Transdev Dubbelled på linje 16

Startat av janjoh, 24 februari 2019, 17:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PauPut

Citat från: janjoh skrivet 26 februari 2019, 20:27:46 PM
Men är inte det en nyare Volvo dubbelled, dvs som 4111-4120 eller är det jag som är ute och cyklar? :o

Nej, 4110 är utav samma typ som 4104-4109.

F.Å

Citat från: janjoh skrivet 26 februari 2019, 18:57:49 PM
Men kan verkligen så långa bussar som 21 m gå som enkelled, finns det sådana i någon annan stad just nu?

Denna modell rullar väl i ett antal städer i Tyskland och någon i Nederländerna?

Nico

Stämmer... och även i Tjeckien rullar ett antal 21 meters MB CapaCity L. Den som provades i Göteborg och Stockholm vill jag minnas skulle till Prag.

Det enda är att jag är osäker på om man fått ett helgodkännande inom EU än eller om det fortfarande krävs nationella dispenser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

janjoh

Tack för infon! :). Blir intressant att se det vid årsskiftet. Det är bra att det finns olika modeller av bussar i Göteborg, blir mer variation och både Volvo och MAN är bra, dock ej Solaris  :-\

Bussfanatikern

Dom Solaris-bussar som Keolis kör är dock utmärkta och har riktiga säten.

bussgbg

Hört rykten om att den ska bort i sommar men vet inte om det stämmer för att det var någon som sa att de skulle vara borta redan förra året, men eftersom det inte stämde så vet jag inte exakt hur länge de blir klar.

Knallhatt

Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 mars 2019, 00:13:04 AM
Dom Solaris-bussar som Keolis kör är dock utmärkta och har riktiga säten.

Keolis har två (tre) olika modeller av Solaris. Dels boggigasbuss av samma typ som Transdev (men par år yngre), dels boggibuss med RME/HVO och till sist ledbuss med RME/HVO.

S Svensson

Hösten 2004, alltså för länge sedan, så berättade politiker att GSAB (dåvarande trafikinnehavare) skulle hyra in bussar. Bussarna skulle disponeras på samma sätt som spårvagnarna.
Nu är frågan om Transdev skall använda bussar de hyr/leasar/äger själva. Är det så att Spårvagnarna tas över av Västtrafik och de vill inte förvärva 24 m bussarna också ? Det har varit många turer om det hela. Vad säger Ni ? Curitibabussar borde väl kunna gå i Göteborg likaväl som i Curitiba, Brasilien.