Mot Roslagen 1973

Startat av Hasse L, 02 mars 2019, 20:27:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


ABT 203 - Volvo B58 /Hägglunds 1967 - SL H80 6919

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! En Enebybeegsvagn på linje 625 mot Norrtälje. Bakom syns en H81:a på Rådmansölinjen. Förmodligen en fredagstur.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Busshäcken bakom 631an ser ut som ett H57-Wiimasläp(på 634/635)?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 mars 2019, 21:47:04 PM
Busshäcken bakom 631an ser ut som ett H57-Wiimasläp(på 634/635)?/Ulf

Dessa fanns inte 1973

Peter Rost

Vilken härlig bild!

Sannolikt en H44 som skymtar bakom H81:an. Vad ska man säga om lacken på 6919. - Någoting mittemellan röd, och orange. :D

//Peter

K R

#5
Citat från: Peter Rost skrivet 03 mars 2019, 07:43:12 AM
Vilken härlig bild!
Sannolikt en H44 som skymtar bakom H81:an. Vad ska man säga om lacken på 6919. - Någoting mittemellan röd, och orange. :D
//Peter

Hej!

Det tidiga ommålningsschemat till SL-färg i oxblodsrött för H80 inbegrep detta utförande; grått tak, samma färgdelning mellan fönsterpartiets benvita färg och karossens
tidigare orange och nu oxblodsröda dito, grått "grillparti" och svart stötfångare. Dörrarna var vidare "halvmålade", där fönsterpartiets vita färg även löpte över dörrarna.

Senare övergick man vid ommålningar till att måla taket och grillpartiet rött och i samband med detta förekom över tid dessa varianter på temat;
helmålade röda dörrar och att den vita fönsterpartifärgen drogs ner en bit under fönsterraden.

Längre bak i raden står för övrigt som synes två f d SJ-CF:ar, som även dessa blivit ommålade i oxblodsfärg.

Och visst är det väl också en vaxholmsbuss med på bilden...  :o

mvh K R

Gunnar D

Fin bild som väcker minnen! Vilka linjer mot Roslagen var det som hade hpl på Kungstensgatan? Jag vill minnas att jag bara stod där och tog på resenärer på fredag/lördag 1973.

/Gunnar

Ulf Berlin

Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2019, 16:20:12 PM
Fin bild som väcker minnen! Vilka linjer mot Roslagen var det som hade hpl på Kungstensgatan? Jag vill minnas att jag bara stod där och tog på resenärer på fredag/lördag 1973.

/Gunnar
Åtminstone sommartid torde det ha varit 621,625,626,636,637,639 samt helgerna även 631,634,635?
(Dom flesta på Karlavägen och några på Kungstensgatan samt Vaxholmsbussarna inne på Jarlaplan)
Hasse vet säkert bättre ;)/Ulf

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2019, 16:20:12 PM
Fin bild som väcker minnen! Vilka linjer mot Roslagen var det som hade hpl på Kungstensgatan? Jag vill minnas att jag bara stod där och tog på resenärer på fredag/lördag 1973.

/Gunnar
Hej Gunnar, här har vi en Huddinge-CF som jag plåtade samma fredag som första bilden.


ABG 423 - Scania-Vabis CF6661 1963 - SL H65A 6489.

6489 hamnade senare under 70-talet hos en av operatörerna i "charterflottan" som körde för SL och blev flitigt fotograferad.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 04 mars 2019, 10:52:58 AM
Hej Gunnar, här har vi en Huddinge-CF som jag plåtade samma fredag som första bilden.
6489 hamnade senare under 70-talet hos en av operatörerna i "charterflottan" som körde för SL och blev flitigt fotograferad.

Hej och tack för den! Tyvärr körde jag aldrig 6489 mot Roslagen men den verkar ha varit en halvturistare.
Ser i min almanacka att man oftast "startade" på Valhallavägen fredag-lördag. Var och varför gjorde man det? Har just nu inget minne av det.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2019, 14:27:06 PM
Hej och tack för den! Tyvärr körde jag aldrig 6489 mot Roslagen men den verkar ha varit en halvturistare.
Ser i min almanacka att man oftast "startade" på Valhallavägen fredag-lördag. Var och varför gjorde man det? Har just nu inget minne av det.

Mvh Gunnar
Ställde man inte upp vagnarna där så att inte alla"helgextra"förare inte skulle behöva åka ut till t ex Enebyberg för att hämta sin buss?/Ulf

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2019, 14:27:06 PM
Hej och tack för den! Tyvärr körde jag aldrig 6489 mot Roslagen men den verkar ha varit en halvturistare.
Ser i min almanacka att man oftast "startade" på Valhallavägen fredag-lördag. Var och varför gjorde man det? Har just nu inget minne av det.

Mvh Gunnar

Var det inte så att en del av Roslagstrafiken flyttade från Jarlaplan till Tekniska Högskolan redan hösten 1973 när tunnelbanan kom dit. Och efter det så var det uppställning (tidreglering och rast) av vagnar vid Jarlaplan för de turer som utgick från Sveavägen fram till januari 1978.

Vaxholmsbussarna levde kvar till juni 1983 vid Jarlaplan.

Hasse L

Inte för att jag minns det, men det kan förstås ha varit så att terminalen vid Tekniska Högskolan blev (delvis) klar redan under slutet av sommaren, innan tunnelbanan öppnades (1/10 ?) och att extrabussar för Roslagslinjerna fredagar och lördagar kunde samlas där och sedan kallades ner till Jap alltefter behov?

När Roslagsbussarna (utom de mot Vaxholm) hade flyttat, fanns det gott om plats för lokalbussarna att reglera tid och få paus vid Jarlaplan.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 mars 2019, 10:26:30 AM
Inte för att jag minns det, men det kan förstås ha varit så att terminalen vid Tekniska Högskolan blev (delvis) klar redan under slutet av sommaren, innan tunnelbanan öppnades (1/10 ?) och att extrabussar för Roslagslinjerna fredagar och lördagar kunde samlas där och sedan kallades ner till Jap alltefter behov?

Körde extrabuss på Roslagen första gången Annandag Påsk 23 apr 1973 och då linje 626 mot Stockholm. Fredag 27 apr 1973 körde jag linje 639 från Jarlaplan. Nästa "utkörning" var fredag 11 maj 1973 och då står det Valhallavägen kl 16.00 och linje 631. Sedan ofta Valhallavägen fram till lördag 25 aug 1973 då det är Valhallavägen och linje 621, 637. Efter denna helg körde jag aldrig mer på SL.
Jag tror att det måste anges någon startpunkt i stan på tjänsten där man också fick sitt köruppdrag om man inte redan hade fått det i Huddinge (som i mitt fall) vilket kunde hända. Var säkert också bra att ha ett magasin utmed Valhallavägen för extrabussarna från Jarlaplan.

/Gunnar