Huvudmeny

Arriva Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 februari 2019, 17:32:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Buzzlover skrivet 20 mars 2019, 09:02:32 AM
Innerstaden använder fortfarande Buss-PC, PilotFish kommer Ekerö exklusivt ha.

PilotFish ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

#61
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2019, 12:39:54 PM
PilotFish ?
Det är ett relativt nytt system som senast användes på alla inlånade Bus Trade Center/Busmarket (med undantag Scania Scalorna 8820 - 22 som använde Buss-PC) bussar som gick på 2017:s ersättning för Roslagsbanan samt även ett kort tag på Saltsjöbanans ersättning.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 21 mars 2019, 12:45:15 PM
'
Det är ett relativt nytt system som senast användes på alla inlånade Bus Trade Center/Busmarket (med undantag Scania Scalorna 8820 - 22 som använde Buss-PC) bussar som gick på 2017:s ersättning för Roslagsbanan samt även ett kort tag på Saltsjöbanans ersättning.

På Roslagsbanan var det ett test, så det verkar ha fallit väl ut. Ska väl ersätta bussPC'n på sikt är tanken.

Hasse L

Tror inte denna har visats tidigare.....


SUS 103.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 21 mars 2019, 13:09:18 PM
På Roslagsbanan var det ett test, så det verkar ha fallit väl ut. Ska väl ersätta bussPC'n på sikt är tanken.

I de områden som upphandlas från denna gång (Märsta o Ekerö) ska väl systemen ägas och driftas av entreprenören till skillnad från BussPc som SLL skötte o ägde.
Undrar vad Transdev valt för system? till Märsta.

Bussmicke

Arriva 7207, var rullar den idag? Blir den kvar hos Arriva?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ks

Citat från: Bussmicke skrivet 06 april 2019, 01:22:01 AM
Arriva 7207, var rullar den idag? Blir den kvar hos Arriva?
I Lunda o den lär bli kvar.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

buskörare

Citat från: ks skrivet 06 april 2019, 17:28:47 PM
I Lunda o den lär bli kvar.

Lunda ligger under Råsta va?

Nico

Citat från: buskörare skrivet 06 april 2019, 20:15:03 PM
Lunda ligger under Råsta va?

Beror på hur man ser det och om man talar om trafikområden (garage) eller avtalsområden. Arriva har väl av driftsskäl mm. delvis lagt Lunda under Råsta trafikalt. Avtalsmässigt så är Lunda (Bromma) dock ett eget avtalsområde även om det nu senast handlades upp ihop med Råsta och Saltsjöbanan i E20 block 1.

Råsta sedan är ju även det ett hopkok av avtalsområdena Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Den kombon har dock varit med under ganska många år så de flesta tänker nog mera på Råsta som både trafik- och avtalsområde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: ks skrivet 06 april 2019, 17:28:47 PM
I Lunda o den lär bli kvar.

Tack, det är den enda från Märsta jag inte har sett.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 06 april 2019, 21:19:31 PM
Beror på hur man ser det och om man talar om trafikområden (garage) eller avtalsområden. Arriva har väl av driftsskäl mm. delvis lagt Lunda under Råsta trafikalt. Avtalsmässigt så är Lunda (Bromma) dock ett eget avtalsområde även om det nu senast handlades upp ihop med Råsta och Saltsjöbanan i E20 block 1.

Råsta sedan är ju även det ett hopkok av avtalsområdena Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Den kombon har dock varit med under ganska många år så de flesta tänker nog mera på Råsta som både trafik- och avtalsområde.

Hur kan Lunda vara ett eget avtalsområde men gå under samma avtal som Råsta? Har Lunda speciella delar i avtalet som bara gäller där?
Jag tänker mig Råsta som huvuddepå, precis som norrorts huvuddepå ligger i Täby. Men det kanske är uppbyggt på ett annat sätt hos oss?

Fredrik Gelin

Ja, Norrort är ju än så länge ett område medan Råsta är uppbyggt av flera områden men som upphandlats samtidigt.
Teoretiskt skulle man alltså kunna vinna Råsta för sig och Lunda för sig.
Lunda ersatte ju den gamla Brommadepån och skulle alltså kunna upphandlas separat om man skulle vilja det.
Det är ungefär som om man skulle upphandla Vallentuna, Åkersberga och Vaxholm separat men samtidigt som Täby.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Råstagaraget är väl i princip även det indelat i två delar, som man i teorin skulle kunna tilldela två olika trafikutövare. Men det har i alla år sedan upphandlingarna kom till, väl varit rätt praktiskt att utse samma operatör till bägge delarna. Först Connex, sedan Busslink, och för närvarande Arriva.

buskörare

Okej. Jag trodde att eftersom dom legat under samma upphandling flera gånger, så var dom under samma avtal. Typ norrort.

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 07 april 2019, 14:23:16 PM
Okej. Jag trodde att eftersom dom legat under samma upphandling flera gånger, så var dom under samma avtal. Typ norrort.

De har väl aldrig legat under samma upphandling förrän just E20. Innan dess hade Swebus/Nobina avtalet i Bromma (sedermera Lunda) medan Råsta (avtalsområdena Solna/Sundbyberg samt Sollentuna) hölls av Linjebuss/Connex/Veolia och sedan Busslink. Lunda har sin egen organisation med depåchef och personalplanering etc. Att se det som en underdepå till Råsta känns inte rätt.
Avtalsområde Norrort bestående av huvuddepå Åkerby med underdepåer är ett annat upplägg.