WER631 - Keolis utbildningsbuss

Startat av Fredde, 01 mars 2019, 15:13:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 mars 2019, 17:15:14 PM
Även Arriva har mycket att försvara, Roslagsbanan och Norrort står för en inte helt obetydlig del av omsättningen skulle jag tro.
När det gäller E19-avtalen, Nacka/Värmdö och Stockholm Sydväst så har ju Keolis en fördel just i det att de även har City.
Ersättningstrafik för Roslagsbanan misstänker jag att den entreprenör som vinner får lösa, så har det varit i alla SLs spårupphandlingar de senaste åren.
Vanligen gör den som vinner spårkontraktet sedan en upphandling i sin tur om man inte har de resurserna själv.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Skulle inte förvåna mig om Arriva hoppar Norrort och satsar på Råsta istället som är ett enklare område att driva. Men det skulle vara intressant att se hur Arriva klarat Norrort på ett bättre avtal måste jag säga.

Fredrik Gelin

Helt klart, men en stor del av problemen Arriva haft under den nuvarande avtalsperioden har ju som jag förstått det varit självförvållade.
Avtalet i sig är kanske inte det bästa, men heller inte så dåligt ur ersättningssynpunkt, men eftersom det bygger på VBP måste man försöka få fler att resa kollektivt vilket dock kan vara en utmaning ibland.
Som jag förstått det kommer nästa Norrortsavtal att innehålla mindre del VBP och blandas med km-ersättning. Däremot blir det sannolikt ingen ersättning för dimensionerande buss.
Det borde göra att risken för entreprenörerna minskar något.
Helt klart är dock att det lär bli stort intresse för de kommande upphandlingarna i Norrtälje och Norrort.
Förra gången var Abellio nya på banan, men lyckades inte slå Arrivas och Keolis bud på trafiken. Jag tror dock att de liksom andra utländska aktörer ser med intresse på den flodvåg av anbud som kommer de närmaste åren.
På gott och ont är det så många anbud som kommer ut samtidigt att även de stora aktörerna har svårt att mäkta med att göra seriösa anbud för alla upphandlingar, det är ju inte bara i Stockholm det upphandlas.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Kankse dags att börja splitta tråden nu? Känns som Keolis utbildningsbussar är långt borta i tråden nu =)

Peter Rost

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 mars 2019, 07:33:34 AM
Det handlar väl också om att det är hyfsat nära stan men ändå erbjuder varierande miljöer att köra i.
Sedan håller jag med om att det vore trevligt om Keolis vann tillbaka Norrort och Norrtälje...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Ja, Norrtäljeavtalet löper ju ut 2021.

//Peter

buskörare

RZM 088 är 8981. Såg den i Danderyd imorse.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2019, 09:06:53 AM
RZM 088 är 8981. Såg den i Danderyd imorse.
Tack, precis vad jag skrev 6 mars men ingen tog någon notis om det förrän nu.
Mvh zjbus

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 08 mars 2019, 11:38:39 AM
Tack, precis vad jag skrev 6 mars men ingen tog någon notis om det förrän nu.
Mvh zjbus

Såg att det blev lite diskussioner om det, så när jag ändå såg den så var det väl bäst att bekräfta tänkte jag :)

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 08 mars 2019, 11:40:04 AM
Såg att det blev lite diskussioner om det, så när jag ändå såg den så var det väl bäst att bekräfta tänkte jag :)
Omtänksamt av dej så nu är det bekräftat och vi kan lägga spekulationerna på hyllan.
Mvh zjbus

Anders Lundén

Citat från: homer skrivet 06 mars 2019, 19:25:08 PM
de 2 nya mercedesvagnarna till trafikskolan är

8981 - WER631
8982 - RZM088

Ovan är de korrekta uppgifterna. 8981 = WER631. 8982 = RZM088.  Har någon sett något annat så har fel siffror hamnat på fel buss, detta kommer strajpas av i dag.
// Anders

buskörare

#24
Citat från: Anders Lundén skrivet 08 mars 2019, 17:45:43 PM
Ovan är de korrekta uppgifterna. 8981 = WER631. 8982 = RZM088.  Har någon sett något annat så har fel siffror hamnat på fel buss, detta kommer strajpas av i dag.
// Anders



Haha, ja, om bussarna är felmärkta så är det ju en annan sak.

zjbus

Citat från: Anders Lundén skrivet 08 mars 2019, 17:45:43 PM
Ovan är de korrekta uppgifterna. 8981 = WER631. 8982 = RZM088.  Har någon sett något annat så har fel siffror hamnat på fel buss, detta kommer strajpas av i dag.
// Anders
Då har alltså Keolis Sverige AB blandat ihop sina två Mercedes-Benz O560, är SBH informerad och bussarna rätt märkta nu?

virtual1

Nu har jag fått tag på den, även om det blev en ganska usel bild genom en bilruta (stående vid ett rödljus, så oroa er inte =)) vid Skärholmens centrum av alla ställen för ett par dar sen - den har gäckat mig för man vet aldrig när o var den dyker upp riktigt så kameran brukar inte vara beredd...