Buss har exploderat i centrala Stockholm

Startat av roggek, 10 mars 2019, 11:47:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Lindblom

Citat från: homer skrivet 10 mars 2019, 12:43:05 PM
vill någon som suttit i en buss som exploderat ens jobba kvar?

Det är tyvärr inte första gången som bussar kör in där, och heller inte första gången som MAN gasbussar kör in där, men vad jag vet har aldrig någon buss exploderat när de hänt utan gastankarna har "hoppat av" och säkerhetsventiler har slagit till

Ingen aning jag brukar inte köra in fordon på ställen där det inte går. Jag hoppas innerligt att Keolis tar detta på största allvar nu innan tredjeparts personer skadas eller omkommer.

igel

Ett inslag på TV4 för 1½år sedan. https://www.youtube.com/watch?v=oSyotps1QIA
Kanske man kan börja diskutera riskerna nu.

pegee

Även om tunneln har några år på nacken, så är 3 meters takhöjd anmärkningsvärt
lågt. Kan någon förklara hur man resonerade när tunneln byggdes?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nisse Bökelund

Varför inte sätta upp fotoceller och trafikljus som varnar innan det tar imot?

https://youtu.be/9k319Qfm01A

igel

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 10 mars 2019, 15:29:19 PM
Varför inte sätta upp fotoceller och trafikljus som varnar innan det tar imot?

https://youtu.be/9k319Qfm01A
Finns på platsen.

homer

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-kraftig-brand-i-centrala-stockholm-buss-star-i-lagor/

expressen har en film från själva händelsen, riktigt ruskigt och anmärkningsvärt att bussen bara exploderar direkt, känns inte direkt roligt att åka till jobbet på måndag...

Daniel Lindblom


Ersa

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 10 mars 2019, 15:29:19 PM
Varför inte sätta upp fotoceller och trafikljus som varnar innan det tar imot?

https://youtu.be/9k319Qfm01A

Sådana finns ju i klippet du länkade till. Fungerar sådär...

Daniel Lindblom

Bussföraren borde dömas för detta. Vilket otroligt nonchalant beteende att utsätta sig själv och allmänheten för detta. Helt sanslöst.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 mars 2019, 16:06:23 PM
Bussföraren borde dömas för detta. Vilket otroligt nonchalant beteende att utsätta sig själv och allmänheten för detta. Helt sanslöst.

Det är upprättat en polisanmälan  om  vållande till kroppsskada, arbetsmiljöbrott och vårdslöshet i trafik. Det lär i förlängningen leda till rättegång och dom för bussföraren. Den processen kommer dock att föras vid domstol och inte i Bussnack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

roggek

Citat från: pegee skrivet 10 mars 2019, 13:01:15 PM
Även om tunneln har några år på nacken, så är 3 meters takhöjd anmärkningsvärt
lågt. Kan någon förklara hur man resonerade när tunneln byggdes?

Skulle man fräsa ner alla gamla asfaltslager sedan 70-talet ur tunneln så skulle man säkert komma tillbaka till 3,5 meters höjd... ::)

Gunnar Berglund

Några bilder tagna mellan 13 och 15 idag:


Keolis 7224 - SCP121


Även byggnaden vid infarten fick lite skador


En gastank på rull


Barriären som numera är ganska så rejäl som tur var


Bärgningen tog sin tid, cm för cm, och var inte klar när jag lämnade vid tretiden
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Daniel Lindblom

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2019, 16:22:21 PM
Det är upprättat en polisanmälan  om  vållande till kroppsskada, arbetsmiljöbrott och vårdslöshet i trafik. Det lär i förlängningen leda till rättegång och dom för bussföraren. Den processen kommer dock att föras vid domstol och inte i Bussnack.

Är helt enig.

buskörare

Några som sett filmer säger att varningssignalerna för tunneln inte verkade funka?