Författare Ämne: Tjänste papper?  (läst 1216 gånger)

Utloggad Martineliasson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 18
Tjänste papper?
« skrivet: 12 mars 2019, 17:51:51 PM »
Vad kallas dem/det pappre(na) som man tar i början av dagen som visar villka linjer man skall köra?

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2727
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Tjänste papper?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2019, 19:57:01 PM »
Tjänst eller förarspec. (förarspecifikation) är de mest vanliga begrepp som jag har hört. Körorder förekommer väl också, men kanske mer inom beställningstrafiken.
24-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3209
SV: Tjänste papper?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2019, 21:16:34 PM »
Körspec säger vi oftast.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 587
SV: Tjänste papper?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2019, 22:55:09 PM »
En äldre modell från Vaxholm, söndagar tjänst 13. Första söndagstrafiken från Tekniska Högskolan till Vaxholm.


Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3426
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Tjänste papper?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2019, 23:34:44 PM »
Trevlig spec :)
Borde inte sista turen till Vaxholm ha körts till garaget efter ankomst SÖHP?/Ulf

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 618
SV: Tjänste papper?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2019, 07:08:54 AM »
En äldre modell från Vaxholm, söndagar tjänst 13. Första söndagstrafiken från Tekniska Högskolan till Vaxholm.
Nyfiken fråga om anmärkningarna, vad betydde tiderna? (det kan väl knappast ha varit den morderna varianten av hålltider, de värkar lite väl snålt tilltagna för det. 5min Söderhamnsplan - Ytterby, även om man struntade i hastighetsbegränsningarna och att stanna på vägen borde det väl inte ha gått att köra på mindre än 7-8min).

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 587
SV: Tjänste papper?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2019, 07:25:39 AM »
Trevlig spec :)
Borde inte sista turen till Vaxholm ha körts till garaget efter ankomst SÖHP?/Ulf

På denna tid skrev inte VTAB ut tomkörningarna ut/in garaget på körspecifikationen. Det visste föraren dels genom tjänstgöringslistan, dels genom att 99% av tjänsterna började/slutade vid garaget med (egen) vagn. I bland förekom att man i tjänsten fick byta vagn med annan tjänst vid Söhp under dagen eller åka till garaget och byta vagn (från/till normalvagn/ledvagn). Då framgick det av specifikationen. Specifikationen hade som fokus att beskriva uppdraget mot kund.

Nyfiken fråga om anmärkningarna, vad betydde tiderna? (det kan väl knappast ha varit den morderna varianten av hålltider, de värkar lite väl snålt tilltagna för det. 5min Söderhamnsplan - Ytterby, även om man struntade i hastighetsbegränsningarna och att stanna på vägen borde det väl inte ha gått att köra på mindre än 7-8min).

På dåtidens publika tidtabeller och turlistor hade man få håll- eller mellantider. De större hållplatserna eller bytespunkterna förekom, som t ex Ytterby (Ytby). Den exemplifierade körsträckan tog mer än fem minuter men mindre än 10 minuter och lägre nivå en fem-minutersnivå var inte aktuellt att förhålla sig till. Det viktiga var att man annonserade tiden så bussen inte avgick för tidigt.

På denna tid var det färre hållplatser, högre tillåtna hastighet på flera sträckor, mm. Det var kortare res- och körtid på Vaxholmslinjerna. Fokus var inte mellan- och hålltider, utan det skulle vara en snabb och bekväm bussresa.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3426
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Tjänste papper?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2019, 12:27:03 PM »
På denna tid skrev inte VTAB ut tomkörningarna ut/in garaget på körspecifikationen. Det visste föraren dels genom tjänstgöringslistan, dels genom att 99% av tjänsterna började/slutade vid garaget med (egen) vagn. I bland förekom att man i tjänsten fick byta vagn med annan tjänst vid Söhp under dagen eller åka till garaget och byta vagn (från/till normalvagn/ledvagn). Då framgick det av specifikationen. Specifikationen hade som fokus att beskriva uppdraget mot kund...

Vid närmare titt så står det ju ingen arbetstid på denna spec,så det förklara saken./Ulf

Utloggad Martineliasson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 18
SV: Tjänste papper?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2019, 15:13:33 PM »
Tack för alla svaren!