Huvudmeny

Arriva Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 februari 2019, 17:32:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DL

Finns inget intresse tyvärr. Mycket tråkigt.

buskörare

Enligt rykte väntas ett till gäng MAN in till Arriva. Vi i norrort har ju fler B9S kvar som ska bytas ut och även om jag inte direkt gillar våra MAN, så är dom bättre än Scania på t.ex 670. Hoppas innerligt att man gör så att Vaxholms blåbussar blir 100% MAN när Volvo ska bort. Så vi slipper Scania  :-X

igel

Citat från: buskörare skrivet 21 september 2019, 05:28:49 AM
Enligt rykte väntas ett till gäng MAN in till Arriva. Vi i norrort har ju fler B9S kvar som ska bytas ut och även om jag inte direkt gillar våra MAN, så är dom bättre än Scania på t.ex 670. Hoppas innerligt att man gör så att Vaxholms blåbussar blir 100% MAN när Volvo ska bort. Så vi slipper Scania  :-X
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.

buskörare

Citat från: igel skrivet 21 september 2019, 09:54:54 AM
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.

Då är ni 2 som gillar Scania ;) Komforten är säkert bättre i en Scania, men vi som kör ofta vill gärna inte ha bussar som toppar på 30 km/h i uppförsbackar och vars halvljus är lika bra som inga alls.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 19 september 2019, 10:58:57 AM
Fast på blåljusen är det inte vit text som ska kunna läsas. Jag, och många med mig, ser inte vad det står på bussen förrän den är väldigt nära.

Det verkar du i så fall vara ganska ensam om så vad "många med mig" omfattar blir lite oklart... är det förare i Åkerby, resenärer på 670, spelare i Hammarby eller vilka avses med dessa diffusa "många" med dig?! Det är alltid vanskligt när någon självpåtaget gör sig till talesperson för en okänd grupp andra människor.

Har själv i alla fall inte hört att man skulle har fått några direkta synpunkter kring detta, och då har jag ändå tillgång till en hel del samlad information från olika håll. Däremot kommer man ändå att se över detta med tanke på vissa grupper som kan tänkas ha/få problem. Detta då just med tanke på kontrastverkan, läsbarhet osv. och då jämföra mellan grupper med olika form av synnedsättningar, vid olika ljusförhållanden etc. Detta då reaktionerna kan variera.

Vita dioder har dock använts under en del år och på olika håll, bl.a. av FAC. Det har även förekommit omvända varianter samt varianter med vit text på röd botten mm. Det är alltså ingen direkt nyhet att använda annat än orange. Även om det sedan inte är samma sak så vill jag minnas att Arriva har använt vita matrisskyltar tidigare. T.ex. på en del Aabenraa-vagnar från Danmark som hamnade på Mälaröarna för en del år sedan. Minns inga direkta synpunkter på dem heller.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: buskörare skrivet 21 september 2019, 11:10:08 AM
Då är ni 2 som gillar Scania ;) Komforten är säkert bättre i en Scania, men vi som kör ofta vill gärna inte ha bussar som toppar på 30 km/h i uppförsbackar och vars halvljus är lika bra som inga alls.

MAN har några saker som är bättre än en scania omnilink .


1. Halvljuset
2. Värme / ventilation / AC
3. ....

De som jag HATAR med MAN är deras enormt tunga bromsar samt värdelösa Servo

Bussmicke

Citat från: igel skrivet 21 september 2019, 09:54:54 AM
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.
Bra skrivet.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 21 september 2019, 11:29:48 AM
Det verkar du i så fall vara ganska ensam om så vad "många med mig" omfattar blir lite oklart... är det förare i Åkerby, resenärer på 670, spelare i Hammarby eller vilka avses med dessa diffusa "många" med dig?! Det är alltid vanskligt när någon självpåtaget gör sig till talesperson för en okänd grupp andra människor.

Har själv i alla fall inte hört att man skulle har fått några direkta synpunkter kring detta, och då har jag ändå tillgång till en hel del samlad information från olika håll. Däremot kommer man ändå att se över detta med tanke på vissa grupper som kan tänkas ha/få problem. Detta då just med tanke på kontrastverkan, läsbarhet osv. och då jämföra mellan grupper med olika form av synnedsättningar, vid olika ljusförhållanden etc. Detta då reaktionerna kan variera.

Vita dioder har dock använts under en del år och på olika håll, bl.a. av FAC. Det har även förekommit omvända varianter samt varianter med vit text på röd botten mm. Det är alltså ingen direkt nyhet att använda annat än orange. Även om det sedan inte är samma sak så vill jag minnas att Arriva har använt vita matrisskyltar tidigare. T.ex. på en del Aabenraa-vagnar från Danmark som hamnade på Mälaröarna för en del år sedan. Minns inga direkta synpunkter på dem heller.

Ja, men då så. Du har säkert rätt, jag och dom jag pratat med har fel. Och Arriva som programmerar om från vitt till orange har förstås också fel.
Så det blir ju inte mycket kvar att diskutera när det bara kan vara på ett enda sätt. Your way or the highway som man säger.

