En ledsen f.d. Keolis 6349...

Startat av virtual1, 04 mars 2019, 14:51:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1


Fredrik Gelin

Reservdelsförråd ser det ut som.
B9:or är ganska underhållskrävande och inte alldeles enkel att reparera vid behov, så gissningsvis har den inte ansetts värd att reparera och istället blivit reservdelsförråd.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ulf Berlin

Mycket svart runt fönstren och framdörren...
Såg denna ut så i SL trafiken?/Ulf

Fredrik Gelin

Ja, om du tittar närmare på de kvarvarande B9:orna i Stockholmsområdet så lär du hitta fler med svarta fält runt fönstren.

Som vanligt i SL-området är lackeringen dock inte enhetlig, så det finns några variationer i hur mycket svart, rött/blått och vitt det är på bussarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ola Å

Den generationen av B9 lär väl inte sörjas av många, måste väl var det sämsta Säffle levererat någonsin, när de funkade, höst eller vår var de okej, vinter och sommar, urk, klimatanläggningar som var helt feldimensionerade, iskalla på vinter, glödvarma på sommaren  :'(

Fredrik Gelin

Väldigt trevliga bussar när de funkar som sagt, men för att de skall göra det krävs en verkstadsorganisation i topptrim som vet hur man tar hand om den onödigt krångliga konstruktionen.
Jag har arbetat med B9:or i två depåer och upplevt hur stor skillnad verkstaden kan göra.
På den ena depån fungerade de inget vidare eftersom verkstaden inte riktigt fick ägna den tid som krävdes för att pyssla om dem.
När jag sedan kom till den andra depån nästan i andra änden av länet trodde jag att jag visste hur B9:orna var, men jag blev snart varse att det gick att få ordning även på ganska trötta individer.
Dock krävdes det mycket tid och kunniga mekaniker.
Intressant nog visade det sig snart att vi visste mer om B9:orna än Volvo själva.
Klimatsystemet i Trängselbussarna är ett kapitel för sig med vad som kändes som miljoner komponenter som skulle funka ihop.
Värmen är helt beroende av en ynka sil i släpet medan AC:n som egentligen är lite överdimensionerad för bussen nästan kräver en ingenjör för att begripa sig på.
Att man lagar alla läckor och verifierar att allt fungerar under våren betyder inte att den fungerar några veckor senare.
I de flesta fall är det ventiler som strejkar.
Tyvärr har en stor del av personalstyrkan i det senare garaget bytts ut mot hyrmekar, så nu haglar felrapporterna in vilket visar hur beroende bussarna är av en grundlig och kompetent underhållsorganisation.
Busstypen lär således inte bli saknad av andra än oss som diggar bussarna.
Som så ofta med Säffles produkter tycker jag tyvärr att de blev sämre för varje uppgradering av modellen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Ironiskt nog passar inte B9S speciellt bra för stordriftsområden, vilket ju är det enda de används till. Däremot är det enligt egen erfarenhet inga större bekymmer för en mindre depå att hålla ett mindre antal B9S fullt fungerande. Förutsatt att bussarna tillhör enbart denna enda depå (inte skickas runt mellan flera olika depåer), och att denna depå har råd att anställa tillräckligt med personal för att serva och underhålla dem, då de kräver rätt mycket underhållspersonal. Samt att det finns sisådär två dagar i veckan de inte behöver köras (t-ex lör-sön), så man har gott om tid att skruva och fixa. Det är ju täta intervaller på bl.a byten av olika filter.
Ytterligare en faktor är drivmedlet: Går de på den fossila dieseln de byggdes för så håller de bra, medan motorn tar rejält med stryk av RME, samtidigt som webaston lägger av, vilket gör att motorn går kall och slits snabbare. Totala motorhaverier är tyvärr alldeles för vanliga på dem, pga RME:n.

buskörare

För några vintrar sen fick vi leveranser RME av usel kvalitet. Just b9:orna tog jätteilla vid sig av detta och utöver tappad effekt till och från så skakade dom enormt i backarna. Sådär som när de går på så lågt varvtal att de nästan lägger av. Man såg inget i speglarna eftersom de vibrerade så. Hemskt var det!
Så nä, RME är nog inte ett helt enkelt bränsle.
Jag kommer sakna våra. Visst, i halka är dom hopplösa och nu är våra så väldigt slitna, men jag kör hellre en fungerande b9 än en fungerande MAN.

Mikael T Nilsson



Hittade en bild då bussen var relativt ny och var stationerad i Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.