Tre sprillans nya H2

Startat av Ted Selander, 07 mars 2019, 16:26:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Endast jämna nummer på A-rampen i Hornsberg oktober 1982.
När flyttade Stockholmsbagarn, eller la Skogaholms ner rubbet?

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 07 mars 2019, 16:26:05 PM


Endast jämna nummer på A-rampen i Hornsberg oktober 1982.
När flyttade Stockholmsbagarn, eller la Skogaholms ner rubbet?

Som jag lyckas få fram det så la man ned produktionen på Lindhagensgatan i 2004 och slog i hop de arbetare som var kvar med då nyinköpta San Remo bageri Västberga, sen lades alltihopa ned 2006 då stora Coop tog över helt och byggde sin stormarknad i de f.d. bagarlokalerna.

Peter Rost

Trevligt!

Minns väl doften av interiören av ny H2. ;D

Dessa Ersatte de sista H32:orna i Hornsberg.

//Peter

Ulf Berlin

"Skogaholmsbageriet"ligger väl nu i Fruängen?/Ulf

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 mars 2019, 12:07:22 PM
"Skogaholmsbageriet"ligger väl nu i Fruängen?/Ulf

Tror jag inte - enl. Wikipedai IAF: "Eskilstuna, Umeå och Lund"

K R

Hej!

H2 6484 t h utmärkte sig genom att ha Scania-växellådan GA762R monterad, vilket annonserades med ett emblem på bakluckan
som överlevde SL:s generella borttagande av märkes- och modellemblem.
Detta framgår av Bussmickes bild på 6484 i senare omlackerat SL86-utförande:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H002/index.html#H2%206484%20LGC164%20Tumba%20930102b.jpg

Tidigare under sin oxblodsröda tid stripades 6484 även upp för användande på den dåtida Turistlinjen.
Detta förevisades i en tidigare tråd för exakt ett halvår sedan:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71953.0

mvh K R


zjbus

Citat från: K R skrivet 09 mars 2019, 12:59:16 PM
Hej!

H2 6484 t h utmärkte sig genom att ha Scania-växellådan GA762R monterad, vilket annonserades med ett emblem på bakluckan
som överlevde SL:s generella borttagande av märkes- och modellemblem.
Detta framgår av Bussmickes bild på 6484 i senare omlackerat SL86-utförande:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H002/index.html#H2%206484%20LGC164%20Tumba%20930102b.jpg

Tidigare under sin oxblodsröda tid stripades 6484 även upp för användande på den dåtida Turistlinjen.
Detta förevisades i en tidigare tråd för exakt ett halvår sedan:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71953.0

mvh K R
Hej!
Någon aning om varför det monterades en Scanialåda i denna Volvo?
Mvh zjbus

K R

Citat från: zjbus skrivet 09 mars 2019, 13:08:50 PM
Hej!
Någon aning om varför det monterades en Scanialåda i denna Volvo?
Mvh zjbus

Hej!

Inte mer än att det förekom olika prov med bl a alternativa växellådor och även framdrivningar på de olika H2-serierna.

Andra växellådsvarianter med retarder fanns i 5683 och 5688 (ZF resp. Allison), nigningsfunktion provades i 6489,
6493 levererades silvereloxerad med röda dekorstripes samt hade dessutom ståplattform längst bak.

Vidare utfördes prov med svänghjulsbussen H2S 6469, tryckackumulatorbussen H2T 6470 samt gasbussarna H2G 6471-72.

mvh K R


Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 09 mars 2019, 13:08:50 PM
Hej!
Någon aning om varför det monterades en Scanialåda i denna Volvo?
Mvh zjbus

För att utröna möjligheten med enhetliga växellådor, minskat reservdelslager och därigenom lägre totalkostnader.

Sedermera blev ju ZF lådorna flest.

zjbus

Tack för era svar, ett allra första samarbetssteg mellan Volvo och Scania kanske, finns det fler Volvobussar med Scaniakomponenter i eller omvänt?
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 09 mars 2019, 13:46:59 PM
Tack för era svar, ett allra första samarbetssteg mellan Volvo och Scania kanske, finns det fler Volvobussar med Scaniakomponenter i eller omvänt?
Mvh zjbus

Har för mig att det var SL:s verkstad som byggde om bussen

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2019, 15:06:48 PM
Har för mig att det var SL:s verkstad som byggde om bussen
Ok, tack för info inget samarbete alltså utan ett "hembygge"
Mvh zjbus