Huvudmeny

Kameror

Startat av Ola Å, 03 mars 2019, 12:51:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Märkligt att det behövs, då ju alla SL-bussar redan är fulla med kameror och ljudinspelning sedan många år.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2019, 13:37:20 PM
Märkligt att det behövs, då ju alla SL-bussar redan är fulla med kameror och ljudinspelning sedan många år.

Med dessa kameror kommer man runt alla regler som gäller för fast installerade kameror, scener från dessa kan sannolikt Arriva själva snabbt titta på efter en händelse.

pegee

Två skäl att de behövs: Dels kan det vara svårt att ur vissa vinklar se ansiktet på en potentiell förövare
från de fast monterade kamerorna, och dels så är en kroppsburen kamera ett mera avskräckande 
moment då den som vill bråka får ett kameralins rakt upp i ansiktet. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Behövs dem så behövs dem. Det är väl inte speciellt mycket mer att säga. I Storbritannien har såna väl använts i några år nu, av polis, kronofogdar och liknande utsatta yrken.

buskörare

Just på 179 och 540 t.ex, så tycker jag detta är behövligt. Dessa linjer har ju varit riktigt utsatta i många år, även på Keolis tid. Men på ett avtal som ger betalt per resande, så är det klart man satsar hårdare, Keolis kunde ju liksom "inte bry sig" utan att det kostade dom massa pengar. Arriva satsar hårt på trygghet nu och man planerar för mycket runt oss och bussarna närmsta åren. Vilket jag tycker är toppenbra.

igel

Citat från: buskörare skrivet 03 mars 2019, 18:02:33 PM
Men på ett avtal som ger betalt per resande, så är det klart man satsar hårdare, Keolis kunde ju liksom "inte bry sig" utan att det kostade dom massa pengar.
Man ska också komma ihåg att tekniken är betydligt billigare i dag än den var för 10år sedan.

buskörare

Citat från: igel skrivet 04 mars 2019, 07:16:19 AM
Man ska också komma ihåg att tekniken är betydligt billigare i dag än den var för 10år sedan.

Absolut. Men mig veterligen är det bara Arriva som har börjat med kroppskameror.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2019, 16:09:41 PM
I SL-trafiken har det även provats av ordningsvakter och av biljettkontrollen.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nu-far-sls-biljettkontrollanter-kroppskameror/reprks!gtqbsDPDrt0e2AYOZPOgqQ/

Jag menade på bussförare. Eftersom det är det artikeln handlade om.

yngrot

Det är verkligen bedrövligt att det ska behövas kamera för att kunna känna sig trygg.  :'(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina