SL/Arriva vill lägga ned linje 516 och 526!

Startat av ichessy, 10 mars 2019, 00:44:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Nu har Remissen för Trafikförändringar för T20 kommit!

Här är en länk för att ladda ned remissen, då den ej ligger ute på SLL hemsida!
https://smallpdf.com/shared?fbclid=IwAR04Egl7qhIqB2Kql74p4vMBvtNQyB_xpyU3dPBG5i5h1Sl9cjaNFRecbUo#st=8b8b4d85-8a78-4bcf-9b48-5f8bff47a3f4&fn=trafikforandringsremiss-t20-sidor.zip&ct=1552052238598&tl=split&rf=link

SL/Arriva vill lägga ned linje 516 på sträckan Viby-Norrviken-Mossvägen! Och detta med följande lögnaktiga motivering: SL anser nämligen att resenärer från Viby, Norrviken och Häggvik kan ta pendeltåget, vilket SL anser går snabbare  >:( ???

Här har SL verkligen gjort en tabbe i sin analys, genom att tro att resandeflödet från Viby/Norrviken bara är till Sergels Torg! Man verkar medvetet ha "glömt bort" att boende i Viby/Norrviken/Häggvik arbetspendlar till de stora arbetsområdena vid Mossvägen/Silverdal (Polishögskolan)/Järva Krog/Frösunda och Norrtull! Man tar heller inte med att linjen används lokalt av många skolelever på sträckan Viby/Norrviken-Helenleund/Silverdal!

När jag kollar i SL reseplaneraren går det 10-25 minuter fortare att ta sig med linje 516 tex från Viby/Norrviken till Mossvägen (Häggviks Handelplats), Silverdal, Järva Krog och Frösunda jämfört med att ta pendeltåget och sedan göra onödigt byte till buss  ;D !


"Favorit i repris för 4 gången":

SL vill helt lägga ned linje 526 på sträckan Edsberg-Sergels Torg och låta linjenumret ta över 607 trafikuppgift på sträckan Sollentuna Station - Karolinska sjukhuset! Detta förslag har SL/Arriva försökt driva igenom nu i 4 år och har varje år besvarats med ett stark "NEIN" från Sollentuna kommun! Jag antar att Arriva vill tjäna extra VBP pengar på att resenärer gör ett bussbyte i Sollentuna?

Om detta går igenom kommer 516 ensamt ta hand om resenärerna på sträckan Kummelbyvägen-Sergels Torg, vilken kommer leda till en överbelastning av linjen!
Software Developer

Ulf Berlin

Hmm...
Varje gång jag ser dessa linjers avgångar från Sergels torg så sitter det kanske 5-10 res i dessa bussar,men det
kanske kommer på flera(många)borta vid KS-trakten?/Ulf


Leyland

Citat från: ichessy skrivet 10 mars 2019, 00:44:53 AM
Nu har Remissen för Trafikförändringar för T20 kommit!

Här är en länk för att ladda ned remissen, då den ej ligger ute på SLL hemsida!
https://smallpdf.com/shared?fbclid=IwAR04Egl7qhIqB2Kql74p4vMBvtNQyB_xpyU3dPBG5i5h1Sl9cjaNFRecbUo#st=8b8b4d85-8a78-4bcf-9b48-5f8bff47a3f4&fn=trafikforandringsremiss-t20-sidor.zip&ct=1552052238598&tl=split&rf=link

SL/Arriva vill lägga ned linje 516 på sträckan Viby-Norrviken-Mossvägen! Och detta med följande lögnaktiga motivering: SL anser nämligen att resenärer från Viby, Norrviken och Häggvik kan ta pendeltåget, vilket SL anser går snabbare  >:( ???

Här har SL verkligen gjort en tabbe i sin analys, genom att tro att resandeflödet från Viby/Norrviken bara är till Sergels Torg! Man verkar medvetet ha "glömt bort" att boende i Viby/Norrviken/Häggvik arbetspendlar till de stora arbetsområdena vid Mossvägen/Silverdal (Polishögskolan)/Järva Krog/Frösunda och Norrtull! Man tar heller inte med att linjen används lokalt av många skolelever på sträckan Viby/Norrviken-Helenleund/Silverdal!

När jag kollar i SL reseplaneraren går det 10-25 minuter fortare att ta sig med linje 516 tex från Viby/Norrviken till Mossvägen (Häggviks Handelplats), Silverdal, Järva Krog och Frösunda jämfört med att ta pendeltåget och sedan göra onödigt byte till buss  ;D !


"Favorit i repris för 4 gången":

SL vill helt lägga ned linje 526 på sträckan Edsberg-Sergels Torg och låta linjenumret ta över 607 trafikuppgift på sträckan Sollentuna Station - Karolinska sjukhuset! Detta förslag har SL/Arriva försökt driva igenom nu i 4 år och har varje år besvarats med ett stark "NEIN" från Sollentuna kommun! Jag antar att Arriva vill tjäna extra VBP pengar på att resenärer gör ett bussbyte i Sollentuna?

Om detta går igenom kommer 516 ensamt ta hand om resenärerna på sträckan Kummelbyvägen-Sergels Torg, vilken kommer leda till en överbelastning av linjen!


Finns visst på SLLs hemsida.

https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2019/18-mars/p15-tjut-inkl-bilaga.pdf

Jag läser, bl.a., att 526 inte alls skall läggas ned helt, utan gå Sollentuna-Fridhemsplan.

