Några bilder på 21-meters Mercedes CapaCity L

Startat av Ebermark, 02 mars 2019, 21:40:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I en annan tråd har ju diskuterats 21-metersbussar till Göteborg som ersättning för dubbellederna.

Bifogar några bilder på Mercedes CapaCity L som jag tagit i Amsterdam respektive Hamburg.

Först ut Connexxion 1104 vid Amsterdams flygplats Schiphol. Bussen rullade i denna trafik på prov under ett halvår 2016 och försöket slog så väl ut att man beställde 33 bussar av denna typ som levererades under 2017 och 2018. Efter provtrafiken hamnade denna buss i Zwolle hos bolaget Syntus.
För den som inte vet är Connexxion ett av de större bussbolagen i Nederländerna och ägs av Transdev.


Det kommunala bussbolaget, Hamburger Hochbahn har precis som Göteborg tänker göra, ersatt sina 24-meters dubbelledade bussar med 21-meters CapaCity L. 2004-2007 köptes 26 van Hool AGG 300 för trafik på linje 5 (som marknadsförs som Europas tyngsta busslinje). Dessa bussar började avyttras 2016 och den sista försvann i september 2018. Visar en bild på van Hoolen 8711 av årsmodell 2007 som är en av bussarna som avyttrades hösten 2018. 2:a siffran i inventarienumren i Hamburg visar årsmodell, alltså en 7:a är exempelvis 2007 eller 2017.


De bussar som ersatte van Hool-bussarna är alltså Mercedes CapaCity L. Totalt finns 30 bussar av denna typ och ytterligare minst 5 levereras under 2019.
Först ut en bild på Hamburger Hochbahn 4607 från 2016. Notera de många dörrparen.


Även en bild på 4807, som vid fototillfället var drygt två månader gammal.


/Nicklas

Bussmicke

Trist att jag missade dubbelledbussarna i Hamburg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 08 mars 2019, 02:16:15 AM
Trist att jag missade dubbelledbussarna i Hamburg.
Det gjorde inte jag som lyckades få dem på bild för drygt 10 år sedan:






Hamburg ZOB sen eftermiddag/kväll den 11/10 2008,
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.