WER631 - Keolis utbildningsbuss

Startat av Fredde, 01 mars 2019, 15:13:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Någon som har fått fatt i WER631?
Det är en Mercedes (Intouro?) som används av Keolis i Stockholm som utbildningsbuss.

Den syns lång väg med sin speciella gröna färg  och ett stort "Keolis-K" på sidorna bakom bakhjulen...
Har sett den på stan flera gånger men inte fått fram kameran i tid.

virtual1

Citat från: Fredde skrivet 01 mars 2019, 15:13:18 PM
Någon som har fått fatt i WER631?
Det är en Mercedes (Intouro?) som används av Keolis i Stockholm som utbildningsbuss.

Den syns lång väg med sin speciella gröna färg  och ett stort "Keolis-K" på sidorna bakom bakhjulen...
Har sett den på stan flera gånger men inte fått fram kameran i tid.

Finns väl två va? Såg 8952 idag på Essingeleden, men kunde inte direkt fota från bilen...

Mikael T Nilsson

En av dem dyker med jämna mellanrum upp på E18 mellan Danderyd och Täby, precis som man tidigare kunde se Keolis 6684 på samma sträcka. Jag vet inte om den är kvar som utbildningsvagn hos Keolis.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 01 mars 2019, 16:41:18 PM
Finns väl två va? Såg 8952 idag på Essingeleden, men kunde inte direkt fota från bilen...

Mötte en idag som hette RZM088, men jag han inte notera om detta var 8952 men det är en stark misstanke.

zjbus

Citat från: Fredde skrivet 06 mars 2019, 16:13:49 PM
Mötte en idag som hette RZM088, men jag han inte notera om detta var 8952 men det är en stark misstanke.
RZM 088 är Keolis 8981  www.svenskbusshistoria.se/go?id=68235

homer

de 2 nya mercedesvagnarna till trafikskolan är

8981 - WER631
8982 - RZM088

zjbus

Citat från: homer skrivet 06 mars 2019, 19:25:08 PM
de 2 nya mercedesvagnarna till trafikskolan är

8981 - WER631
8982 - RZM088
Det står alltså fel i SBH menar du?

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 mars 2019, 09:03:04 AM
En av dem dyker med jämna mellanrum upp på E18 mellan Danderyd och Täby, precis som man tidigare kunde se Keolis 6684 på samma sträcka. Jag vet inte om den är kvar som utbildningsvagn hos Keolis.

Tyckte jag såg en grön Scania häromdan, men såg bara baken lite snabbt. De är så ofta i norrort stt vi brukar skoja om stt de redan börjat med linjeutbildning eftersom de är så säkra på att ta tillbaka norrot :D

Fredrik Gelin

Det handlar väl också om att det är hyfsat nära stan men ändå erbjuder varierande miljöer att köra i.
Sedan håller jag med om att det vore trevligt om Keolis vann tillbaka Norrort och Norrtälje...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 mars 2019, 07:33:34 AM
Det handlar väl också om att det är hyfsat nära stan men ändå erbjuder varierande miljöer att köra i.
Sedan håller jag med om att det vore trevligt om Keolis vann tillbaka Norrort och Norrtälje...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag är kluven,  men det är enbart pga tidssökningen. Efter 20 år i yrket är jag inte intresserad av att jobba dygnet runt igen. Men vi får se! Jag är otroligt nyfiken på vem som vinner! Bara ett år kvar  :D

Ersa

Keolis har ju utbildat en hel del runtom i Norrort sedan åtminstone 2-3 år nu. Vilket nog handlar mycket om varierande miljöer och närheten till stan, ja. Men även närheten till Gillingebanan, samt att man i Keolis har kvar gott om personal som har väldigt bra lokalkännedom runtom Norrort och Roslagen.
Åkersberga station under tågersättningstiden 2017 var rätt unik i länet, där det regelbundet förekom bussar från fyra bussföretag. Arriva främst, men även Nobina (620/621), Fridströms (28, 620/621 jan-feb) samt Keolis utbildningsbussar. Ibland var faktiskt alla fyra inne på stationen samtidigt.

Det blir även intressant var framtida ersättningstrafik ska höra, då ju Roslagsbanan ska upphandlas separat från busstrafiken i Norrort.

homer

Citat från: buskörare skrivet 07 mars 2019, 08:23:55 AM
Jag är kluven,  men det är enbart pga tidssökningen. Efter 20 år i yrket är jag inte intresserad av att jobba dygnet runt igen. Men vi får se! Jag är otroligt nyfiken på vem som vinner! Bara ett år kvar  :D

du behöver nog inte vara orolig, Keolis har inte vunnit några upphandlingar sen city, när dem förlorar även SSV och N/V drar sig fransmännen ur och cityavtalet säljs till Arriva eller Nobina....

buskörare

Citat från: homer skrivet 07 mars 2019, 16:30:43 PM
du behöver nog inte vara orolig, Keolis har inte vunnit några upphandlingar sen city, när dem förlorar även SSV och N/V drar sig fransmännen ur och cityavtalet säljs till Arriva eller Nobina....

Ojdå. Jag är inte lika pessimistisk. Vi får se!

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 07 mars 2019, 16:30:43 PM
du behöver nog inte vara orolig, Keolis har inte vunnit några upphandlingar sen city, när dem förlorar även SSV och N/V drar sig fransmännen ur och cityavtalet säljs till Arriva eller Nobina....
Även Arriva har mycket att försvara, Roslagsbanan och Norrort står för en inte helt obetydlig del av omsättningen skulle jag tro.
När det gäller E19-avtalen, Nacka/Värmdö och Stockholm Sydväst så har ju Keolis en fördel just i det att de även har City.
Ersättningstrafik för Roslagsbanan misstänker jag att den entreprenör som vinner får lösa, så har det varit i alla SLs spårupphandlingar de senaste åren.
Vanligen gör den som vinner spårkontraktet sedan en upphandling i sin tur om man inte har de resurserna själv.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Vi har ju även (knappt) fått in Transdev i trafiken också. Visserligen tar uppstarten av Upplands Väsby en del resurser, men andra resurser i koncernen kan säkerligen både räkna och buda på kommande upphandlingar, både för buss och lokalbanor.