"Linje 526 föreslås dras in på sträckan Edsberg – Sollentuna, trafiken på sträckan förs över till linje 607, även delen mot Sergels torg dras in. Istället föreslås linjen ta över nuvarande linje 607 trafikuppdrag på sträckan Sollentuna – Karolinska sjukhuset och därifrån förlängas via nya Karolinska sjukhuset – St Eriksplan vidare till Fridhemsplan. Genom detta möjliggörs goda kollektivtrafikförbindelser från södra Sollentuna kommun mot Stockholm city och det tillkommer även en välbehövlig förstärkning av busstrafiken i det resandetunga stråket Karolinska sjukhuset – St Eriksplan – Fridhemsplan. Linjen övervägs att få trafik hela trafikdygnet.
Ett antal resenärer som idag åker mellan södra Sollentuna via Sollentuna station till norra Sollentuna kommer att få ett extra byte i och med förslaget. Det stora flertalet av dessa resande utgörs av skolungdomar på Rudbecksskolan och istället föreslås enstaka turer på linje 526 förlängas till respektive utgå från Rudbecksskolan anpassat till skolans start- och sluttider."


Lars-Håkan_E

Och förändringen på 526/607 känns ganska vettig.

Ulf Berlin

Intressant att natttrafik övervägs för linje 172,för det är en tangent i söderort som saknas(sedan länge)./Ulf

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2019, 13:47:16 PM
Och förändringen på 526/607 känns ganska vettig.
Jag håller med förutsatt att det går att hitta lämpliga hållplatslägen vid Fridhemsplan där det redan är ganska trångt i rusningstid.
Kanske kan man använda något av hållplatslägena på Fridhemsgatan, de på Drottningholmsvägen känns ganska tungt belastade som det är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 mars 2019, 07:32:15 AM
Jag håller med förutsatt att det går att hitta lämpliga hållplatslägen vid Fridhemsplan där det redan är ganska trångt i rusningstid.
Kanske kan man använda något av hållplatslägena på Fridhemsgatan, de på Drottningholmsvägen känns ganska tungt belastade som det är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Förra årets remiss skrev de att man skulle använda de existerande hållplatserna på Fridhemsgatan.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Kan bara mer än instämma till trådskaparen, det kanske inte är jättemånga som åker från just Sergels torg till ändhållplats men just som sägs är det många som åker lokalt ifrån Sydvästra Sollentuna (Silverdal/Helenelund) till b.la Viby/Edsberg med både 526:an samt 516,

607/526-lösningen känns ändå ganska rimlig, start i Rudbecksskolan skulle f.ö vara bra då det även med 4 busslinjer vid skoldagens slut körs med fullsatta/stående bussar till stationen, sen att 526:an skulle gå till Fridhemsplan alla dagar i veckan skulle nog locka de lata resenärerna som inte orkar byta till tåg utan bara vill kunna ta en buss från dörren in till stan, dock skulle nog arbetspendlande till Edsberg/Sjöberg bli irriterade.

516-lösningen är också helt katastrofal, för att börja så finns det ingen regleringsplats vid just Mossvägen utan närmsta är Häggvik södra men om man nu måste genomföra detta skulle en start i Hammarbacken (Klasro) där vändplats dimensionerad för en buss finns vara ett alternativ.
Men precis som sägs här ovan så är det mycket lokalpendling Viby - Helenelund/Silverdal för såsom arbetande och grundskoleelever.
Det kommer bli höga klagomål ifall det går igenom, och senast det klagades hårt på något liknande beslut i Sollentuna var det Skip-stop för pendeltågen, där lyckades folket dock få igenom att tågen skulle stanna vid alla stationer som det hoppade över i kommunen tillslut, så jag skulle tvivla på att detta går igenom.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ichessy

Fridhemsplan tunnelbanestation ska stängas för renovering framöver. Kommer det inte påverka hållplatslägena?

Sedan är Solnavägen hårt belastad av biltrafik i rusningstid av egen erfarenhet. Kommer det inte göra linje 526 mer störningskänslig?
Software Developer

virtual1

Citat från: ichessy skrivet 19 mars 2019, 15:34:44 PM
Fridhemsplan tunnelbanestation ska stängas för renovering framöver. Kommer det inte påverka hållplatslägena?

Sedan är Solnavägen hårt belastad av biltrafik i rusningstid av egen erfarenhet. Kommer det inte göra linje 526 mer störningskänslig?

Nja, gröna linjens uppgångar stängs av, inte blåa linjens - så knappast att det blir nån förändring där.

Leyland

Citat från: virtual1 skrivet 19 mars 2019, 18:25:22 PM
Nja, gröna linjens uppgångar stängs av, inte blåa linjens - så knappast att det blir nån förändring där.

Har dom olika uppgångar (spärrlinjer) med undantag för blå linje FHP N.

Fredrik Gelin

Det är gröna linjens plattform och taket över densamma som skall renoveras vilket innebär att det blir enkelspårsdrift förbi Fridhemsplan på Gröna linjen.
Teoretiskt skulle man alltså kunna använda halva stationen, men det skulle orsaka stora logistiska utmaningar för trafiken på hela Gröna linjen, så tågen kommer istället att passera på det öppna spåret, men inte stanna.
Bussarna bör inte påverkas nämnvärt av detta, men det finns en plan för hur det skulle hanteras om det ändå blir så.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredde

Citat från: ichessy skrivet 19 mars 2019, 15:34:44 PM
Fridhemsplan tunnelbanestation ska stängas för renovering framöver. Kommer det inte påverka hållplatslägena?

Beror på var jag bestämmer mig för att entreprenören ska får ställa upp sina föremål för jobbet.
Finns lite olika alternativ, vissa bättre än andra, men mitt huvudspår är att det inte ska bli någon påverkan alls.
Den trafik som ska försörja den som för tillfället inte kan nyttjas måste fungera.