Två kortisar på Lidingö...

Startat av Ulf Berlin, 03 mars 2019, 18:48:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som syns oftare på Ön:

Keolis 7464 vid LidingöCentrum 2 mars på linje 238(som dom borde kunna köras på varje tur hela dagarna m h t pass antalet...)

Keolis 7465 vid Torsvikstorg i dagens snöfall
Dom"kopplas"ofta med linje 75 för dom tillhör väl inte Frihamnen?/Ulf

Måns Johannesson

Frihamnen har så vitt jag vet MAN-kortisarna 7462-7465, 7471-7473.

/Måns

homer

eftersom frihamnen har två riktiga kortvagnar är de väl lite fel att benämna dessa normalvagnar för kortisar?

Fredrik Gelin

4501-02 är väl till och med midibussar?
Jag tror dock att de flesta förstår vad Ulf menar med sin rubrik trots den potentiella felskrivningen.
B r a att det sattes ut normalbussar i snögloppet, men boggi är väl annars det gängse på ön?
Ulf har ju tidigare skrivit om den trängsel som gärna uppstår när det körs fram en normalbuss i rusningstid i Ropsten.
Det har i ett antal års tid pågått en övertalningskampanj mot Lidingö stad om att slopa linje 233 helt och hållet, men hittills har staden inte gått med på detta.
Jag tänker att om 233 slopas borde det ju frigöra bussar som kan användas till att förstärka den övriga trafiken på ön vilket kanske skulle göra att man inte behövde köra normalbussar i rusningen?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ulf Berlin

Citat från: Måns Johannesson skrivet 03 mars 2019, 19:03:20 PM
Frihamnen har så vitt jag vet MAN-kortisarna 7462-7465, 7471-7473.

/Måns
Tack för detta.

Ulf Berlin

#5
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 mars 2019, 08:42:28 AM
4501-02 är väl till och med midibussar?
Jag tror dock att de flesta förstår vad Ulf menar med sin rubrik trots den potentiella felskrivningen.
B r a att det sattes ut normalbussar i snögloppet, men boggi är väl annars det gängse på ön?
Ulf har ju tidigare skrivit om den trängsel som gärna uppstår när det körs fram en normalbuss i rusningstid i Ropsten.
Det har i ett antal års tid pågått en övertalningskampanj mot Lidingö stad om att slopa linje 233 helt och hållet, men hittills har staden inte gått med på detta.
Jag tänker att om 233 slopas borde det ju frigöra bussar som kan användas till att förstärka den övriga trafiken på ön vilket kanske skulle göra att man inte behövde köra normalbussar i rusningen?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Eftersom Frihamnen kör mycket på 75an går det ofta 75 boggier där och likaså på 76an gör detta säkerligen att normalbussar körs mera på ön(eftersom omloppen är kopplade så)
och även när de skulle behövas boggievagnar på högtrafikavgångar.(Ibland syns dock även ledvagnarna 4044 el 4045)
Även 4801-05(f-bussarna)syns frekvent på Lidingölinjerna.
Enl säkra uppgifter körs morgonturerna på linje 233 med 4501 och 4502 men på eftermiddagarna blandas den med övriga vagnar./Ulf
("Kortisar"kan ju tolkas lite olika ;))