Nico

Har inte sagt att jag har rätt och du har fel. Däremot har jag en uppfattning som avviker från din, men har samtidigt påpekat att det här kommer att följas upp på olika håll då ingen säkert vet.

Om du däremot sedan hänvisar, och gör dig till språkrör, för "många" får du dock räkna med att motfrågan då blir vilka som då utgör dessa "många" som du uttalar dig för? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: buskörare skrivet 21 september 2019, 11:10:08 AM
Då är ni 2 som gillar Scania ;) Komforten är säkert bättre i en Scania, men vi som kör ofta vill gärna inte ha bussar som toppar på 30 km/h i uppförsbackar och vars halvljus är lika bra som inga alls.
;D Visst är de lite långsammare i backarna, men det tar man igen med råge när man lämnar hållplatser och på raksträckorna. (den kommer trots allt snabbare fram även om det inte känns så i backarna).
  Halvljuset är ju inte jättebra, men man kan faktiskt köra med helljus utan toppljus när det är lite dimmigt, regnar eller snöar.

Citat från: homer skrivet 21 september 2019, 11:33:13 AM
De som jag HATAR med MAN är deras enormt tunga bromsar samt värdelösa Servo
Lägger till, Ljudnivån (från däck, från otäta dörrar, från värmeanläggningen, från fläkten till elektroniken som sitter 10cm ovanför huvudet om man kör). Helljuset (att det inte går att köra med utan toppljus). Förarstolen (för de som inte råkar vara mellan 1,79 och 1,85 långa, och för alla andra som har ett huvud som sticker ut ganska långt bak). Elektroniken (alltid slö [dörrarna ska kunna öppnas på första tryckningen när bussen står still, växeliläggning] , krånglar ofta [mer än andra modeller]) .

homer

Citat från: igel skrivet 22 september 2019, 09:22:28 AM
  ;D Visst är de lite långsammare i backarna, men det tar man igen med råge när man lämnar hållplatser och på raksträckorna. (den kommer trots allt snabbare fram även om det inte känns så i backarna).
  Halvljuset är ju inte jättebra, men man kan faktiskt köra med helljus utan toppljus när det är lite dimmigt, regnar eller snöar.
Lägger till, Ljudnivån (från däck, från otäta dörrar, från värmeanläggningen, från fläkten till elektroniken som sitter 10cm ovanför huvudet om man kör). Helljuset (att det inte går att köra med utan toppljus). Förarstolen (för de som inte råkar vara mellan 1,79 och 1,85 långa, och för alla andra som har ett huvud som sticker ut ganska långt bak). Elektroniken (alltid slö [dörrarna ska kunna öppnas på första tryckningen när bussen står still, växeliläggning] , krånglar ofta [mer än andra modeller]) .

skriver under på ovanstående...

homer

Citat från: buskörare skrivet 21 september 2019, 05:28:49 AM
Enligt rykte väntas ett till gäng MAN in till Arriva. Vi i norrort har ju fler B9S kvar som ska bytas ut och även om jag inte direkt gillar våra MAN, så är dom bättre än Scania på t.ex 670. Hoppas innerligt att man gör så att Vaxholms blåbussar blir 100% MAN när Volvo ska bort. Så vi slipper Scania  :-X

Hur troligt är de att Arriva köper nya bussar till Norrort nu när upphandlingen är i full gång? väntar dom inte till resultatet kommer?

Walter

Citat från: homer skrivet 22 september 2019, 09:31:31 AM
Hur troligt är de att Arriva köper nya bussar till Norrort nu när upphandlingen är i full gång? väntar dom inte till resultatet kommer?

Antingen får man köpa in och det blir övertagandekrav på de bussarna för den nya entreprenören (om SL går med på det) eller så ser man att man har användning för dessa bussar i andra avtal. Eller så får man försöka få SL att gå med på ökad ålder på fordonen även om avtalet egentligen säger annat.
I grunden kan man inte strunta i att köpa nya fordon bara för att det är i slutet på avtalet man vet ju spelrgelerna. Att försöka förhandla med SL är en utväg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Det handlar väl om ett halvår eller något liknande som B9:orna inte matchar ålderskraven, det finns väl inget krav på medelålder i Norrort antar jag?
Skulle det visa sig att Arriva inte får behålla Norrort i samband med den kommande upphandlingen så skulle jag tro att det finns ett antal bussar i Råsta som skulle kunna bytas ut av åldersskäl om Arriva så önskar.
Således är det kanske inte så stor risk i att köpa nya fordon så här nära avtalets slut.
Att det skulle bli övertagandekrav ser jag som osannolikt då huvudmännen inte verkar ha någon ambition om att äga några fordon framöver. När entreprenörerna runt om i landet själva tvingas stå för risken med elbussar och i vissa fall även laddningsinfrastruktur till dessa så skulle det förvåna mig om det plötsligt blev övertagandekrav på dieselfordon även om de drivs på RME eller HVO.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mr.Omsi

Norrort får fler MAN nu vid vårkanten