Huvudmeny

YKB provet

Startat av Beeo, 03 mars 2019, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beeo

Hej alla och tack för insläppet,

Jag undrar lite omkring YKB provet bl.a. om det finns 2 olika prov YKB-D och YKB-L och vilken skillnad det är? Jag tänker att vi bussförare inte lastar så mycket gods och kanske slipper koncentrera oss på olika lastsäkringsmetoder som det står nämnt i faktaboken för lastbil och buss? Misstänker att provet innehåller en del B-körkortsfrågor också, typ olycksstatistik, miljö och likn. Någon som kan bekräfta detta?

Tack för svaret på förhand
/Beeo

   


buskörare

Citat från: Beeo skrivet 03 mars 2019, 17:06:17 PM
Hej alla och tack för insläppet,

Jag undrar lite omkring YKB provet bl.a. om det finns 2 olika prov YKB-D och YKB-L och vilken skillnad det är? Jag tänker att vi bussförare inte lastar så mycket gods och kanske slipper koncentrera oss på olika lastsäkringsmetoder som det står nämnt i faktaboken för lastbil och buss? Misstänker att provet innehåller en del B-körkortsfrågor också, typ olycksstatistik, miljö och likn. Någon som kan bekräfta detta?

Tack för svaret på förhand
/Beeo



Ja, det är olika beroende på behörighet. Jag får inte köra lastbil på mitt buss-ykb mig veterligen.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 03 mars 2019, 17:55:38 PM
Ja, det är olika beroende på behörighet. Jag får inte köra lastbil på mitt buss-ykb mig veterligen.

Jo då, givetvis under förutsättning att du har körkortsbehörighet för just lastbil när du gick kursen, vilken YKB kurs du gjort har då ingen betydelse.
Det är en delkurs som kan avvika, men den behöver inte göra det.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 mars 2019, 22:47:31 PM
Jo då, givetvis under förutsättning att du har körkortsbehörighet för just lastbil när du gick kursen, vilken YKB kurs du gjort har då ingen betydelse.
Det är en delkurs som kan avvika, men den behöver inte göra det.

Jag har inte c-kort alls, så jag har hört att om jag tar det nu så måste jag gå en separat YKB för det. Om det ändå är samma YKB för båda, så är det fel alltså? Då kan jag köra lastbil yrkesmässigt på min nuvarande YKB?

igel

Citat från: buskörare skrivet 04 mars 2019, 05:36:25 AM
Jag har inte c-kort alls, så jag har hört att om jag tar det nu så måste jag gå en separat YKB för det. Om det ändå är samma YKB för båda, så är det fel alltså? Då kan jag köra lastbil yrkesmässigt på min nuvarande YKB?
Om du aldrig har gått den långa YKB:n, dvs. grundkursen, utan ändast repititionskurserna på 35h så måste du gå den långa om du ska ha någon ny behörighet. Det gäller även om du t.ex. har automat som begränsning på ditt D-kort, och vill upphäva det, då måste du gå den långa kursen.   

Beeo

Ingen som gått den långa kursen på 140 timmars YKB-D eller YKB-L och gjort provet på trafikverket nyligen?

/Beeo

buskörare

Citat från: igel skrivet 04 mars 2019, 07:13:12 AM
Om du aldrig har gått den långa YKB:n, dvs. grundkursen, utan ändast repititionskurserna på 35h så måste du gå den långa om du ska ha någon ny behörighet. Det gäller även om du t.ex. har automat som begränsning på ditt D-kort, och vill upphäva det, då måste du gå den långa kursen.

Okej. Om det nu ändå är samma kurser på båda, så låter det ju konstigt att man sks behöva gå en till likadan. Men men :)


tosiaba

Citat från: Beeo skrivet 04 mars 2019, 07:55:34 AM
Ingen som gått den långa kursen på 140 timmars YKB-D eller YKB-L och gjort provet på trafikverket nyligen?

/Beeo

Kommer inte ihåg hur frågorna var uppdelade, men du får YKB för persontransport eller godstransport för den körkortsbehörighet det gäller.

Vill du sen tex ta c-kort räcker det att det du går en 35 timmars fortbildning eftersom du redan gått 140h YKB, samt ska du göra teoriprov o uppkörning om jag minns det hela rätt.

Har du sedan C och D kort räcker det som andra skrivit att du bara behöver gå en fortbildning som förnyar båda automatiskt.

Carl Eric

Citat från: Beeo skrivet 04 mars 2019, 07:55:34 AM
Ingen som gått den långa kursen på 140 timmars YKB-D eller YKB-L och gjort provet på trafikverket nyligen?

/Beeo

Hej!

Jag tog D-kort i våras och gick då 140 timmar YKB och avslutade med att skriva provet på Trafikverket. Minns inte vad det hette, men bokade "Yrkesförare Buss" (som kostar 325 kr). Det var många frågor om miljö, hälsa, säkerhet och Kör- och vilotider. Några av frågorna behandlade last och lastsäkring, men inte så många.

Kan tipsa om STRs "Yrkeskomptens Arbetsbok Buss", den ger ett bra stöd!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

M

Jag har gått YKB 35 timmars kursen och fått YKB till både buss och lastbil går du dom längre so är det nog inviduellt.

Lars-Håkan_E

Citat från: M skrivet 06 mars 2019, 18:54:25 PM
Jag har gått YKB 35 timmars kursen och fått YKB till både buss och lastbil går du dom längre so är det nog inviduellt.

Det beror ju enbart på vilken KK behörighet du redan har och när du tog det.

Har du hävdvunnen rätt behöver du aldrig gå längre än 35 timmar och har du både C och D (inkl släp) så går du 35 timmar så får du YKB för alla behörigheterna.

M

Jg givetvis jag hade ABEC*DE när jag tog det.