS jag kom inte heller in i artikeln om den tidgare olyckan oavsett vilken länk jag använde. Kunde endast läsa rubrik och den första raden DS 

zjbus